Акция 2005 е съвместна инициатива на бизнеса и политиката за развитие на българската дървообработваща и мебелна промишленост. Акция 2005 е отворен диалог.
Акция 2005 е средносрочен тригодишен план (стратегия), който е необходимо да бъде реализиран независимо от промените на политическата сцена. Този първоначален план е разработен с подкрепата на германското и българското правителства в рамките на двустранната програма за сътрудничество. Той трябва да бъде приложен и обновяван периодично, започвайки от месец май 2003 и приключвайки през декември 2005 година.
Планът се състои от четири части. Част първа (вкл. четири глави) съдържа описание на настоящата икономическа обстановка в сектора. Представените в нея данни са резултат от най-изчерпателното проучване правено в сектора от 1990 година. Проведеното представително маркетингово проучване, както и изследването на бизнес климата в страната също са първи по рода си. Подробните резултати могат да бъдат получени от браншовата камара.
Част втора описва основните идентифицирани от нас проблеми и пречки за развитието на сектора. В част трета са представени целите, които трябва да бъдат постигнати до 2005 година. Част четвърта е описание на необходимите дейности, които трябва да бъдат извършени от отговорните институции за постигане на поставените цели:
На МИКРОНИВО:
A. ФИНАНСИРАНЕ
- Подобряване системата на информация. Изготвяне на документация относно всички кредитни линии, достъпни на българския пазар в момента, включващи точните условия за кредитиране и отговорните лица за контакти в банките
- Иницииране на кръгла маса с банките, подпомагащи МСП и други търговски банки съвместно с поне 5 други бранша (винарство, високи технологии, електротехника и др.) за разработване на концепция за програми и продукти, максимално отговарящи на потребностите на предприятията
B. МАРКЕТИНГ И ИНФОРМАЦИЯ
- Професионално разработване на поне 60 уебстраници на предприятия от сектора с връзки към други важни за бранша страници. Учредяване на награда за най-ефективен сайт за предприятията от дървообработването и мебелната промишленост
- Създаване на поне 60 отдела по маркетинг с ясен профил от задачи по отношение на връзки с клиенти, планиране и прилагане на маркетингови мероприятия, пазарни проучвания, политика по отношение на цените, промоцията и разработването на продукти
- Създаване на сдружение от доставчици с до 10 фирми-членове
- Създаване на асоциация за маркетинг и дистрибуция на продуктите на български производители на кухненско и холно обзавеждане, дограма, врати (брандинг)
- Откриване на национално постоянно изложение (шоурум) за мебели в София и още един град с подкрепата и участието на поне 20 предприятия
- Провеждане на имиджова кампания за български мебели с финансовата подкрепа на правителството
C. ЕТИЧЕН КОДЕКС
- Като членове на този сектор, сериозните фирми поемат своята отговорност за реализацията на тази стратегия чрез активна подкрепа и контрол върху процеса. Списък с тези предприятия трябва да бъде изготвен до юни 2003 година
- Тези фирми ще обсъдят и приемат етичния кодекс в съвместна среща с участието на поне 30 от тях до края на 2004 година, със следните основни елементи:
a. Предприятията от бранша трябва да инвестират поне 10 % от годишния си оборот в ново оборудване и модернизация
b. Предприятията от бранша трябва да инвестират поне 3 % от годишния си оборот в маркетингови дейности
c. Да инвестират 3 % в тренинг и повишаване квалификацията на персонала
d. Съгласие по национални стандарти за минимално допустимо качество
- Създаване на действени маркетингови отдели
D. УПРАВЛЕНИЕ НА КАЧЕСТВОТО
- Подготовка за сертификация. Поне 50 фирми трябва да бъдат сертифицирани по ISO 90001 до 2004
- Въвеждане на модерни системи за контролинг и управленска информация (MIS) в поне 10 фирми от бранша
МЕЗОНИВО
E. ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ
- Създаване на партньорски контакти във всички държавни агенции, свързани с бранша, на ниво конкретни лица, отговарящи за дървообработването и мебелната промишленост, до юни 2003 г.
