Кристоф Жинисти разказва как се прави PR на Apple

01.11.2013 | 16:00
по статията работи: Ралица Стоянова
Слушането е най-важната задача в PR-а, казва за Econ.bg световноизвестният експерт, който идва у нас за конференцията "Силата на интелигентните комуникации"
Кристоф Жинисти разказва как се прави PR на Apple
Снимка: Ginisty.com
Още по темата

Международна конференция на тема "Силата на интелигентните комуникации" ще се проведе на 6 ноември в София. Тя е организирана от водещата агенция в сферата на комуникациите и PR – Юнайтед Партнърс. Econ.bg е медиен партньор на събитието.

Конференцията е част от дейностите по представяне на клон за Централна и Източна Европа на Международната асоциация за връзки с обществеността – IPRA.

Кристоф Жинисти е президент на IPRA за 2013 г. Той е международен PR гуру, експерт по социални медии. Работил е в Edelman - най-голямата фирма за PR в света. Правил е е PR кампании на световни лидери като Apple и Amazon, Deloitte и Allianz.

Експертът в специално интервю за Econ.bg няколко дни преди конференцията!

Г-н Жинисти, работили сте с компании като Apple, Amazon – как се прави успешна PR кампания?

Кристоф Жинисти:

Основната тайна на успешната кампания е да имаш стойностна информация, която да разпространяваш. PR специалистите не рекламират, не създават измислени представи. На практика, те работят с информация, и когато имат добра информация, шансът им за провеждане на успешна PR кампания е по-висок.

Работата ми за Apple в продължение на повече от 10 години беше невероятно изживяване, тъй като компанията произвеждаше и продаваше най-добрите продукти в света. Може да се каже, че работата ми беше лесна, много по-лесна отколкото, ако работех с продукти с лошо качество или под потребителските очаквания.

Работата ми с Amazon бе подобна. Честно казано, не съм виждал друга компания за електронна търговия с подобно високо качество. Две години вече не работя за Amazon, но все още съм доволен техен клиент. Дори и за организации, които не биха могли да бъдат сравнени с Applе и Amazon, качеството на информацията е задължително.

Преди да определят конкретните тактики в една кампания, организациите трябва да си изработят обща комуникационна платформа и да се уверят, че посланията им ще бъдат последователни.

Можете ли да ни разкажете примери от вашата практика за много успешни PR кампании и за не толкова успешни. Какви са били причините първите да се получат, а вторите не?

Кристоф Жинисти:

Лично аз смятам, че добра PR кампания е тази, която спомага за промяната на мнението на хората относно даден продукт или организация. Една от основните цели на всяка PR кампания е способността да се окаже влияние върху поведението. Например, представянето на iPhone беше невероятен успех. Само се замислете, че по времето, когато Стив Джобс постави началото на iPhone, световният пазар на телефони вече беше определян като „зрял“. Той беше наситен с много силни марки като Motorola, Nokia, Sony Ericsson, които продаваха милиони телефони всяка година, и никой не предполагаше, че Apple биха могли да заемат лидерска позиция. Но успяха, благодарение на комбинация от много силни марки, добър тайминг, перфектен PR процес и изпълнение на световно ниво.

Аз съм голям фен на начина, по който протичат кампаниите на Red Bull в Европа. Ако се замислите, че Red Bull е просто една сода, ще осъзнаете какви невероятни неща са направили: избрали са конкретна и ясно определена позиция на пазара (енергийни напитки), създали са собствена ниша, спонсорирали са всички възможни събития, които могат да усилят посланието на марката. И цялата тази стратегия е абсолютно последователна през всички години досега, което ме довежда до още един фактор за успех – постоянството.

Как социалните медии промениха начина на правене на PR?

Кристоф Жинисти:

Промениха всичко, но предполагам, че всеки вече знае това. Когато една социална мрежа като Facebook надмине милиард и триста хиляди потребители, тя вече не е нова медия, а част от нашето ежедневие.

От всички промени се откроява една, която е от особен интерес за PR специалистите.

Вече имаме възможност да се вслушваме внимателно в мнението на нашите потребители. Защото те изказват своите желания, нужди, оплаквания и предпочитания онлайн. Всичко това дава основите на едно полезно познание за нас. Това е фантастична възможност за нас да разберем по-добре публиките, с които работим. Слушането трябва да се превърне в най-важната всекидневна задача за един PR екип. Не се плашете да слушате какво казват хората – те ни учат как да работим с тях.

Вие сте сред най-влиятелните блогъри във Франция. Как трябва да се поддържа един корпоративен блог, за да достига до потребителите по правилния начин? 

Кристоф Жинисти:

Няма правилна или грешна стратегия. Всичко е въпрос на гледна точка. Блоговете не казват истината по-добре от журналистите, те просто ни представят друга гледна точка. Когато пиша в блога си, аз не претендирам, че създавам правилното съдържание. Просто изразявам това, в което искрено вярвам на базата на своя личен опит. Тенденцията е хората да се запознаят с много източници на информация, преди да си съставят мнение. Блоговете са само един такъв източник.

Как, според вас, ще се промени PR индустрията след 10 и след 20 години?

Кристоф Жинисти:

Някои специалисти ще изчезнат и на тяхно място ще се появят нови. Сериозно съм загрижен за бъдещето на PR практиците, доколкото много от тях се противопоставиха на дигиталната революция като отказаха да се адаптират и да променят начина си на работа. Тези от тях, които продължават да й се противопоставят и днес, ще изчезнат в близките години, може би дори месеци. 

Рекламата ще се превърне почти в наука, с чиято помощ марките ще се надпреварват да използват все по-сложни техники, за да отправят точните послания до точните хора в точното време, на точното място и чрез точните устройства.   

Що се отнася до връзките с обществеността, подозирам, че PR екипите ще се напълнят със социолози, психолози, антрополози и всички онези специалисти, способни да разбират поведението на хората и феномените на тълпата.  

Самият аз започнах да работя по този начин и това е една от причините да организирам международната конференция „ReputationWar” (http://www.reputationwar.com), която ще се проведе на 17 януари 2014 г. в Париж. Искам хората да разберат, че технологиите са просто средство, което ни позволява да изразим себе си. Важно е не самото средство, а това, което изразяваме чрез него.

Тази статия ви хареса? Следете всичко най-интересно от Econ.bg и във
Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
На Гергьовден: - Георги, не пи ли достатъчно??? - Трай и сипвай, че трябва да се прибирам вкъщи да се боря с ламята...
На този ден 17.09   1156 г. – Основано е херцогство Австрия. 1176 г. – Византийско-селджукски конфликти: В Битката при Мариокефалон Византия губи надеждите си за отвоюване на Мала...