Грешките, които спъват жените в работата

20.04.2012
по статията работи: Петя Бързилска
Дамите не трябва да се страхуват да се изтъкват и да се стремят да бъдат перфекционисти
Грешките, които спъват жените в работата

Темата „жените на работното място“ все още предизвиква пламенни дебати и задълбочени разговори. Това е така, най-вече защото след всички тези години ние като общество все още не сме постигнали пълна равнопоставеност между половете – независимо дали става въпрос просто за възприятия или осъществяване на идеята в действителност.

От сп. „Форбс“ коментират факта, че постоянно излизат материали, в които се подчертават външните причини, които не дават възможност жените да се развиват на работното си място. Тези фактори определено влияят за неравностойното положение на нежния пол, но дали е възможно самите жени също да носят вина за това?

Нека обърнем поглед към професия, в която доминират най-вече мъже – работата в сферата на продажбите. Интересното за този вид дейност е, че въпреки че жените са смятани за по-успешните продавачи, все още тази професия се счита за типично мъжка.

Има няколко често срещани грешки, които саботират жените в успешното им развитие в този вид кариера. Ще изброим топ пет на нещата, които дамите не трябва да правят, ако искат да се представят добре в сферата на продажбите и работата с клиенти.

  1. Жените не трябва да се страхуват да се изтъкват.

    Много момичета биват възпитавани от малки, че трябва да седят прилично с прибрани колена, да казват „моля“ и „наздраве“ и никога да не се хвалят. Същевременно много жени, независимо от къде идват, продължават да следват този модел на поведение на работното си място. Трябва обаче да се подчертае, че има голяма разлика между хваленето и т.нар. самореклама. „Хвалене е да казваш нещо, което е невярно и няма абсолютно никаква връзка с хората, които те слушат. При саморекламата споделяш неща, които са верни и могат да създадат доверие“, смята специалистът по продажби Ким Дюк

    Най-голямата грешка, която правят жените, е, че си мислят, че техните постижения говорят сами за себе си. Така, когато се отвори по-ръководна позиция, те вярват, че заради това, което са постигнали, образованието и заслугите си, ще получат желаната работа. Истината е обаче, че ако не си кажеш, никой няма да те забележи. Друга специалистка по продажбите - Джил Конрат, сравнява подобна ситуация с твърдението, че когато никой не знае за твоите постижение, те не съществуват.

  2. Жените не трябва да подценяват себе си и нещата, които правят.

    Почти всеки е чувал или говорил с жени, на които се плаща по-малко в сравнение с колегите им мъже или дами, които се оплакват, че получават по-малко от необходимото за това, което вършат. Понякога обаче самите представителки на нежния пол трябва да поемат отговорността за определяне на точното възнаграждение, което трябва да получат.

    Когато се срещат с вероятен клиент, много жени се опитват да разберат какво си мисли той. Те правят предположение за заложения му бюджет или какво ще направи, ако се предложи по-висока цена за стоката или услугата. Поради тази причина дамите са склонни да отстъпят само и само, за да получат сделката. Получава се така, че в опита си да не загубят бъдещия клиент, те губят по-голямата печалба. Според специалистите е по-добре продавачът направо да си каже предложението, а ако вече клиентът започне да се дърпа, то тогава да започнат преговорите. Но в никакъв случай не трябва да подценявате себе си или услугите, които предоставяте, смятат експертите.

  3. Жените не смятат, че е хубаво да се пита за помощ.

    Всъщност типична черта на мъжете е, че не питат за посока и не търсят помощ. Поставени обаче в доминирана от силния пол среда жените започват да превключват на тяхната вълна. Много дами, които искат да се докажат, отказват да търсят помощ и искат да се справят сами.

    Принципът на „пробата и грешката“ има своите предимства. Понякога е хубаво „да паднеш“, за да можеш отново да се вземеш в ръце и да не повтаряш тази грешка повторно. В същото време обаче е добре да знаеш кога се нуждаеш от подкрепа и не трябва да се страхуваш да попиташ. Друго нещо, което трябва да се запомни, е, че питането не е знак за слабост. „Вие се нуждаете от съвет и помощ от хората, които са били в подобна ситуация преди вас – независимо дали ще питате за търговския процес или дали искате да разберете какво се продава по-добре. Това са неща, които ще искате да научите“, смята Джил Контрат. „Основното е да не се чувствате слаби заради това и да запомните, че вие сте начинаещ и това е просто процес на навлизане в работата“.

  4. Жените не трябва да превръщат връзките в свой приоритет.

    За повечето жени създаването и поддържането на връзки е техен приоритет. Това е вярно не само за личния, но и за професионалния им живот. Едно от предимствата на жените и причината за добрите продажби, които дамите могат да направят, е фактът, че създаването на връзка с клиента е фактор за сключването на добра сделка. Въпреки това, дамите рискуват, когато изразходват твърде много енергия и се фокусират само върху това.

    Жените дават по-голяма важност на положителната връзка с потенциалния клиент отколкото на самото сключване на договор. Въпреки това, когато купувачът започне да се отдръпва или каже „не“, много дами просто го оставят и продължават напред. Вместо да правят това, представителките на нежния пол могат да използват способността си да изграждат връзки, за да се опитат да „възпитат“ и убедят клиента. Това ще има по-голяма стойност и много по-често може да доведе до сключена сделка.

  5. Жените не трябва да се страхуват да правят грешки.

    Много дами са големи перфекционисти. Те искат да свършат перфектна работа и да не разочароват никого. Поради тази причина те „играят на сигурно“ - предлагат „сигурна“ цена, която няма да е твърде висока или много ниска или използват едни и същи методи, защото знаят, че вършат работа. Но никой не е стигнал далече, когато играе на сигурно.

    Ако сте готови да въведете нова и креативна идея, то напълно ще спечелите“, смята Ким Дюк. „Дори и клиентите напълно да отхвърлят идеята ви, то може това да доведе до „ефекта на доминото“, при който да започнат съвместните обсъждания и така да стигнете до мнение, което всички ще смятате за страхотно. Това кара клиентите да вярват, че вие мислите за тях и сте част от техния отбор“, допълва специалистът.

Въпреки че гореизброените грешки, които правят жените, се отнасят за сферата на продажбите, те могат да важат и за много други професии, в които нежният пол изпитва трудности да се докаже.

Оцени статията:
5.00/2
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
-  Тате, защо Земята се върти? -  Как така се върти, бе! Да не си ми изпил ракията?
На този ден 22.11   1497 г. – Вашко да Гама достига нос Добра надежда. 1906 г. – На международна конференция в Берлин е възприето съгласие сигналът SOS да бъде международен при...