Нужни са качествени промени в досегашните практики на кредиторите

10.02.2011 | 12:34
по статията работи:
Мария Цукровска, директор "Кредитиране" в "Кредитекс&ХипоКредит"
Нужни са качествени промени в досегашните практики на кредиторите

Специално за Econ.bg

Интервю на Апостол Апостолов

Мария Цукровска е магистър по „Финанси и кредит" от УНСС, София, както и магистър по „Европейска интеграция" от Нов български университет и Колежа на Европа, Брюж. Има над 12-годишен опит в кредитирането. Кариерата й започва в ТСБанк като финансов анализатор. Участва дейно в реализирането на първата структурирана програма за ипотечно кредитиране у нас (от 1999 г. до 2004 г.). Преди да започне работа в кредитиращата компания "Кредитекс & ХипоКредит" през 2004 г., в продължение на 6 години е заемала различни ръководни позиции в Българо-американска кредитна банка. Била е старши финансов анализатор, а след това мениджър ипотечно кредитиране на софийския офис.  Владее английски език.

Акценти:

  • Финансирането на нови бизнес проекти: Бавен и тежък процес.
  • Кризата: Дава много добри възможности
  • Ще продължи постепенното раздвижване на пазара на бизнес ипотечни кредити;
  • Жилищното кредитиране: Най-сигурен сектор за финансиране.

 

Г-жо Цукровска, фирми от кои браншове взимаха най-активно кредити през 2010 г.?

Мария Цукровска:

Най-много ипотечни заеми през 2010 г. са изтеглили фирми от сферите: ресторантьорство, покупко-продажба на авточасти, шиене на облекла, реклама.

Данните за първата половина на 2010 г. показват, че 32% от отпуснатите от нас фирмени заеми са за сектор "Услуги" - счетоводни кантори, детски центрове, автомивки, козметични и фризьорски салони и др.

На второ място се нарежда отрасъл "Търговия", основно с хранителни стоки - 24%.

На трето - "Обществено хранене", най-вече квартални ресторанти и заведения за бързо хранене - 21%.

Останалите 23% от отпуснатите от дружеството ни бизнес кредити са за различни сектори, като с най-голяма тежест е този на довършителните строителни работи и интериорен дизайн.

Към края на 2010 г. одобрихме и отпуснахме бизнес кредити и на значителен брой производители с експортно ориентирана продукция.

 В какви размери са най-често теглените кредити?

 Мария Цукровска:

Средният размер на отпуснатите от нашето дружество кредити е 95 хиляди лева, със среден срок между 10 и 15 години. Мога да кажа, че при определяне размера на кредитите наблюдаваме предпазливост през 2010 г. Фирмите започнаха да правят по-консервативен разчет на средствата. Не искат максималната сума, която може да им се отпусне, а обосновават всеки лев за конкретна цел. За сравнение през 2009 г. средният размер на отпуснатите бизнес ипотечни кредити е 150 хиляди лева.

 За какво основно търсят заеми компаниите?

 Мария Цукровска: 

През 2010 г. кредитите за оборотни средства на фирмите в портфейла ни очаквано заемат най-голям дял. Те формират близо 70% от всички отпуснати заеми. Предпочитаха се по-дългосрочни бизнес кредити, които да позволят по-малка месечна вноска. 

Към края на 2010 г. се видя, че има фирми, които вече започват да стабилизират бизнеса си, да мислят за развитие, а не само за оцеляване, отчетохме по-голямо търсене на инвестиционните кредити. Освен за разширяване на бизнеса се появиха клиенти, които са трупали опит с години, но точно сега искат да започнат бизнеса си, защото цената на инвестицията е по-ниска в сравнение с преди 2-3 години. Има клиенти, които искат да започна втора линия на бизнеса си.

