Пазарът на биокозметика у нас прохожда

03.11.2011 | 13:20
по статията работи: Лили Бончева
Ивайло Лалов, управител, "Би Ел Трейдинг"
Пазарът на биокозметика у нас прохожда

Специално за Econ.bg

Интервю на Ралица Стоянова ( r.stoyanova@econ.bg )

Ивайло Лалов е роден в София през 1967 г. Завършил е Френската гимназия "Алфонс дьо Ламартин" в София и Медицинска академия. От 2006 г. е управител на „Би Ел Трейдинг".

Акценти:

  • Що е то биокозметика?
  • Предимствата на „чистата" козметика пред обикновената
  • Стандарти и сертификати
  • Страни-ветерани в производството и потреблението на биокозметика
  • Бъдещето на био продуктите в Европа и у нас

Г-н Лалов, какво точно означава биокозметика?

Ивайло Лалов:

Биокозметичните продукти са тези, в производството на които не се използва или се избягва максимално употребата на вредни химични вещества (консерванти, сърфактанти /вещества, образуващи пяната в козметичните продукти - бел.ред./, емулгатори, продукти от преработка на нефт, изкуствени аромати, изкуствени оцветители, силикони, ланолин, алкохол и др.), като последните са изключени от състава или най-често заменени с натурални вещества от растителен произход.

Използваните растителни съставки от своя страна са отгледани и преработени в съответствие с принципите на биологичното земеделие - без използването на химични вещества като изкуствени торове, пестициди и др., както и без използване на генетично модифицирани организми (ГМО). Биокозметичните продукти не се тестват върху животни от хуманитарни съображения.

Какви са предимствата на биокозметиката пред обикновената козметика?

Ивайло Лалов:

Научно известен факт е, че дълготрайното излагане на различни химични вещества води до забележителното им натрупване в човешкия организъм. Такива вещества са консервантите, пестицидите, изкуствените торове, антибиотиците и много други. Някои от тези химикали навлизат в тялото ни с храната, която консумираме. Други приемаме чрез въздуха, който дишаме. Изследванията доказват, че химичните вещества могат да попаднат в организма и чрез кожата. Доказано е, че около 60% от химичните вещества, които влизат в контакт с кожата, могат да се абсорбират в човешкото тяло. Всички тези химични вещества са вредни за човека. Популярните козметични производители използват подобни вредни химични вещества, единствено защото те се много евтини.

Основен принцип при биокозметичните продукти е превантивният, предпазният. Ако има изследвания, които създават дори и малко съмнение относно безопасността от определени химични вещества за човека и природата, тези съставки са забранени за използване. Ето защо, в био козметичните продукти е забранена употребата на вредни или подозрителни за здравето синтетични химични съставки.

Консервантите, сърфактантите, продуктите от преработката на нефт, минерални масла и течен парафин, изкуствените аромати и оцветителите, емулгаторите, силиконите, ланолинът и алкохолът са примери за вредни химични вещества, които са често използвани в обикновените, включително луксозни и скъпи марки козметични продукти.

В Европейския съюз няма единни стандарти за биопродукти. Всяка страна сама ги определя. По кои стандарти се произвеждат продуктите на Essential care organics, Natracare, Bentley organic, La claree и Simply gentle organic?

Ивайло Лалов:

Биокозметичните продукти са обект на стриктен контрол и подлежат на сертификация. Само тези продукти, които покриват стандартите за био, могат да се обозначат с логото на сертифициращата организация и това е единствената гаранция за наистина автентичен биопродукт.

Съществуват много институции, които извършват такава сертификация. Различните сертифициращи организации имат различни стандарти при сертификация на продуктите. С оглед уеднаквяване на стандартите през юни 2010 година беше приет така нареченият стандарт COSMOS (Cosmetic Organic and Natural Standard) за козметичните продукти. COSMOS е международна асоциация с идеална цел, в която влизат германската BDIH, френската Ecocert Greenlife, френската Cosmebio, италианската ICEA и английската Soil Association.