- Разработване на концепция с конкретни действия за подобряване на диалога между производителите и търговците, с цел развитие на дистрибуторската мрежа
- Създаване на трудова борса за обмен на кадри между университетите, професионалните центрове и предприятията
- Организиране ден на дизайна с участието на водещи промишлени дизайнери и фирми
- Оптимално използване възможностите на Шеста рамкова програма на ЕС (фонд за развойни дейности и иновации)
- Да се създаде форум за обмен на бизнес информация и създаване и поддържане на международни контакти в уебстраницата на браншовата камара до края на 2003 година
- Превръщане на ТЕХНОМЕБЕЛ в класическо специализирано изложение
- Лесотехническият университет да организира годишна среща на тема възможности за подобряване на взаимодействието и технологичния трансфер (рамкова програма на ЕС)
- Разработване на SWOT анализ на отделите за развойни дейности във фирмите и в предлагащите такива услуги институции и формулиране на предложения за разширяване на възможностите
- Разработване на проучване за съществуващите възможности (feasibility and potential study) и концепция за хоризонтално работещи клъстери
- Разработване на програма за летни практики и стажове за студенти и ученици с цел подобряване координацията и връзките между Университета, техникумите и предприятията
- Разработване на специален подход от Браншовата камара с цел мотивиране на фирмите от бранша да си сътрудничат в търсенето на инвестиции и излизането на чужди пазари
- Браншовата камара да систематизира информацията за всички действащи в България финансиращи програми, като в последствие я направи достояние на всички свои членове
- Браншовата камара да инициира и подкрепи разработването на стандарти за адекватно окачествяване на дървесината, както и да допринесе за създаването на организация, работеща с тези стандарти
- Браншовата камара да изготви каталог (на хартия и CD) на български мебелни и дървообработващи предприятия, включващ и данни за производството и развитието на сектора. Този каталог да бъде предоставен на българските посолства и търговски представителства в чужбина.
F. ЕФЕКТИВНА БРАНШОВА КАМАРА
- За изпълнение на своите задачи, Браншовата Камара се нуждае от сериозна финасова обезпеченост. Ето защо се предвижда увеличаване на членския внос от 110 лева на 250 лева през 2005 год.
- В отговор на потребностите на фирмите от сектора Браншовата Камара ще разшири предлагането на директни бизнес услуги, като:
Развитие на изложението Техномебел
Маркетингови проучвания
Бизнес контакти
- Браншовата Камара регулярно ще предоставя данни за своята дейност на членовете си
- До 2005 год. Браншовата Камара ще развие и ще предостави следните услуги за фирмите от сектора:
Част I: Маркетингови проучвания и информация за вътрешния и международните пазари
a. Постоянно обновяване на информацията за състоянието и развитието на вътрешния пазар
b. Сегментация на пазара (Качество, цени на едро и дребно, годишен оборот)
c. Пазарни дялове
d. Структура на пазара (търговия на едро и дребно)
e. Потребителско поведение (тенденции в поведението на българските потребители, състояние на 15-те водещи видове продукти - дървесина/мебели)
f. Суровини
g. Основни тенденции в развитието на следните пазари: САЩ, Великобритания, Германия, Франция, Италия, Балкански полуостров (Сърбия, Македония, Хърватска, Словения)
h. Провеждане на целеви кампании и PR дейности за популяризиране на българските мебели и продукти от дървесина на вътрешния пазар
Част II: Услуги за членовете
Директно бизнес подпомагане
a. Правни консултации: договорни отношения - национални и международни
b. Класическо бизнес консултиране (Маркетинг, управление, оптимизация на производството и др.)
c. Осигуряване на маркетингова подкрепа (подобряване качеството на управление, оборудване - ново и втора употреба, полуфабрикати и др.) в сътрудничеството с БСК
Кредитни линии, финансиране и лизинг Регулярна информация
Бизнес контакти и бизнес коопериране.
