Таванът на цените на таксиметровите услуги по никакъв начин не спира измамниците

22.08.2011 | 15:42
по статията работи:
Людмил Лазаров, Изпълнителен директор, "ОК Супертранс"
Таванът на цените на таксиметровите услуги по никакъв начин не спира измамниците

Специално за Econ.bg

Интервю на Петър Чернев ( p.chernev@econ.bg )

Людмил Лазаров е роден на 17 юни 1959 г. в град София. Той е изпълнителен директор на таксиметровата компания „ОК Супертранс" от 12 години. Завършил е УНСС със специалност „Финанси и кредит". Има и магистърска степен по бизнесадминистрация от Нов български университет. Преди да стане в шеф в таксиметровата компания е имал частен бизнес.

Г-н Лазаров, каква оценка ще дадете за първите няколко месеца от управлението на министъра на транспорта Ивайло Московски?

Людмил Лазаров:

За нашия бранш няма никаква промяна. Ако ме питате глобално, не мога да дам оценка, не е моя работа. В това, което ние правим - таксиметрова дейност и таксиметров превоз на пътници - няма нищо, което да се е случило. Нещата вървят, както са вървели винаги.

За добро или за лошо?

Людмил Лазаров:

Нищо различно. Някой път е по-добре нищо да не се случва за добро, отколкото да се случва.

Преди няколко месеца беше въведен таван на цените на таксиметровите услуги. Какъв е той според Вас - добър, нисък, висок?

Людмил Лазаров:

Таванът дали е добър или нисък не мога да ви кажа. За нас е непостижим. Това е цена, която такситата в България, или поне в големите градове - София, Пловдив, Варна, няма да го стигнат в близките 10 години най-малко.

В това число влизат нормалните таксита в големите градове, които по принцип са 90-95% от всички таксиметрови автомобили в България. Не броя и изключвам морето и различните зимни и летни курорти, където такситата и цените им зависят от това дали е разгарът на сезона или не.

Този таван е таван, нищо друго не мога да ви кажа за него - едно добро начинание, но както сега се оказва, то няма по никакъв начин да попречи на тези, които досега мамеха клиентите и ги ограбваха, да продължат да го правят.

Преди няколко дни проведох едно интервю с Ромео Цеков, който е шеф на фирмата „Такси за 1$". Според него цена от 1 лев за 1 километър в София, ако трябва да бъдат взети предвид всички фактори, е най-ниската възможна.

Людмил Лазаров:

Той Ромео може да казва каквото си иска. Въпросът е на каква цена практически може да се предлага една услуга. Попитайте го тогава защо неговите цени не са по 1 лев на километър, като казва, че толкова трябва да бъдат.

Като говорим за цени, какви според Вас трябва да са реалните цени в София?

Людмил Лазаров:

Реалните цени в София са такива, каквито са в момента.

А може ли в скоро време да се очаква промяна?

Людмил Лазаров:

Може разбира се. Промяна може да се очаква, защото напоследък в зависимост от поскъпването на всичко, цените растат нагоре. Разбира се, че може да се очаква и е съвсем нормално да се очаква.

Приблизително какви загуби търпите от покачването на цените на горивата, което настъпи в последните няколко месеца?

Людмил Лазаров:

Загуби ние не търпим. Сметката не може да бъде направена по този начин.

Всички таксита в София работят с алтернативно гориво, т.е. - с пропан бутан и най-вече с метан. Цената на природния газ се променя и върви нагоре, но с доста по-малко, отколкото на бензина и на дизела. Така че при нас общо взето промяната на цената на горивата не е толкова актуална в момента. Може би ще стане съвсем скоро, не знам точно кога. Очаква се да има промяна и да бъде въведен акциз на метана и съответно - да бъде увеличена и цената му.

А след това може ли да се очаква и поскъпване на таксиметровите услуги?

Людмил Лазаров:

Естествено, че може разбира се. Най-сериозно повишение може да се очаква след повишение на цената на метана.

Това след колко време може да се случи - няколко месеца?

Людмил Лазаров:

Не знам.

Как оценявате пазара на таксиметрови услуги в София по отношение на конкуренцията на него - има ли място и за други играчи...

Людмил Лазаров:

Ще го оценя с една дума - нелоялно-конкурентен. Това е оценката ми.

Факт е, че вече 5 години най-малко има десетки, да не кажа стотици превозвачи, които използват нелоялни практики. Облепят колите си със стикери, които наподобяват, даже повече от наподобяват - те изцяло съвпадат със стикерите на утвърдени фирми. По този начин те правят нелоялна конкуренция. Всички са осъдени от Комисията за защита на конкуренцията, но за съжаление Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС) - в случая Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", не намира начин да се справи с този проблем.