Финансирането на нови бизнес проекти като цяло е все още бавен и тежък процес. Кредиторите станаха предпазливи, а критериите за кредитоспособност се усложниха. В началото на тази година дори се забелязва едно леко забавяне на темпото на финансиране. Нашето обяснение е, че клиентите все още проучват бизнес средата и доуточняват инвестиционните си намерения. Всички - и кредитори и клиенти, изчакват положителните тенденции от края на миналата година за съживяване на икономиката реално да се потвърдят и тогава да инвестират.

Миналата година банките бяха особено предпазливи при отпускането на кредити за бизнеса, в един момент финансирането беше почти замразено. Какво беше положението при вас?

Мария Цукровска:  

От създаването през 2004 г. досега, дружеството е отпуснало кредити за над 120 милиона лева. Портфейлът ни нараства плавно и постепенно. За разлика от някои други финансови институции, които по време на кредитния бум се опитаха бързо да завоюват голям пазарен дял и за целта занижиха изискванията към кредитополучателите, ние винаги сме се стремили да правим благоразумен и реалистичен анализ на доходите и на обезпеченията. По този начин създадохме един балансиран кредитен портфейл, който ни позволява да поддържаме устойчив темп на кредитиране дори и в сегашните кризисни периоди на икономиката. По време на кризата продължихме да финансираме добрите проекти със същото темпо, без да променяме съществено правилата на кредитиране.

Финансирате ли бизнеси с не толкова добри показатели или държите във финансовите данни на кредитополучателите всичко да е наред?

Мария Цукровска:

И преди, и по време на кризата, ние не бихме отпуснали финансиране на фирми, които не отговарят на 4 основни критерия: първо - възможностите на фирмата да изплаща кредита с реалните постъпления от дейността си; второ - желанието на предприемача да сподели риска с кредитора чрез самоучастие или залог на ценни активи, като основно жилище или производствена база; трето - ясно определената цел, за която ще се използва заемът и четвърто - добрата кредитна история на фирмата. Нов критерий при анализа на потенциалните кредитополучатели през 2011 г. е колко успешно фирмата се справяла досега с кризата.

Отпускането на кредити за стартиращ бизнес беше възприето от банките като свръхрисковано и през миналата година почти не се реализираше. Вие финансирате ли стартиращ бизнес?

 Мария Цукровска:

Спецификата в работата ни е именно това, че оценяваме всеки клиент индивидуално, без да поставяме ограничения както за това колко нова е фирмата, така и за възрастта на предприемача. Ако преценим, че човекът, който стои зад фирмата, има достатъчно опит в тази сфера, финансово грамотен е, стреми се към дългосрочнен финансов успех, няма да се поколебаем да му отпуснем кредит за стартиращия бизнес. Мога да кажа един добър пример за предприемач, който създаде и разви собствена автомивка. На 55 години той стартира своя първи бизнес. Дойде при нас с идеята да изгради собствена автомивка в един от столичните квартали. За тази цел му отпуснахме 15 хиляди евро през 2005 г. Първоначално работещите в новооткрития обект бяха баща и 18-годишния му син - на заплата според изработените часове. Обезпечението, което предложи, беше единственото семейно жилище. При отпускането на кредита не можеше да се направи анализ на баланса или на оперативните разходи на фирмата му, просто защото преди това той не е имал фирма. Най-големият ни коз за това да отпуснем финансиране на този предприемач беше неговият дългогодишен опит в същата сфера като мениджър на заплата, получено ноу-хау, опит в организацията на бизнеса, наемане на качествени служители, както и личните му контакти в бранша (които му осигуряват абонаментно обслужване на големи компании в неговите обекти). Сега първата автомивка е с денонощен режим на работа, без почивен ден. Оказа се, че преценката ни е правилна - кредитът беше погасен без нито един ден просрочие, а клиентът ни дойде за втори кредит, с който да разшири бизнеса си като открие втора автомивка и хотел за гуми - един от първите в страната. Така, през 2010 г., 5 години след първия кредит, отпуснахме втори заем (20,000 евро) на същия предприемач, който се погасява редовно. В условия на криза той преценява че откриването на втора автомивка има своите икономически изгоди, а именно цената на строително-монтажните работи и труд ще е значително по-изгодна.

