Визитка:
Мартин Милиев е медиен експерт с обширен опит в сферата на маркетинговия и медийния анализ. В момента е специалист в компанията за анализи на социалните медии и онлайн средата Perceptica Media Analytics. През годините Милиев работи за компании като P&G, BEA Systems, Adidas, NSBC и Hewlett-Packard.
На 6 ноември (сряда) експертът ще бъде лектор на международната конференция "Силата на интелигентните комуникации", която ще се проведе в София. Тя е организирана от водещата агенция в сферата на комуникациите и PR – Юнайтед Партнърс. Форумът е част от дейностите по представяне на клон за Централна и Източна Европа на Международната асоциация за връзки с обществеността – IPRA. Econ.bg е медиен партньор на събитието.
Г-н Милиев, според вас, какви са тенденциите в сферата на връзките с обществеността в България през последните години?
Мартин Милиев:
Има две ясно изразени тенденции, които се наблюдават. Първата е налагането на цялостни, интегрирани комуникационни решения. Линиите между PR, маркетинг и реклама стават все по-размити и се търси синергия между тях.
Втората е навлизането на социалните медии и мрежи. Проникването на високоскоростен интернет и мобилни устройства в страната превръщат социалните медии и мрежи в неизбежен и значим фактор в ежедневието на хората. За съжаление, PR индустрията в страната все още не реагира адекватно на предизвикателствата и възможностите, които социалните медии предлагат.
Какво отличава добрата PR кампания и какви са най-честите причини кампания да се провали?
Мартин Милиев:
Този въпрос ме хваща малко неподготвен, защото не съм PR практик, a рисърчър – тоест занимавам се с проучвания и анализи, на базата, на които се взима решение дали една кампания е била успешна или е била провал.
Все пак за да говорим за успехи и провали, първо трябва да има ясно формулирани измерими цели. За съжаление, много често сме свидетели на комуникационни дейности, които са доста самоцелни, прави се нещо заради самото правене, без да е ясно какъв ефект ще има, дали задоволява някакви нужди.
Как социалните мрежи промениха PR-а у нас и по света?
Мартин Милиев:
Най-просто казано – ПР специалистите вече нямат пълен контрол върху марките, които управляват. Социалните медии се налагат като източник на автентична, актуална и релевантна информация.
В България PR секторът все още наваксва със световните тенденции, като цяло има плахи опити в тази насока, все още се опипва почвата и се опознава терена.
Социалните медии играят все по-важна роля за бизнеса и в публичния живот. На какво трябва да обръща внимание, когато се разработва профил или инициатива в социална платформа?
Мартин Милиев:
Задължително е тези профили, били те в Twitter или Facebook, да са подкрепени с ресурс. При потребителите се наблюдава ясна и трайна тенденция да търсят контакт с марките във Facebook и Twitter най-често при проблеми с продукт или обслужване. Потребителите очакват да получат адекватна и навременна реакция в тези канали на социалните медии. За това и хората, които се грижат за тези профили, трябва да имат правомощия и ресурс да реагират на подобни ситуация. Няма нищо по-вредно за една марка от пасивното или неадекватно поведение или реакция в социалните медии.
Какви са положителните и отрицателните страни на социалните мрежи?
Мартин Милиев:
Не съм сигурен, че разбирам въпроса. Социалните медии и мрежи, понеже има разлика между двете, дават възможност за бързо разпространяване на информация и контакт с хора, споделящи нашите възгледи и интереси, без да сме ограничени от географското пространство. Това е положителното. Не се сещам за негативи.
Тъй като обърнахте внимание - каква е разликата между социални мрежи и социални медии и защо според Вас хората ги бъркат?
Мартин Милиев:
В България масово се смята, че социална медия е равно на Facebook. Истината е, че Facebook e хибрид между мрежа и медия - създаваш си общност с познати в интернет пространството за поддържане на контакт, но има възможност и за създаване и споделяне на съдържание. WARC.com дори твърдят и съм съгласен с тях, че Facebook е еволюционен продукт на традиционните форуми, просто е по-шарен. От друга страна блоговете, форумите и Twitter са със сравнително свободен достъп кой може да чете съдържанието, това е и основната им роля - създаване и разпространение на съдържание, диалог.
Всяка социална мрежа и медия има своя динамика и особености. LInkdIN е много по-различен от Facebook, въпреки, че и двете са социални мрежи. Блоговете са много по-различни от форумите (форумите
са мястото, където хората търсят съвет и информация за конкретен проблем) и Twitter, където си ограничен до 140 символа. Това в крайна сметка има сериозно отражение как една марка присъства или
е разглеждана във всеки един от тези канали и какво може да се постигне от комуникационна гледна точка в тях.
Двете понятия се бъркат, защото са близки като звучене, има препокриване на функции, и защото Facebook е най-популярната социална мрежа в страната, над 80% проникване сред населението. Просто е
толкова загнездена вече в съзнанието ни.
Какво да очакваме от PR-а и социалните медии през 2014 г.?
Мартин Милиев:
Все повече PR практиците да търсят начини да се възползват от възможностите, които социалните медии предлагат – извличане на информация в почти реално време за крайния потребител и скъсяване на дистанцията с тези потребители.
А социалните медии – очаквам все повече хора да се насочват към тях, в различните им форми, като създатели на съдържание и консуматори на съдържание.