Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Инж. Спасов, каква е движещата сила на варненската икономика?
Огнян Спасов:
Имаме големи заводи, но бизнесът във Варна се развива заради парите, които влизат в града от морето. Едната професия е моряшката, другата е кораборемонтът. Заради проблемите с корабостроителницата
се създадоха фирми, които извършват кораборемонти по време на плаване под чужд флаг. Само от тези две категории професии в града идват поне 200 млн. USD на година. Тези пари не стоят свободни, те
влизат в търговската мрежа, в банките, в строителството. От Варна става част от износа на зърно в страната. Всички тези пари се въртят и обуславят развитието на бизнеса в града.
Кои отрасли са структуроопределящи?
Огнян Минчев:
Първото, за което се сещате, когато става дума за Варна, е туризъм. Но според мен той не е структуроопределящ.
Защо?
Огнян Минчев:
Ами вижте световните примери - Гибралтар, който има 15 кв. км територия, средногодишно има 6.5 млн. туристи. Флоренция има 18 млн. туристи, Венеция има 24 млн. туристи, а България - 3-4 млн. в
цялата страна.
Кои са проблемите на бизнеса според членовете на Варненската камара?
Огнян Минчев:
Нашите членове почти винаги поставят въпроса за инфраструктурата. Състоянието й шокира чужденците и бизнеспартньорите. Проектите за развитие на инфраструктурата обаче са извън нашите възможности за влияние.
Това, което официално не се говори, но за нас е пагубно, е строежът на Дунав мост 2, преди да се изгради пътната инфраструктура между Русе и Варна и Варна и Бургас. По този начин българското правителство обрича на гибел двете големи български пристанища. Варненският и Бургаският порт ще загубят позиции за сметка на гръцките пристанища. Защо не се развие мрежата Русе - Варна, Русе - Бургас? Инвестициите ще са по-малко.
Държавата печели много повече от даден товар, когато минава изцяло или поне максимален брой километри през нейна територия. Заради държавническа недомислица зърното за реекспорт вече не минава през Варна и Бургас. Заради митницата, която не признава загубите по пътя. И минава през Румъния.