Обажданията, които топ мениджърите на компаниите от борсата провеждат с инвеститорите на всеки за три месеца при финансовите отчети, често не правят много повече от това да уверят последните, че са си вложили добре парите. В последният си разговор с инвеститорите ден преди Хелоуин Марк Зукърбърг обаче каза нещо доста неочаквано.
Тогава изпълнителният директор на Facebook обяви, че компанията му е формирала група за изкуствен интелект, в която влизат служителите от закупена компания за автоматични преводи и някои от най-добрите академични умове в областта.
Целта на упражнението, заявил Зукърбърг, е „да се проведат изследвания в областта на изкуствения интелект от световно ниво, в като се използват всички знания, които хората споделят във Facebook”. От него ще се появят продукти, с които ще общуваме по по-естествен начин и да решават проблеми, които са извън силите на днешните технологии.
За всеки, които тогава е присъствал на обаждането, е станало ясно едно: в бъдеще най-голямата социална мрежа ще бъде захранвана от изкуствен интелект.
За какво точно става въпрос? С времето новините от Facebook постепенно започват да подреждат картината. Така миналата седмица компанията обяви, че наема проф. Ян ЛеЧън от университет в Ню Йорк, който е специалист по технологиите за машинно разпознаване.
Неговите разработки са свързани с все по-сложните форми на сортиране, независимо дали става въпрос за музика или алгоритми за създаване на 3D пространства от двуизмерни снимки. Във военната лаборатория DARPA ЛеЧън използва тази техника за да моделира способностите на човешкия мозък за визуална перцепция, разпознаване на лица и създаването на технологии, които ще помогнат на военните безпилотни дрони да летят в градска среда, без да се разбиват в сградите.
Във Facebook, който се нуждае от система за обработка на цялото съдържание, генерирано от 1,2 млрд. души, професорът ще бъде зает по-скоро с категоризация на снимките и статусните ъпдейти.
Пред The Verge ЛеЧън споделя, че първата работа на новосформирания екип ще бъде да оптимизира анализа на снимковото съдържание Facebook, но скоро ще се премести към по-сложните анализи на видеоматериали и езика. Така ще се създаде по-ясна картина на цялата мрежа.
„Искаме много по-добро разбиране на това, което може да е от интерес на потребителите“, казва ЛеЧън. Това е основата на анализа в по-продължителен период.
Машинното учене не е нищо ново за Faceboook. Самообучаващи се системи вече сканират всички снимки текстове в системата, правейки решаващия подбор на съдържанието, което ще попадне в новинарския ви поток. Целта на ЛеЧън и колегите му е да подобри този процес, автоматизирайки го още повече.
По същото време той ще бъде способен да използва невъобразимо големите количества съдържание, за да провежда нови изследвания, тествайки нови техники върху една от най-големите платформи в мрежата. С новите изследвания Facebook ще се включи още по-усилено в надпреварата с Google и Facebook, които също разработват свои проекти за изкуствен интелект.