Създаване и поддържане на база-данни за членовете на браншовата камара
База - адреси на национални и международни партньори
Част III: Браншова политика, лобиране
a. Предложения по действащото законодателство, коментари по проекто-закони;
b. Управление на качеството;
c. Управление на човешките ресурси; предложения по съдържанието на учебните програми в специализираните училища и университети. Лобиране за нуждите на фирмите-членки от обучение на млади специалисти
d. Наука и изследвания; коопериране с научни институции за извършване на специализирани изследвания
e. Мрежа от контакти. Развитие на контактите с другите сектори и релевантни институции, като: Изпълнителната акенция по насърчаване на търговията, АМСП, АЧИ, БТПП, Съюз на работодателите, други асоциации и съюзи
f. Представяне на българската дървообработваща и мебелна промишленост на национално и международно ниво
g. Международно коопериране, активно участие в международни партньорски програми (САЩ, ЕС, Германия, Швейцария и др)
Част IV: Изложения и семинари
a. Семинари и работни срещи; трансферът на ноу-хау е много важно средство за развитие на потенциала на фирмите и техните способности. Ето защо организираните от Камарата семинари трябва да се концентрират в теми, като:
b. нови технологии в дървопреработването
c. последни тенденции на международните пазари
d. изисквания и тенденции на италианския (или друг избран) пазар
e. бизнес мисии
f. организиране на мисии в сътрудничество с национални, двустранни или мултинационални донори и бизнес организации
g. Изложения, организиране колективното участие на фирми и представяне на браншовите интереси на избрани междунаровни изложения
Част V: Предприемачески дейности; Техномебел, Технологичен център
МАКРОНИВО
a. Правителството да преговаря с руското правителство по проблеми като високото ниво на митата и допълнителното обмитяване на продуктите от сектора
b. Осигуряване на чуждестранно финансово подпомагане за участие в поне 6 ключови международни изложения за мебели и дървообработване
c. Учредяване на центрове за подпомагане на българския износ в пет ключови за бранша държави. Тези центрове да се грижат за представянето в съответната страна на всички сектори на българската промишленост
d. Незабавно да се реши проблема с Българския информационен център във Франкфурт, който ще бъде един от гореспоменатите центрове
e. Да се преведат на български всички европейски стандарти и норми от първостепенно значение за качеството на продукцията
f. Съставяне на предложение за ревизиране и актуализиране според стандартите на ЕС на системата от статистически данни за браншовата дейност до края на 2003 г. и подаване на предложението в Националния статистически институт
g. Провеждане на годишно проучване на инвестиционния климат в сектора. Интервюта с поне 100 фирми от бранша
h. Разработване на стратегия за насърчаване износа на дървесина и мебели, при взаимодействие на Българската камара по дървообработване и мебелна промишленост и Агенцията за насърчаване на търговията до края на 2003.
i. Въвеждане на квоти за доставяне на местна висококачествена дървесина за българските производители.
j. Квотите, ограничаващи вноса на висококачествена дървесина, да бъдат премахнати
k. Прецизиране на процедурите по ЗОП и осигуряване участието на експерти от бранша в този процес, по инициатива на Браншовата камара
l. Промени в КТ по отношение режима на студентите - практиканти във фирмите (според последните промени те трябва да са напълно осигурени и трудовите им договори да се регистрират в НОИ като на редовни работници. Това кара работодателите да отказват наемането на практиканти и стажанти за кратък период.
За повече информация и пълния текст на АКЦИЯ 2005:
Браншова Камара на Мебелната и Дървообработваща Промишленост
1113 София; ул. Фр. Ж. Кюри №20, офис 810
тел: +359 2 963 42 99
е-mail: timberchamber@sinetbg.com