Всяко четвърто дете в България приключва образованието си след основното училище

28.10.2016 | 15:55
по статията работи: econ.bg
Всяко четвърто дете в България приключва образованието си след основното училище
Снимка: под лиценза на creative commons

Почти една четвърт от децата в България (24%), завършили основно образование, не продължават към следващата степен в училище. От тези, които се записват в средно образование, успяват да завършат около 89%. Това показва сериозен и растящ проблем с ранното отпадане на българските ученици от образователната система.

Това е един от тревожните изводи в нов доклад на мрежата от организации "Образование България 2030", който беше представен днес на мащабна конференция, посветена на достъпността и качеството на образованието в България.

Според анализа на статистиката, събрана от Националния статистически институт, Евростат и официалните европейски институции, делът на преждевременно напусналите системата на образованието у нас расте трайно от 2012 г. насам. Най-откъсната е групата на децата от ромски произход. По-малко от половината от ромските деца - 42% - са обхванати от предучилищното образование, а други над 23% от тях никога не тръгват на училище.

Актуалното състояние на образователната система показва още много проблеми. В България не се отделят достатъчно пари за образование, като разходите за него са 9.8% от БВП при средно за ЕС 10.3%. Но макар че разликата не е толкова голяма същинският проблем е, че тези средства не се разходват рационално, обясни Златка Димитрова, един от авторите на доклада за "Дневник". По думите й със сходен ресурс, други страни в Европа постигат много по-добри резултати, от тези, които показват българските ученици. Осезаем е например дефицитът на иновативни учители.

Същевременно 40% от 15-годишните в България са функционално неграмотни, т.е. не могат да четат, пишат или смятат, или поне не могат така че да се справят в ежедневието. Дори когато завършат една трета от младите българи не могат да демонстрират умения или нямат мотивация, за да се реализира. Около 35% от наскоро завършилите (в последните 3 години) не са заети на пазара на труда.

Резултатите от анализа са тревожни и ни чака много работа, призна заместник-министърът на образованието Диян Стаматов, който беше сред гостите на конференцията, организирана от "Образование България 2030" и "Заедно в час". Той изброи 10 приоритета, по които работи Министерството на образованието, за да промени настоящата картина.

Стаматов изтъкна, че образованието е приоритет за правителството, което е предвидило увеличение на бюджета на МОН за догодина със сума, каквато няма за никое друго ведомство - 223 млн. лв. От тях 20 млн. лв. ще са за обучения и квалифициране на учителите в модерни и иновативни методи на преподаване. По думите му в последните месеци министерството работи по обновяването на нормативната уредба, а след месец ще започне общественото обсъждане на новите учебни програми за трети, седми и девети клас. Бъдещи цели са електронизирането на документацията на училищата и въвеждането на електронни дневници, както и инвестирането в иновативни училища.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 20.03   1413 г. – Хенри V става крал на Англия. 1792 г. – Законодателното събрание на Франция официално одобрява използването на гилотината за екзекутиране. 1808 г....