И България ще си има закон за климата, макар и със закъснение. Европейската комисия вече е започнала наказателна процедура срещу страната ни, защото не спазихме срока за транспониране на
европейската климетична директива, който изтече в края на миналата година.
Парламентът прие тази сряда на първо четене внесения от правителството Закон за ограничаване изменението на климата. Малко преди това в пленарната зала беше отхвърлен вторият законопроект с почти идентични текстове, но внесен от депутати от ГЕРБ. Според становището на Комисията по европейските въпроси, проектът на правителството е в съответствие и с последните регламенти и решения, приети през 2013 г.
Спри да дишаш, ако си в България
Последният доклад на ООН посочи все повече факти за ролята на човека в глобалното затопляне. От 90 на 95% е вероятността човешките дейности и най-вече използването на изкопаеми горива да са причина за промените в климата. До края на 21 век се очаква температурите да се повишат с между 0,3 и 4,8 градуса по целзий. До скоро се смяташе, че при 2 градуса по целзий негативните процеси вече ще бъдат необратими. До 2100 г. нивото на световният океан най-вероятно ще се покачи почти с един метър.
Друга информация от последните дни по данни на Световната здравна организация категорично доказва връзката между замърсяването на въздуха и белодробния рак. Така мръсният въздух се нарежда сред тютюневия дим, плутония и UV реадиацията като причинители на злокачественото туморно заболяване. А доклад за качеството на въздуха в Европа на Европейската агенция по опазване на околната среда обяви, че 100% от градското население у нас е изложено системно на високи нива на фини прахови частици. Не напразно материал на Ню Йорк Таймс по темата пише "Спри да дишаш, ако си в България".
Законът отвътре
Основната цел на гласувания закон е да се приведе българското законодателство в съответствие с европейските изисквания във връзка
с ограничаване климатичните промени. Уреждат се конкретни въпроси, свързани със схемата за търговия с въглеродни квоти, схема за доброволно намаление на емисии, за безплатно
разпределяне на квоти на оператори на инсталации, участващи в Европейската схема за търговия с емисии.
Предлагат се промени в разпоредбите относно администрирането на Националния регистър за търговия с квоти на емисии от парникови газове. Така се осигурява нормативно регламентиране на задължението за производителите и вносителите на течни горива за транспорта.
Авиацията под прицел
Все пак са важни конкретните неща в приетия на първо четене законопроект.
Изпълнителният директор на агенцията по околна среда може да отмени издаденото разрешение при прекратяване на дейността и нарушаване на разрешителното за емисии на парникови газове. Това става и в случаите, когато инсталацията не работи повече от 6 месеца.
В схемата за емисии на парникови газове вече ще участва и авиокомпаниите. Авиационните оператори също ще предоставят годишни доклади за изхвърлените емисии и реализираните тонкилометри през годината.
От 1 януари 2013 г. до 31 декември 2020 г. количеството квоти, които се разпределят на авиационните оператори е 95% от историческите емисии, умножени по броя на годините в периода. Само 15% от квотите ще се разпределят на търг. Операторите подават заявление за безплатно разпределение на квоти най-късно 21 месеца преди началото на периода, за който е заявлението. 3% от общите квоти на авиооператорите ще се заделят в специален резерв.
Разпределението на квоти за един оператор не може да надвишава 1 млн. тона.
Повече инвестиции за безплатни квоти
Инсталациите, които инвестират във високоефективно производство, имат право на безплатни квоти. Безплатни квоти ще получават и тези инсталации, които са започнали работа до 31 декември 2008 г. или са започнали инвестиции към същата дата.
През 2013 г. безплатното разпределените квоти за инсталациите са 70% от общото количество, а през 2020 г. безплатни квоти за тях вече няма да има т.е всички ще се разпределят на търг.