Стотици измамени българи и това лято пропищяха заради поредния фалирал турооператор. Последният случай е от преди седмица, когато наши сънародници на екскурзия във Великобритания не можаха да излетят за България, защото българската фирма не бе платила билетите за полета.
Този път надеждите за хубава ваканция в чужбина на много семейства изгоряха заради фирма "Валери 90". Една част от тях да преживяха разочарованието по време на пътуването си зад граница, а другите - дни преди самия воайаж.
Плащането не ни гарантира почивката
Туроператорът отрича да е измамил клиентите си, но фактите сочат тъкмо обратното. Фирмата е продължила умишлено да продава почивки и екскурзии в чужбина и да взема пари от хора, въпреки че вече е възнамерявала да обяви несъстоятелност, разказват очевидци.
Спорно е кои клиенти са по-ощетени – тези, които са преживели кошмарно пътуване – в несигурност, с доплащане, чакане по гари и летища и лош транспорт, или пък останалите, които изобщо не тръгват на път, а научават в последния момент, че предплатена преди 8 месеца ваканция изгаря. И в двата случая внимателно планираните почивки са били напълно провалени без вина на потребителите, които просто са станали жертва на търговска измама, категорични са експерти.
В резултат на скандала фирмата вече е зачеркната от списъка на лицензираните туроператори. Зам.-министърът на икономиката с ресор туризъм Бранимир Ботев разпореди и пълна проверка на фирмите в бранша, за да се разбере кои от тях представляват заплаха за клиентите, като в случая с „Валери 90“. Ботев е разпоредил още тази седмица да му представят резултатите което обаче едва ли ще стане толкова бързо при над 3000 официално фирми у нас. Чиновниците, заели се с проблема, обаче са по-малко 10 души, което прави невъзможно проверката да приключи в такива срокове.
От туристическите фирми за последните 2 години са фалирали само 10 компании, каза председателят на Асоциацията на българските туроператори и туристически агенти Байко Байков. По данни на икономическото министерство обаче за последните 3 години от регистъра са заличени 260 фирми. Никой не знае броя на реално затруднените в момента, които продължават да работят, за да оцелеят, но са потенциална заплаха за потребителите.
Този пореден случай на български туристи, превърнати в заложници по чуждите летища, показва само едно – че имаме крещяща нужда от законодателни промени, които да ни защитават от некоректни туроператори. Отнемането на лиценза на дадена фирма е формална административна мярка, която не носи финансови и морални компенсации на измамените й клиенти, каза директорът на Института за прогнози и оценки в туризма Румен Драганов. От седем години страната ни членува в ЕС и като истински европейци се опитваме да възприемем добрите бюргерски навици, като например да обмисляме добре почивките, да открием най-добрата оферта сред хилядите на пазара, да я предплатим и да се отдадем на спокойствие. Точно както го правят германците, само че там.
Как са решили проблема в Европа?
Германия и Великобритания са достойни примери за това как държавата защитава правата на потребителите си, разказва Румен Драганов.
Едно обосновано оплакване от хотелската услуга и от най-бедния гражданин на тези държави им гарантира възстановяване на сумата от прекараната ваканция. Хотелиерите навсякъде знаят, че предлаганите екстри трябва да отговарят на обявените в офертата. В противен случай рискуват немците да се оплачат и да почиват безплатно за сметка на домакина. Тези туристи често заснемат всичко, което им прави лошо впечатление и го прилагат като доказателствен материал към жалбата, която подават при туроператора в родината си. Това причинява големи главоболия на собствениците на хотели у нас, които имат правото само да научат от фактурата на туроператора, че печалбата им е орязана заради признати оплаквания на туристи. Така всичко е за сметка на собственика, докато туроператорът излиза сух от ситуацията, а клиентът дори печели от нея.