Изследователи в сферата на изкуствения интелект от университета в Илинойс (UIC) провели тест за интелигентност върху една от най-добрите умни компютърни системи, съществували до момента. Целта е била да се провери до колко интелигентни всъщност са съвременните компютри.
Резултатите показали, че компютърът разполага с интелигентността на 4-годишно дете. Докладът за проведения експеримент ще бъде официално оповестен на 17 юли по време на конференцията по по проблемите на изкуствения интелект в Белвю, Калифорния.
Учените подложили на тест системата ConceptNet 4, разработена от Масачузетския технологичен институт. Зададените ѝ въпроси били част от стандартен IQ тест за малки деца от предучилищна възраст.
Така изследователите открили, че ConceptNet 4 има средната интелигентност на малко дете, но за разлика от повечето деца, резултатите на машината били неравни в различните раздели на теста.
„Ако дете отбележи подобен резултат, то това би могло да е симптом, че нещо с него не е наред“, казва Робърд Слоън, професор по компютърни науки в UIC и ръководител на изследването. Ученият споделя, че ConceptNet 4 се е справил много добре с въпросите, свързани с речниковия запас, както и тези, тестващи откриването на подобия.
„Но ConceptNet 4 се представи много по-слабо от средното на въпросите за разбиране – т.е. тези, започващи със „защо“, споделя Слоън.
Един от най-трудните проблеми пред създаването на изкуствен интелект е направата на компютърна програма, която може да взима смислени решения, базирана на простото възприемане на фактите от дадена ситуация. С други думи тя трябва да може да проявява здрав разум.
Създаването на здрав разум до момента убягва на AI инженерите, тъй като той изисква натрупването на изключително голяма база от факти. Тук влизат и т.нар. имплицитни факти – неща, които са толкова очевидни за нас, че дори не ги забелязваме. Например компютърът може да знае температурата, при която водата замръзва, но ние например знаем, че ледът е студен.
„Всеки един от нас знае огромен брой неща“, казва Слоън „Като бебета ние пълзим насам-натам и дърпаме разни неща, за да установим, че някои падат а други - като опашките на котките - бягат“. С други думи самият живот ни предлага богата среда за учене.
„Все още сме много далеч от направата изкуствен интелект, който може да отговори на въпроси за разбиране, които са за 8-годишни деца“, смята Слоън. Той и неговите колеги се надяват проучването им да насочи изследователите към трудните точки в разработването на изкуствения интелект.