Ето какво е длъжен да направи всеки производител, за да получи и поддържа сертификацията на продуктите си пред сертифицираща организация като например британската "Soil Association", която е известна с поддържане на най-стриктните стандарти: да докаже органичния статус на всяка използвана съставка; да предостави формулите на всички нови продукти и опаковки пред организацията за щателна инспекция; да бъде инспектиран всяка година от сертифициращата организация, което включва проверка на производствените мощности и процеси, както и проверка на използваните суровини и материали; да разполага с документирани доказателства, че всички неорганични съставки не могат да се заменят с такива с органично качество и не са генетично модифицирани; да предостави обстойна екологична информация, както и информация за безвредност. Сертифицираните от Soil Association Organic продукти трябва да съдържат минимум 95% органични съставки. Тези продукти, които имат между 70 и 95% "чисто" съдържание, се обозначават като "направени с органични съставки".

В кои страни от ЕС са най-развити производството и продажбата на биокозметика?

Ивайло Лалов:

Лидери в Европа в производството и продажбите на биокозметични продукти са Германия, Великобритания, Франция и Италия.

Как оценявате пазара на биокозметика в България?

Ивайло Лалов:

Пазарът в България е по-скоро прохождащ. Едва през последните 1-2 години се наблюдава засилен интерес у потребителите към биокозметиката, но все още потреблението е слабо.

Доверяват ли се потребителите у нас на продукти с етикет "био"?

Ивайло Лалов:

Повечето потребители на биопродукти са образовани, интересуващи се хора. Те са добре запознати със сертифицирането и купуват единствено продукти, които носят на опаковката логото на сертифициращата организация.

Защо да предпочета биокрем за лице пред обикновен? Каква е разликата в цената?

Ивайло Лалов:

Биокремът за лице има доста предимства през традиционния крем. Той не съдържа консерванти, поради което е по-малко вероятно да предизвика дразнене, зачервяване или алергична реакция. В него не се влагат продукти от преработка на нефт, които освен че допринасят за стареене на кожата, не се абсорбират в нея и предизвикват "лъщене" по повърхността и. Биокремът не съдържа изкуствени аромати и оцветители, които могат да причинят дразнене и дерматит.

По отношение на цената - биокремът за лице струва колкото повечето кремове на популярни марки от средния и висок ценови сегмент. В зависимост от производителя, състава и количеството, биокремовете за лице варират между 20 и 50 лева.

От колко време "Би Ел Трейдинг" е представител на Essential Care Organics, Natracare, Bentley Organic, La Claree и Simply Gentle Organic за България?

Ивайло Лалов:

Фирмата ни се занимава с биокозметика от около 4 години. В момента сме официален представител на 5 марки за България. Започнахме с английската козметичната фирма Essential Care в края на 2007 г. По това време нямаше други сертифицирани биокозметични продукти на пазара. Бяхме първите, а в аптеките и другите магазини просто не разбираха какво точно им предлагаме. Една година по-късно започнахме работа с Natracare. През 2009 година представихме на пазара продуктите за лична хигиена на Bentley Organic.

С френската козметика La Claree работим от началото на 2010 г., тази марка предлага и продукти за професионална употреба. По същото време представихме и продуктите от биопамук на Simply Gentle Organic.

Каква гама от продукти предлагате? Как се позиционират вашите продукти на пазара на биокозметика у нас?

Ивайло Лалов:

Стремим се да предложим на клиентите си пълна гама от биокозметични продукти - козметика за лице и тяло, продукти за лична хигиена, за дамска хигиена и други.

Имаме голям брой лоялни клиенти и именно по това се различаваме от масовите, комерсиални марки, каквито са например големите немски биокозметични производители. Продуктите ни се предлагат във всички специализирани биомагазини в България, в много аптеки, а също в някои от веригите магазини като дрогерии ДМ, "Кауфланд" и други.

Как виждате бъдещето на биопродуктите в Европа и у нас?

Ивайло Лалов:

Със сигурност производството и потреблението на биопродукти ще расте в близките години. И ако в Европа биопродуктите са доста разпространени, познати и предпочитани от потребителите, в България това тепърва предстои.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 08.11   392 г. – Със забраната на езическите ритуали, император Теодосий I налага християнството като официална религия в Римската империя. 1204 г. – Кардинал Лъв,...