Има ли работещи възможности за финансиране на фирмите в момента, извън кредитирането - фондове, участие в проекти?

 Мария Цукровска:

Да, бих казала, че възможности има. Да вземем например еврофинансирането, което по наши наблюдения "се отпуши" и за по-малки като размер фирми. Донякъде тази възможност е свързана отново с кредитирането, тъй като знаете, че за да се получат средства по европрограми, е необходимо проектът първо да бъде изпълнен. Изпълнението се прави в повечето случаи чрез кредит и отпускаме именно такова мостово финансиране на фирмите, които са одобрени по програма "Конкурентоспособност".

Ако трябва да се направи съпоставка, какви са лихвите на кредитите и другите такси при вас в сравнение с банковите?

 Мария Цукровска:  

При нас няма предварително определена "тарифна" цена на заем. Определяме я в процеса на индивидуалния анализ на риска за всеки клиент поотделно. Съответно по-рисковите клиенти получават финансиране при по-висока цена и обратното. Разбира се, цената на нашите заеми е напълно съизмерима с всички кредитни институции, които финансират малкия и средния бизнес в България - иначе просто не бихме могли да сме на пазара. Практиката ни показва, че цената на добре структуриран, отпуснат своевременно кредит за бизнеса (като процент) е няколко пъти по-ниска от печалбата, която същият този бизнес обикновено изкарва (или може да изкара) с получените чрез кредита средства.

Например, при жилищните кредити нещата са ясни, затова има множество реклами с конкретни условия. За бизнес ипотечни кредити няма реклами, защото цената на фирменото финансиране е индивидуална, трудно е да се посочи рамка. Ако трябва да обобщим за жилищните, то базовата лихва е от 7 до 10 процента, докато при бизнес кредитите базовата лихва е около 12%, при това за малки исредни предприятия (МСП), а не за големи фирми. 

Как възприемате кризата - като бич или като необходим фактор за развитието на икономиката?

 Мария Цукровска:

По-скоро като възможност. Съветваме и фирмите да правят същото, защото кризата дава много добри възможности за закупуване на обезценени активи и завземане дял от конкуренцията.

Колко време ще е нужно на пазара, за да възстанови нивата си от преди кризата?

Мария Цукровска:

Необходима е цялостна стабилизация на националната икономика и възстановяване на пазара на недвижими имоти. Междувременно трябва да настъпят и качествени промени в досегашните практики на кредиторите. Те трябва много внимателно да преценяват индивидуалните рискове на клиентите, тъй като стандартизираното кредитиране поражда систематични грешки в системата. Именно тези грешки бяха една основните причини за финансовата криза. Затова смятаме, че внимателният и дори консервативен подход при анализа и одобрението на бизнес ипотечните кредити трябва да се запази още дълго време.

Ще се отпускат ли повече кредити за строителство и земеделие през новата година, отколкото през 2010 г.?

Мария Цукровска:

Фирмите от секторите "Земеделие" и "Строителство", които въпреки кризата успяват да изплащат задълженията си, плащат заплати на служителите си, не са предприели драстични съкращения, не бавят социални плащания, именно тези фирми ще получават кредити по-лесно, защото показва, че могат да се справят.

Кои фирми ще взимат кредити по-лесно?

Мария Цукровска:

Както споменах, през тази година заеми ще получават по-лесно онези, които са доказали, че могат да се справят в кризата, независимо от бранша. Кризата се оказа важен катализатор в българския бизнес и в неговото финансиране. Tя помогна за изграждането на по-реалистични критерии в оценката на рисковия профил на кредитополучателите. В този смисъл може да се каже, че ще се отпускат по-лесно кредити на доказали се фирми с добра кредитна история, демонстрирали уважение към клиентите си и кредиторите си, незавсимо от трудностите, включително от сферата на строителство, земеделие, шивашко производство.

