Ролята на маркетинга в съвременното управление на една фирма може да се обясни за 1-2 часа. Но за да се реализира теорията на маркетинга в практиката, сигурно няма да стигне един човешки живот. Смятам, че е много голяма ролята на маркетинга в съчетанието фирма-клиент. Маркетингът ни дава възможност да разберем клиентите и техните изисквания, от една страна, а от друга - дава възможност на самите клиенти да опознават решенията, които ние предлагаме.
IBM е фирма с 60-годишна история и традиции. Ние вече сме далеч от тази конкретна част на маркетинга - рекламата в дадените медии. Познанието за едно решение, което предлагаме, трябва да стигне до пазара по съвсем други начини. Работата се усложнява допълнително и от факта, че ние оперираме основно чрез бизнеспартньори. В цялата стратегия и концепция, която разработваме за България, винаги фигурира мястото на мрежата от бизнеспартньори.
Г-н Ранделов, кои според вас са най-големите проблеми в ИТ бранша? Смятате ли, че държавата има правилен подход за развитието на информационните технологии?
Ниската покупателна способност е основният проблем в ИТ бранша. Другият проблем е свързан с манталитета ни. У нас все още всеки разбира от всичко. По тази причина дадени международни стандарти и решения понякога не се приемат добре в определени сегменти. Причината за това е, че ние винаги искаме да разбираме повече от хора, трупали опит и традиции с години.
Ролята на държавата е много важна и тя трябва да се разглежда в няколко аспекта. На първо място, държавата е много важен клиент на информационните технологии. Според някои изследвания тя държи 60 процента от този пазар. Поради този факт все още процентът на държавните поръчки е много голям. Другият аспект е свързан с обучението. Тоест държавата трябва да инвестира в обучението на младите хора, които в бъдеще ще работят в този бранш.
Ролята на държавата е важна и за създаването на единна стратегия за развитие на e-government.
Оптимист ли сте за пазара на труда в ИТ бранша у нас?
През последните години се забелязва коренна промяна в работата на фирмите и това е повод за моя оптимизъм. Фирмите вече фокусират своите усилия не само върху доставката на компютри или техника. Те започнаха да инвестират в обучението на своите служители. Това им дава възможност да предлагат допълнителни услуги на своите крайни клиенти.
От друга страна, съществуват и ред програми на големите фирми, които също са насочени към създаване на работа в бранша. Ето например IBM води разговори с 45 софтуерни доставчици в България. Редуцирахме ги до пет. Тези фирми ще работят по различни наши проекти, но в България. Това ме кара да смятам, че новите технологии ще си намерят мястото в нашата страна, а българските фирми ще могат със свои продукти да излязат на международните пазари.
Г-н Ранделов, каква е финансовата година за IBM?
IBM обяви солиден ръст по всички основни направления и за второто тримесечие на тази година. Оборотът на корпорацията за периода е 21.6 млрд. USD /3% ръст спрямо първото тримесечие/. Приходите от хардуер са достигнали 8.7 млрд. USD, от услуги -8.7 млрд. USD, а от софтуер - 3 млрд. USD. Печалбата на акция за периода е 1.15 USD /за сравнение 0.98 за първото тримесечие, което е 17% ръст/. Нетната печалба на IBM за периода е 2 млрд. USD. Независимо от икономическите условия корпорацията продължава да отбелязва по-високи продажби и по-високи печалби. По този повод Луис Герстнер, председател на Борда на директорите на IBM, заяви: На фона на изключително трудните икономически условия и на мрачните резултати, обявени от много ИТ компании, ние сме доволни. За разлика от други компании IBM отбелязва рекордни оперативни печалба и най-важното - увеличи пазарния си дял в стратегически за корпорацията области.
Положителната тенденция от началото на годината се запази и ние отново въпреки неблагоприятната икономическа ситуация в света бележим ръст в продажби, печалби и пазарен дял. Това е поредното доказателство за предимството на IBM като компания, предлагаща комплексни решения и услуги.
/Предоставено от BEF News Desk/.
IBM обяви солиден ръст по всички основни направления и за второто тримесечие на тази година. Оборотът на корпорацията за периода е 21.6 млрд. USD /3% ръст спрямо първото тримесечие/. Приходите от хардуер са достигнали 8.7 млрд. USD, от услуги -8.7 млрд. USD, а от софтуер - 3 млрд. USD. Печалбата на акция за периода е 1.15 USD /за сравнение 0.98 за първото тримесечие, което е 17% ръст/. Нетната печалба на IBM за периода е 2 млрд. USD. Независимо от икономическите условия корпорацията продължава да отбелязва по-високи продажби и по-високи печалби. По този повод Луис Герстнер, председател на Борда на директорите на IBM, заяви: На фона на изключително трудните икономически условия и на мрачните резултати, обявени от много ИТ компании, ние сме доволни. За разлика от други компании IBM отбелязва рекордни оперативни печалба и най-важното - увеличи пазарния си дял в стратегически за корпорацията области.
Положителната тенденция от началото на годината се запази и ние отново въпреки неблагоприятната икономическа ситуация в света бележим ръст в продажби, печалби и пазарен дял. Това е поредното доказателство за предимството на IBM като компания, предлагаща комплексни решения и услуги.
/Предоставено от BEF News Desk/.