Развиваме се с парите от морето

25.05.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Инж. Спасов, каква е движещата сила на варненската икономика?

Огнян Спасов:

Имаме големи заводи, но бизнесът във Варна се развива заради парите, които влизат в града от морето. Едната професия е моряшката, другата е кораборемонтът. Заради проблемите с корабостроителницата се създадоха фирми, които извършват кораборемонти по време на плаване под чужд флаг. Само от тези две категории професии в града идват поне 200 млн. USD на година. Тези пари не стоят свободни, те влизат в търговската мрежа, в банките, в строителството. От Варна става част от износа на зърно в страната. Всички тези пари се въртят и обуславят развитието на бизнеса в града. 

Кои отрасли са структуроопределящи?

Огнян Минчев:

Първото, за което се сещате, когато става дума за Варна, е туризъм. Но според мен той не е структуроопределящ. 

Защо?

Огнян Минчев:

Ами вижте световните примери - Гибралтар, който има 15 кв. км територия, средногодишно има 6.5 млн. туристи. Флоренция има 18 млн. туристи, Венеция има 24 млн. туристи, а България - 3-4 млн. в цялата страна. 

Кои са проблемите на бизнеса според членовете на Варненската камара?

Огнян Минчев:

Нашите членове почти винаги поставят въпроса за инфраструктурата. Състоянието й шокира чужденците и бизнеспартньорите. Проектите за развитие на инфраструктурата обаче са извън нашите възможности за влияние.

Това, което официално не се говори, но за нас е пагубно, е строежът на Дунав мост 2, преди да се изгради пътната инфраструктура между Русе и Варна и Варна и Бургас. По този начин българското правителство обрича на гибел двете големи български пристанища. Варненският и Бургаският порт ще загубят позиции за сметка на гръцките пристанища. Защо не се развие мрежата Русе - Варна, Русе - Бургас? Инвестициите ще са по-малко.

Държавата печели много повече от даден товар, когато минава изцяло или поне максимален брой километри през нейна територия. Заради държавническа недомислица зърното за реекспорт вече не минава през Варна и Бургас. Заради митницата, която не признава загубите по пътя. И минава през Румъния.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 15.11   1315 г. – В борбата си за независимост войските на новосъздадената Швейцарска конфедерация побеждават австрийската армия в битката при Моргартен. 1533 г. – В...