Изминаващата година беше наситена с множество събития и в сферата на големите транспортни и инфраструктурни проекти, някои от които бяха приключени. Може би с най-важно значение за изминалото време е приключването на Оперативна програма “Транспорт”. През годината бяха финализирани четири от основните проекти по оперативната програма.
Сред тях са първият участък на жп линията Пловдив - Бургас, лот 1 на АМ "Струма", лот 4 на АМ "Тракия" и връзката на Софийския околовръстен път с АМ "Хемус".
Оперативна програма “Транспорт”
В рамките на Оперативна програма "Транспорт" за изминалите месеци са рехабилитирани и изградени над 218 км жп линии, а над 140 км магистрали са пуснати в експлоатация. Само през 2013 година са
открити пет големи инфраструктурни проекта и са стартирани още осем. Към момента се изпълняват общо 15 големи инфраструктурни проекта, сред които жп линията по направлението Септември - Пловдив -
Бургас, магистралите „Струма“ и „Марица“, както и столичното метро.
Освен това вече има завършен проект за следващия програмен период по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, която ще се изпълнява между 2014 и 2020 година. Програмата включва широк спектър от
проекти, като с приоритет ще бъдат тези, свързани с железопътния транспорт.
Железопътните проекти
През годината Национална компания "Железопътна инфраструктура" завърши и пусна в експлоатация първият железопътен проект, който се финансира по ОП "Транспорт" - трасето Свиленград - турска граница бе открито в Деня на Европа - 9 май и позволява скорости от 160 км/ч. Целта на НКЖИ бе до края на годината да бъде изцяло завършено направлението Пловдив - турска/гръцка граница.
През втората половина на годината бе завършена и работата по лот 1 (Михайловец - Калояново) на жп проекта Пловдив - Бургас. Продължава работата и по другите две отсечки на проекта, като по лот 2 (Стара Загора - Зимница) физическото изпълнение се оценява на над 54%, а по лот 3 (Церковски - Карнобат - Бургас) - над 60%.
Освен това през последните месеци на изминаващата година започна модернизацията на трасето Септември - Пловдив, която трябва да бъде готова до средата на 2015 г. Дотогава ще приключи и модернизацията на жп участъка Димитровград-Свиленград. Проектът за оставащата отсечка за пълното обновяване на линията от сръбската до турската граница - София-Драгоман, също се разработва, но за финансиране по новия инструмент "Свързване на Европа". По него ще се финансира и жп участъкът Видин-Медковец, като бюджетът за двата проекта е 350 млн. евро.
Големите речни и морски проекти
В същото време от Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" отчетоха приключване на фаза 1 на проекта БУЛРИС. В момента се изпълнява втората фаза от проекта за израждане на Речен информационен център в Русе. Системата трябва да започне да функционира в началото на 2014 година.
Целта на проекта „БУЛРИС” е да повиши безопасността в корабоплаването по българския участък на река Дунав и да минимизира случаите на замърсяване на реката. В рамките на първата фаза на проекта
вече е изградена необходимата технологична инфраструктура в 16 комуникационни точки, разположени по протежението на р. Дунав на територията на областите Видин, Монтана, Враца, Плевен, Велико
Търново, Русе и Силистра. В момента се провеждат тестове на системата, която предстои да бъде пусната в експлоатация в началото на 2014 г.
В кратки срокове трябва да започне работа и по надграждане на системата за управление на корабния трафик в Черно море (VTMIS).
Друг голям проект, който е завършен успешно през 2013 г., е Международната морска гара в Бургас. Изграждането й отнема шест месеца като е построен вече първият модул на комплекса, който
позволява обработката на пътници от круизни кораби. На 5 октомври и първият кораб „Celebrity Constellation” акостира пред новата морска гара.
Международната морска гара е сред компонентите на бъдещия нов пътнически терминал на Пристанище Бургас, който ще позволи да се приемат и обслужват големи пасажерски кораби. В момента пътническите
лайнери, които посещават южното българско Черноморие, акостират на рейд в Несебър и пътниците се превозват до сушата с малки корабчета. Дълбочината в акваторията на пристанище Бургас, която е близо
два пъти по-голяма от тази на пристанището в Несебър, ще даде възможност за свободно влизане и акостиране на големи плавателни съдове.
В началото на 2014 г. ДП „Пристанищна инфраструктура” започва в непосредствена близост изграждането и на друг мащабен обект – Бреговият център за управление на корабния трафик – Бургас, който се строи в рамките на проект, финансиран със средства от Оперативна програма „Транспорт” 2007 – 2013 г. Аналогичен брегови център ще бъде издигнат и във Варна. Същевременно започна и удълбочаването на пристанище Варна и подходните канали.