Почти една четвърт от децата в България (24%), завършили основно образование, не продължават към следващата степен в училище. От тези, които се записват в средно образование, успяват да завършат около 89%. Това показва сериозен и растящ проблем с ранното отпадане на българските ученици от образователната система.
Това е един от тревожните изводи в нов доклад на мрежата от организации "Образование България 2030", който беше представен днес на мащабна конференция, посветена на достъпността и качеството на образованието в България.
Според анализа на статистиката, събрана от Националния статистически институт, Евростат и официалните европейски институции, делът на преждевременно напусналите системата на образованието у нас расте трайно от 2012 г. насам. Най-откъсната е групата на децата от ромски произход. По-малко от половината от ромските деца - 42% - са обхванати от предучилищното образование, а други над 23% от тях никога не тръгват на училище.
Актуалното състояние на образователната система показва още много проблеми. В България не се отделят достатъчно пари за образование, като разходите за него са 9.8% от БВП при средно за ЕС 10.3%. Но макар че разликата не е толкова голяма същинският проблем е, че тези средства не се разходват рационално, обясни Златка Димитрова, един от авторите на доклада за "Дневник". По думите й със сходен ресурс, други страни в Европа постигат много по-добри резултати, от тези, които показват българските ученици. Осезаем е например дефицитът на иновативни учители.
Същевременно 40% от 15-годишните в България са функционално неграмотни, т.е. не могат да четат, пишат или смятат, или поне не могат така че да се справят в ежедневието. Дори когато завършат една трета от младите българи не могат да демонстрират умения или нямат мотивация, за да се реализира. Около 35% от наскоро завършилите (в последните 3 години) не са заети на пазара на труда.
Резултатите от анализа са тревожни и ни чака много работа, призна заместник-министърът на образованието Диян Стаматов, който беше сред гостите на конференцията, организирана от "Образование България 2030" и "Заедно в час". Той изброи 10 приоритета, по които работи Министерството на образованието, за да промени настоящата картина.
Стаматов изтъкна, че образованието е приоритет за правителството, което е предвидило увеличение на бюджета на МОН за догодина със сума, каквато няма за никое друго ведомство - 223 млн. лв. От тях 20 млн. лв. ще са за обучения и квалифициране на учителите в модерни и иновативни методи на преподаване. По думите му в последните месеци министерството работи по обновяването на нормативната уредба, а след месец ще започне общественото обсъждане на новите учебни програми за трети, седми и девети клас. Бъдещи цели са електронизирането на документацията на училищата и въвеждането на електронни дневници, както и инвестирането в иновативни училища.