България: Диагностичен преглед на защитата на потребителите и финансовата им компетентност

13.04.2009 | 17:07
по статията работи:
Изследване на Световната банка
България: Диагностичен преглед на защитата на потребителите и финансовата им компетентност

Защитата на потребителите при предоставяне на финансови услуги подобрява качеството на финансовото посредничество и косвено намалява рисковете за финансовата стабилност, която е изправена пред сериозни предизвикателства в настоящата финансова криза. Последното изследване на Световна банка, озаглавено „България: Диагностичен преглед на защитата на потребителите и финансовата им компетентност”, прави задълбочен преглед на съществуващите правила и практики в България, сравнявайки ги с международните добри практики за защита на потребителите на финансови услуги.

Основните констатации на доклада за България бяха представени на семинар в понеделник, 13 април, открит от еврокомисаря по защита на потребителите Меглена Кунева в присъствието на представители на Министерство на финансите, Министерство на икономиката и енергениката, Българска народна банка, Комисия за финансов надзор, Комисия за защита на потребителите и Комисия за защита на конкуренцията.

Докладът, изготвен по искане на българското правителство, е осми по ред в рамките на фанасирана от Световна банка пилотна програма за оценка на защитата на правата на потребителите на финансови услуги в страни със средни доходи от целия свят. Програмата се позовава на наръчник за добри международни практики, изготвен от Световна банка съвместно с различни регулаторни органи. Подобни изследвания бяха проведени в Чешката република, Словакия, Литва, Румъния, Хърватия, Русия и Азербайджан.

Според Сю Ратлидж, регионален координатор на Световна банка по въпросите на защита на потребителите и един от основните автори на доклада - „По своята същност, необходимостта от защита на потребителите произтича от дисбаланса в правомощията, информираността и ресурсите на потребителите и техните доставчици на финансови услуги, поставящ потребителите в неравностойно положение”. Тя казва още: „В България съществуват както законодателство, така и институции за защита на потребителите, тъй като бяха транспонирани всички директиви на Европейския съюз, касаещи защитата на потребителите в сектора на финансовите услуги. Но защитата на потребителите на финансови услуги се усъвършенства непрекъснато в световен мащаб, ето защо има още какво да се желае”.

Потреблението на финансови услуги в България непрекъснато се увеличава. През периода 2003 - 2007 г. кредитите са нараснали от 7 на 24 процента от БВП. И макар спестяванията на домакинствата също да нарастват, финансовата задлъжнялост през посочения период се е удвоила. Наред с това, едно проучване проведено през септември 2008 г. от института за маркетингови изследвания „GfK Bulgaria” сочи, че една трета от българските потребители разполагат с дебитни, а 9 процента – с кредитни карти. Използването на пластмасови карти е нараснало значително в сравнение с месец януари 2005 г. когато, според данните на „GfK Bulgaria”, само една пета от потребителите в България са използвали дебитни и едва 2 процента – кредитни карти.

Както се констатира в световен мащаб, нарастналото потребление на финансови услуги е свързано с нарастване на жалбите на потребителите. Около 1 200 оплаквания и спорове са били представени на вниманието на властите през 2008 г. Българските потребители считат, че засилването на защитата на правата им ще е от полза за тях, включително и в сектора на финансовите услуги.

За да се справи с предизвикателствата, България би могла да помисли за една прагматична и ефективна програма за предоставяне на повече права на потребителите чрез:
  • Укрепване на институционалната структура, включително чрез евентуално въвеждане на институцията независим финансов омбудсман като дългосрочно решение;
  • Подобряване на качеството и удобството за потребителя при разкриване на данни за потребителите, включително чрез въвеждане на образец за Изложение на основните факти при всички предлагани стандартни финансови продукти;
  • Подобряване на деловите практики на финансовите институции по отношение на потребителите, включително чрез разработване на правила за поведение и привличане на асоциациите на потребителите за участие в контрола на тяхното спазване;
  • Оптимизиране на механизмите за разглеждане на жалби на потребители и разрешаване на спорове; и
  • Разширяване достъпа на потребителите до полезна и навременна финансова информация, включително чрез повишаване компетентността им чрез формално финансово образование, по-добра информираност и предоставяне на безпристрастни финансови съвети.
”Най-ценният актив днес в глобален мащаб е доверието. Засилването на защитата на потребителите при предоставяне на финансови услуги създава обществено доверие във финансовите системи. Като партньор на България, Световна банка се стреми да предостави на страната най-доброто от световните и европейски знания и опит, за да подпомогне България в стремежа й да смекчи въздействието на настоящите финансови трусове и да се утвърди като пълноправен член на Европейския съюз”, заяви Флориан Фихтъл - постоянен представител на Световна банка за България, на официалното представяне на доклада.


Проект
на доклада, предоставен за консултации, може да бъде намерен на български език тук

Новина
от семинара, на който беше представен докладът, ще откриете тук.
Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia A warm "Welcome" to Sofia's newest 5 Star hotel.
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 11.11   307 г. – Лициний става римски император. 1572 г. – Датският астроном Тихо Брахе открива свръхнова в съзвездието Касиопея. 1611 г. – Сключен е...