Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Г-н Съръстов, според Вас този път поставени ли са ясни критерии, по които ще се раздържавява националният авиопревозвач?
Златин Съръстов:
Мога да кажа, че спрямо авиокомпанията в документа не са заложени непосилни задачи. Аз все пак не съм човекът, който ще реализира пряко продажбата на компанията, това ще направи принципалът - транспортното министерство и Агенцията за приватизация. Целта на екипа, който ръководя, е да създаде добри условия както за принципала, така и за агенцията, за да бъде постигнат максимален ефект от продажбата.
Очаквате ли, че стратегията ще се приеме еднозначно от кабинета и от парламента?
Златин Съръстов:
Предполагам, че ще има въпроси, особено от страна на парламента, но все пак мисля, че политици, депутати и граждани ще са от едната страна на барикадата, когато става въпрос да се постигне стабилно развитие на компанията. Лично аз смятам, че България Ер е част от дестинацията България, която няма друг път освен присъединяването към Евросъюза. Усилията на всички трябва да бъдат насочени към това компанията да работи по европейските правила, за да осигури достъп на партньорите от общността до българския бизнес и обратно.
Може ли да се повтори сценарият с продажбата на бившия национален превозвач Балкан? Какво ще се случи, ако стратегическият инвеститор, регистриран с 51% български капитал, малко след приватизацията премине в чужди ръце?
Златин Съръстов:
А защо един сериозен чужд инвеститор, който ще се стреми да развива компанията като стабилен национален превозвач, да не е подходящ вариант? Аз съм против този наш традиционен скептицизъм. Горчивината от неуспешната приватизация на бившия национален превозвач, както и подготвената нова стратегия за раздържавяване на България Ер са достатъчен аргумент в полза на твърдението, че сценарият с Балкан няма да се повтори. Едва ли отговорните за приватизацията ведомства ще допуснат да се повтори ситуацията след краха на Балкан, когато чуждите компании вдигнаха с около 30% цените на билетите от и до България...
Участието в конкурса за приватизация на компанията едновременно на стратегически, и на финансови инвеститори няма ли да затрудни избора на купувач на България Ер?
Златин Съръстов:
Напротив, така Агенцията за приватизация ще има по-голям избор, за да се спре на най-подходящия кандидат.
Съществува ли опасност към компанията да няма съществен интерес и тя да остане държавна?
Златин Съръстов:
Опасност винаги съществува. Това, че на България Ер й предстои да бъде приватизирана обаче, не означава, че компанията ще престане да работи. Точно обратното. Очаквам превозвачът да покаже стабилни финансови резултати, които да му позволят да изпълнява заложените в бизнесплана задачи. В момента се изготвя новата тарифна политика, която ще е изградена върху декларирания вече от ръководството принцип за гъвкавост на цените. Така например за празника на влюбените Свети Валентин ще предложим на нашите клиенти най-добрата оферта от всички авиокомпании.
Може ли да се каже, че появата на нискотарифните авиокомпании стимулира нашите компании да предложат по-атрактивни цени за своите услуги?
Златин Съръстов:
Определено е така и аз съм благодарен на тяхната поява, защото така българските компании започнаха да провеждат много по-гъвкава политика по отношение на тарифите и така да печелят още повече клиенти.
Преди дни станаха ясни предложените от транспортното министерство промени в закона за гражданското въздухоплаване. Някои от авиокомпаниите възразиха срещу текста, който позволява на наши компании да наемат чужди екипажи. Каква е вашата позиция по въпроса?
Златин Съръстов:
Аз съм против всяка дискриминация, за равнопоставеност на авиационните кадри. След като съвсем скоро ще се присъединим към Евросъюза, трябва да спазваме и законите на общността. Нали всички кадри в Евросъюза трябва да притежават едни и същи професионални умения, да са сертифицирани по едни и същи стандарти.