Какви са вашите съвети към фирмите, които се нуждаят от финансиране.

Мария Цукровска:

Да искат толкова, колкото им е необходимо, а не задължително максимума - наблюденията ни са, че тези кредитополучатели, които най-точно бяха премерили нуждите си и бяха свели исканията си само до най-приоритетните, успяха най-успешно да се справят с кризисния период за бизнеса им през миналата година и с обслужването на кредитите си.

Да не чакат последния момент - ако исканията за кредит са във връзка с рефинансиране или нужда от оборотни средства с цел задържане процеса на работа и на клиенти, да не чакат до последно, когато вече "изнемогват", натрупали са просрочия и са задлъжнели сериозно към доставчици.

Бих посъветвала фирмите да търсят финансиране, което да отговаря на техните потребности. Когато видят, че не могат да се "поберат" в шаблона на даден кредитор, да потърсят алтернатива при друг. За един бизнес е важно не просто да получи финансиране, а кога ще го получи и под каква форма. Гъвкавите кредитори не гледат бранша на фирмата, дали е новосъздадена и на колко години е предприемачът. За тях по-важно е какви са реалните постъпления на тази фирма, какви са перспективите й за развитие, какъв предишен опит има човекът, какви лични качества притежава.

Вашите очаквания за развитието на пазара на ипотечни кредити, както за физически лица, така и за фирми?

Мария Цукровска:

През 2011 г. ще продължи постепенното раздвижване на пазара на бизнес ипотечни кредити, започнало в края на 2010. През първите месеци ръстът ще е много плах, докато предприемачите се уверят, че стабилизирането на доходите е дългосрочно, след което ще започнат да мислят по-смело за финансиране на нови проекти. Очакваме тенденцията за по-голямо търсене на инвестиционни кредити да се открои през лятото на 2011 година. Инвестиционни кредити ще се търсят най-вече с цел разширяване на съществуващия бизнес и модернизация, заради по-достъпните цени на машини и оборудване в момента.

В същото време оборотните кредити и през 2011 г. ще останат с най-значим ръст. Това е така, тъй като тези кредити позволяват на фирмите спокойно да се справят с нови поръчки и забавени плащания.

Очакваме най-много бизнес ипотечни заеми да търсят фирми от сферата на услугите и фирмите износителки. Очакванията ни се базират на факта, че в сектор "Услуги" потреблението най-бързо възстановява нивата си отпреди кризата. В същото време в чужбина сигналите за подобряване на икономиката са много по-ясни, а чуждестранни компании започват да търсят по-евтини доставчици в лицето на български производители.

Друго, което очакваме да се случи тази година, е фирмите да започнат да правят по-ясно разграничение между стандартизираното банково финансиране и специализирания подход на небанковите кредитни институции.

По отношение на жилищното кредитиране, то е най-сигурният и предпочитан сектор за финансиране на недвижими имоти, стига да се подхожда разумно при оценката на доходите и обезпеченията. В рекламните оферти за жилищни ипотечни кредити за граждани сега акцентът е финансирането на млади семейства за основно жилище. Данъчните преференции при тези кредити ще дадат допълнителен тласък за развитието на сектора.  Така че водещи отново ще бъдат жилищните ипотечни кредити.

Възобновеното жилищно кредитиране, обаче, ще помогне да се "отпуши" и фирменото кредитиране. Както посочих, ако строителният сектор потръгне, след него ще започнат да се раздвижват и всички останали сектори, свързани с довършването и обзавеждането на закупените имоти. След това идва и втората вълна на бизнес-ипотечното кредитиране, при което фирмите могат да получат пари не само за оборотен капитал, но и възможности за разширяване на бизнеса и завземане на дял от конкуренцията.

Редактор: Лили Бончева

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 20.11   284 г. – Диоклециан става римски император. 1194 г. – Палермо (Сицилия) е завладян от император Хайнрих VI. 1541 г. – Жан Калвин представя теорията си...