Тук всъщност се крие разковничето - никога не е имало проблем с цените на такситата. Те винаги са били такива, каквито са в момента. Този таван, който е въведен, е непостижим и скоро няма да се случи. Той беше въведен поради невъзможността на МТИТС - в случая Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация", да се справи с нелоялната конкуренция.

Нещата се случват по този начин... Тези закононарушители трябва да бъдат спрени... Защото те са такива... Който ви каже, че са редовни, ще ви излъже. За съжаление това е версията на „Автомобилната администрация", които казват, че те били редовни според Закона за автомобилните превози. Поради несъвършенствата му те сигурно са редовни. Те обаче са нередовни според още 2-3 закона.

Така че това е пазарът в София. Същото се случва за съжаление и в други градове по същия начин. Подобни практики има и в Бургас и Варна - краде се лого от фирма, имитаторите се представят за нея, возят на каквито си искат цени....

Ще ви дам за пример - налице е таван на цените... Онзи ден тук при нас пристига оплакване - бележка и фискален бон, от автомобил, който изцяло наподобява наш автомобил (на „ОК Супертранс"- бел.авт.), но за някакъв курс е взел 60 лв. Оказа се в края на краищатата, че ние нямаме такъв автомобил и че това е един от автомобилите, които ни наподобяват. Тарифата му е 1.30 лв. за километър - какъвто е таванът, само че той съответно си е сложил „помпа" и така хубаво е „напомпал клиента", че му е взел 60 лв. - чужденец естествено, както винаги.

Така че какво като се направи таван? Проблемът не е в тавана, никога не е имало проблем с цените на такситата. Такситата в София возят на 0.54-0.59 лв. на километър, на тази цена са возили преди 10 години. Може би малко по-надолу - четиридесет и няколко, а след някоя и друга година ще станат петдесет и няколко до шестдесет и няколко. Това е, това са цените на такситата.

За съжаление министерството не може да се справи с тези бандити, които са истински разбойници, всички ги знаят, цялото общество знае за тях. Целият свят вече знае за тях, а МТИТС и „Автомобилна администрация" казват, че са редовни.

Ами добре, щом са редовни, вкараха си в закона таван за цените и казаха, че вече са готови. Само че не е така и скоро им предстои да разберат, че тази мярка няма да им реши проблема.

Какво се промени, след като преди няколко години Комисията за защита на конкуренцията „под строй" глоби всички имитатори на вашата фирма?

Людмил Лазаров:

Какво се е случило, след като всичките те са били глобени „под строй"? Нищо! Никой не взе една стотинка от тях - това се случи. И същите тези са пак на улицата, пак са на летището и пак лъжат вас и вашите роднини и приятели. В София има 6 хил. Таксита. От тях 5890 таксита представляват фирмите, които работят на тарифи между 0.54 и 0.59 лв. за километър и се чудят как да оцеляват.

Какво мислите да предприемете?

Людмил Лазаров:

Какво да предприемем? Ние сме ги осъдили. Предприехме мерки за да бъдат осъдени, защото те имитират нас.

Имате ли представа какви загуби търпим от всички тези имитации - това се прави години наред и вече сме загубили стотици хиляди клиенти. Това е нещото, което ни носи загуби, а не толкова цените на горивата...

Как работите със заместник-кмета по транспорта Любомир Христов?

Людмил Лазаров:

Добре.

А с ИА „Автомобилна администрация"?

Людмил Лазаров:

Добре.

Съществуват ли още проблеми около летище София?

Людмил Лазаров:

Не съществуват (иронично - бел.авт.). Те пак са там. Отидете на летището и вижте какво се случва там, когато кацне някой самолет. Те (имитаторите - бел.авт.) са на летището, влизат вътре на изхода на пристигащите слагат си баджове „OK Супертранс" и дърпат клиентите - винаги чужденци, разбира се. Изтеглят ги отвън и ги возят до София за по 40-50 лв. Това се случва.

Как ще коментирате Закона за превозите и какво трябва да се промени още по него?

Людмил Лазаров:

В това, което направиха като промяна в закона, бяха изпуснати няколко неща. Трябва да се даде възможност на такситата да могат возят повече от 4+1 пътници на първо място. Това е общо взето, нормативно нямаме проблеми. Нашите проблеми не идват от този закон.

Колко голям според Вас е сивият сектор в таксиметровия бранш?

Людмил Лазаров:

В автомобили в София това са между между 50 и 100 автомобила. „Сив сектор" в смисъла на такива превозвачи, които нямат лиценз и нямат разрешително да работят, няма от много години. Проблемът идва от всички онези имитатори, които слагат стикери на утвърдени фирми и стоят пред болниците, летищата и гарите и всички онези места, откъдето минават неориентирани пътници.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.03   238 г. – Гордиан I e провъзгласен от сената за антиимператор на Максимин Трак. Неговият син Гордиан II e сърегент. Двамата управляват само до 9 април. 238 г. е...