През последните няколко години държавната Агенция "Пътна инфраструктура", в чийто обхват е тол системата, не допусна няколко частни дружества, които искаха да влязат на пазара със събирането на тол такси и продажба на винетки. Сега новото ръководство на агенцията в лицето на инж. Ясен Йорданов, подписа най-накрая влизането на трети играч, съобщава "Капитал".
Това е "Тол България", който от края на миналата седмица вече има договор за предоставяне на услугите. Дружеството, чийто собственик е словакът Чаба Вираг, обаче ще трябва първо да постигне съвместимост със системата. Само преди седмици новият регионален министър Андрей Цеков поиска ДАНС да разследва къде са отворените кодове на тола, защото не са в АПИ, където би трябвало да ги има.
Въвеждането на тол системата в България е белязано със скандали от самото ѝ начало, започвайки с подписването на договора с "Капш Трафик Солюшънс" за управлението на системата, преминавайки през констатациите за нейният провал, и стигайки до проверки от Сметната палата, които доказаха незаконността на договора с австрийската фирма.
Но докато австрийците седят на входа на тол-системата, на изхода ѝ стоят две частни дружества - т.нар. "национални доставчици на услуги" (НДУ). Това са "Интелигентни Трафик Системи" и "Диджитол Смарт Инфраструктура", които събират държавните такси за изминато разстояние от тежкотоварния трафик и срещу 7% комисиона после ги предават на държавата. Тези две дружества са ключови, не само защото през тях минават парите, но и защото през тях минава цялата информация за това кой, как и колко ползва пътищата.
"Фактът, че на българският пазар навлиза нов и независим национален доставчик е дългоочаквана новина за българските превозвачи", коментира за "Капитал" Чаба Вираг. Според справка в Търговски регистър "Тол България" е регистрирано в края на 2018 година. Едноличен собственик на капитала на дружеството е "Толконтрол", което е собственост на Вираг.
Новият кандидат всъщност отдавна иска да участва. Одобрен е със заповед на председателя на Управителния съвет на АПИ Георги Терзийски (по време на управлението на ГЕРБ) още на 1 октомври 2020 г. Съгласно условията по избора тогава е трябвало дружеството да премине втория етап от процедурата за подписване на договор, след което да докаже оперативна съвместимост с електронната система и едва тогава да започне дейност по предоставяне на услуги. До подписване на договор обаче тогава не се стига.