Положителните данни относно търговията и инфлацията в Китай накараха акциите в страната да поскъпнат до 3-месечен връх, предаде агенция „Ройтерс“. Поскъпване беше регистрирано и при регионалните индекси.
Индексът CSI300 нарасна с 3,4%, което е най-високата му стойност от юни насам. Индексът MSCI за Азия и Пасифика поскъпна с 0,9%, като най-високи стойности за последните три месеца отчетоха и хонгконгският индекс Hang Seng, и южнокорейският Кospi.
Износът в Китай е нараснал със 7,2% през август спрямо година по-рано, доста повече от очакваните 6%.
Други знаци за стабилизирането на икономиката са задържането на стабилна инфлация и спадането на производствената дефлация.
Очаква се във вторник да бъдат публикувани данни по отношение на индустриалното производство и продажбите на дребно.
Доказателство за растежа на валутния пазар в страната пък е фактът, че китайският юан за първи път се нареди сред 10-те най-търгувани валути в света. В последния доклад на Банката за международни разплащания китайската парична единица се нарежда на 9-то място, изпреварвайки шведската крона, новозеландския долар и др.
Според сп. „Форбс“ обаче въпреки че официалните данни показват стабилизиране на икономиката, поведението на потребителите е индикация за точно обратното.
Парадоксът е следният: Производителите в Китай отчитат ръст на продажбите, докато продавачите на дребно изпитват редица проблеми, губят пари, затварят магазини и излизат от бизнеса.
Един от секторите, в който продажбите растат най-много, е автомобилният. Китайската асоциация на автомобилните производители е отчела ръст в размер на 13,7% за първите седем месеца от годината спрямо същия период за миналата.
Въпреки че нещата изглеждат толкова добре на повърхността, ситуацията е доста по-мрачна. Някой от продавачите са принудени да държат автомобили по 4-5 месеца в шоурумите. За сравнение през миналата година новите коли рядко се задържаха не повече от 2 седмици.
До голяма степен причина за това са изисквания на производителите, които искат да поддържат производствените линии винаги работещи на пълен капацитет.
От своя страна пък продавачите на автомобили правят всичко възможно, за да се преборят за бонусите, които дават производителите при реализирането на определен брой продажби.
Подобни проблеми има не само в автомобилната индустрия, но и в редица други сектори. Най-голямо е несъответствието между продажбите на производителите и тези на продавачите на дребно при европейските луксозни марки. Проучване на J Capital Research показва спад от 20% на продажбите в сектора, а според експерти много от продуктите залежават с месеци в складовете. Производителите обаче не спират да произвеждат, тъй като имат възможност да се възползват от евтин кредит.
В Китай се обръща огромно внимание на пазарния дял и държавните банки са готови да отпускат кредити на компаниите, дори и те да реализират свръхпроизводство.
Всичко това означава, че продажбите на дребно в страната не отразяват достоверно потреблението. Напротив, потребителите в Китай остават предпазливи, дори притеснени. През миналата година домакинствата в страната са спестили рекордните 38% от доходите си, в сравнение с по около 20% през 90-те години. Очаква се този процент да продължи да расте през следващите години.
Непродадената продукция се брои за БВП и затова данните за този показател изглеждат добри в Китай. Това обаче със сигурност ще се отрази на производствената активност през следващите години.
Единственият продукт, който не изпитва подобни проблеми при продажбите на дребно, е златото. Причина за това обаче са презапасяване и наличието на неформални потоци от капитал. Всъщност доброто състояние на продажбите на злато са лош знак за всички останали.