Небанковото кредитиране става все по-популярно сред българските потребители. Това показват проучванията на фирмата от бранша „Профи Кредит България“, част от Profireal Group, данните от които те споделиха пред Econ.bg.
От компанията споделят, че взимането на заем от небанкова финансова институция е един от най-често срещаните варианти за получаване на свеж финансов ресурс в кратки срокове. Като предимства те отчитат достъпността на този тип форма на финансов заем, бързината при одобрение и отпускане на кредитите, както и опростените административни процедури.
Потребителите използват взетите назаем средства както за да запълнят временен недостиг на пари, така и за да реализират планове, за които така и не успяват да съберат. Хората, които прибягват до тази услуга, са в широки възрастови граници – между 21 и 65 години. Те не се изменят през последните месеци.
Сезони на кредитиране
Небанковото кредитиране, също както банковото, следва известна сезонност. Тя е свързана с основните причини, които карат хората да потърсят заем.
Традиционно клиентите търсят допълнително финансиране в края на всяка календарна година. Това, разбира се, е лесно обяснимо – потребителите като цяло взимат средства, за да се възползват от Коледни търговски промоции и за да закупят подаръци за своите близки.
Тази тенденция се потвърждава и от данните на фирма „Изи Кредит“ за месеците октомври-декември 2012 г. Те сочат, че в този период се наблюдава струпване на разходи – за комунални услуги, битови сметки и осигуряване на празнична трапеза, например, които логично водят до ръст при „бързите кредити“* за потребление.
Обикновено след новогодишните празници, през месеците януари и февруари, търсенето на кредити намалява. Тази година обаче такъв спад не е забелязан и интересът е дори на по-високи нива, отчитат от „Профи Кредит“. Същото отбелязаха и от "Изи Кредит", които регистрираха силно търсене на заеми в началото на 2013 г.
С началото на пролетта се активизира и търсенето на кредити за ремонт и освежаване на дома. Влияние оказва и т.нар. „сезон на абитуриентските балове“, които обикновено се провеждат през месец май. Тогава също се увеличава необходимостта от външно финансиране за осигуряването на празника.
През 2012 г. от Profireal Group са извършили изследване на пазара на „бързи кредити“ в четирите страни, в които оперират – България, Чехия, Полша и Словакия, за да сравнят отделните сегменти. Проучването е показало, че у нас и в Чехия най-активният период за търсене на този тип заем е месец декември. За Словакия това е ноември, а за Полша – май.
Потребителските кредити в цифри
Към момента средният размер на заема, за който кандидатстват клиентите на компанията, е около 1500 лева. Средният размер на месечните вноски по кредитите пък е от порядъка на 80-110 лв.
За сравнение, данните за изтеглен „бърз кредит“ през четвъртото тримесечие на 2012 г. в системата на „Изикредит“ пък са за средно 525 лева – с 2 лева повече спрямо същия период през 2011 г.
Най-предпочитаният срок за изплащане на заема е 3 или 4 години, като тази тенденция е валидна и за четирите изследвани от Profireal Group държави. 62% от българските потребители избират срок от 4 години. Едва 12% от тях се спират на кредит, който да изплатят в рамките на 1 година, а най-малко популярният срок у нас е 2 години – той е предпочетен от 7% от хората.
Най-често срещаната месечна вноска в страната ни е между 40 и 55 евро. Ако продължим със сравнението с останалите три държави, тя е най-ниската отчетена. „Водач“ е Словакия с най-честа сума между 70 и 107 евро. Следват Чехия (60-80 евро) и Полша (60-75 евро).
Българските клиенти на „бързи кредити“ са с най-нисък доход сред четирите изследвани държави. С най-голям дял у нас са хората, получаващи месечно между 200 и 250 евро. Най-честите потребители в Чехия взимат по 960 и повече евро месечно. Доходът на най-големият дял полски клиенти е 490-610 евро, а този на словашките – под 360 евро.
"Бързите кредити“ и бизнесът
"Една от тенденциите, които наблюдаваме през последните месеци, е засилване на интереса към „бързите заеми“ от страна на бизнеса", отбелязва Здравко Райчев, изпълнителен директор на „Профи Кредит България“. По думите му малките и микро-предприятия нерядко са изправени пред затруднения в намирането на оборотни средства. "Затова вариантът, който им предлагаме, им осигурява свеж ресурс за техния бизнес", добавя Райчев.
От фирмата залагат на решения, които предоставят възможност за покриването на обортни нужди. В момента се разработват бизнес заеми с обезпечения – с по-високи суми и по-дълги срокове на изплащане.
Снимка: Guliver/Getty Images
Онлайн кредитиране
Миналата седмица компанията за онлайн кредитиране CashBox също публикува проучване на потребителските тенденции. Според изведените данни голяма част от хората се обръщат към заем от небанкови институции, за да погасят задълженията си към банките. Изследването представлява интернет базирана анкета, проведена в периода 5-10 февруари 2013 г.
26% от потребителите на онлайн „бързи заеми“ прибягват до тях с тази цел. От своя страна 23% използват парите, за да покрият битовите си задължения, а 25% - за да могат да си позволят ремонт.
17% от запитаните теглят кредит за оборотен капитал в бизнеса си. Най-малко са хората, които използват тази услуга, за да купят подарък, да празнуват или да отидат на почивка.
От CashBox са изготвили и потребителски профил на базата на направеното проучване. Клиентът на интернет заем най-често е семеен мъж със средно образование. Той е на възраст между 18 и 24 години и живее с родителите си. Месечното му възнаграждение е между 400 и 600 лв. И той се осигурява на непълна работна заплата.
Най-често хората, които теглят онлайн кредит, за да покрият задължение към банка, са жени със средно и мъже с високо образование. Високообразованите мъже са и потребителите на бърз кредит за осигуряване на оборотен капитал и за почивка.
Ян Доте, представител на финансовото дружество добавя, че нивата на задлъжнялост у нас достигат стойности, близки до тези в страните с развити финансови пазари. Той дава за пример Великобритания, където 29% от потребителите на този тип заеми ги използват, за да платят вноски по други кредити.
*Терминът "бърз кредит" е разговорен и като цяло се използва като нарицателно за заемите, предлагани от небанковите финансови дружества. Причината са като цяло по-олекотените процедури по
теглене на кредита.