Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Кое според Вас беше най-значимото събитие в PR и рекламния бизнес за 2005 г.?
Ненад Лозович:
Не бих искал да говоря за формата риалити шоу и неговото медийно присъствие, макар че трите проекта, реализирани от нашата агенция - двата сезона на Big Brother и първият на Star Academy, успяха да постигнат медийно покритие, което възлиза на близо 10 млн. лв. Това, разбира се, е безпрецедентно, но безпрецедентен се оказа и самият продукт риалити шоу, все още нов за нашата телевизионна среда. Оказа се, че качествената риалити продукция успешно умножава зрителската аудитория с помощта на PR и печатните медии. Извън това PR събитието, което много ме впечатли през изминалата година, е кампанията срещу рака на гърдата, организирана по инициатива на Avon. Всъщност кампанията представляваше поредица от събития - полезни, смислени и интересни, придружени с добро медийно покритие и обществен ангажимент.
Какво ще бъде през 2006 г. съотношението между телевизионна, радио-, печатна реклама, реклама в новите медии и Интернет?
Ненад Лозович:
Световната тенденция толерира Интернет и новите медии, които стават все по-значими за бизнеса. Много голяма част от рекламните бюджети се влагат именно в тези канали за комуникация. У нас най-новите посоки се усвояват с известно закъснение, така че вероятно телевизията ще остане най-търсената за реклама медиа. Още повече с появата на нови, амбициозни телевизионни канали ще се увеличи и нейният капацитет. Така че при разпределението на рекламни бюджети най-голям дял ще има телевизионната реклама. Мисля обаче, че бюджетите ще нараснат генерално, което ще доведе до цялостно увеличение на средствата, отделени за реклама.
Кои ще бъдат най-големите рекламодатели?
Ненад Лозович:
Едва ли картината ще се промени особено. Най-големите рекламодатели ще останат козметичните гиганти, телекомуникационните компании, чиято ожесточена и доста интересна надпревара наблюдаваме през последните две-три години. Банковият сектор също има голям дял в рекламирането на потребителски услуги и продукти. В световен мащаб производителите на автомобили влагат огромни средства в реклама. У нас този пазар се развива и това ще доведе до подобна тенденция.
Ще има ли нови тенденции, нови моди и т. н.?
Ненад Лозович:
Рекламата в Интернет.
Какви проблеми предстои да се решат в PR и рекламния бизнес?
Ненад Лозович:
Съществува известно напрежение относно измерването на рейтинг и тиражи. Би трябвало през тази година Потребителският комитет да предложи такава формула на работа, която да оптимизира бизнеса и да създаде солидни условия за доверие между рекламодатели, медиа агенции, медии и рисърч агенции. Нашата агенция членува в борда на директорите на Потребителския комитет и от своя страна полага големи усилия в тази посока.