"Моят зелен град"*

20.02.2012 | 10:57
по статията работи: Теодора Пенева
Coca-Cola разработва социално отговорната инициатива от 4 години насам и има за цел да стимулира превенцията и знанията за опазването на околната среда в няколко направления
"Моят зелен град"*
Снимка: Sxc.hu

В началото на миналата седмица стана ясно, че общо 65 проекта ще се конкурират в конкурса за социално отговорен бизнес на Българския форум на бизнес лидерите (БФБЛ). За втора поредна година *Econ.bg е медиен партньор на Годишните награди за отговорен бизнес, които ще бъдат раздадени на 23 февруари.

По време на набирането на кандидатурите ви запознахме с два от отличените за 2011 г. социално отговорни проекта – тези на "УниКредит Булбанк" и на Globul ("Глобул”). Благодарение на наградите си от конкурса, проведен миналата година, те могат да участват в Европейските награди за околна среда, организирани от Европейската комисия (ЕК), чиито координатор за България е БФБЛ.

В тази връзка решихме да ви запознаем и с третия проект, получил приза "Инвеститор в околната среда". Той е разработен от Coca-Cola – България и носи заглавието "Моят зелен град". Повече подробности научихме от Кристиана Чакърова – Мениджър "Корпоративни комуникации" във фирмата.

Какъв е "зеленият град”?

Инициативата "Моят зелен град” се провежда от 2008 г. насам. Тя е резултат от съвместната работа на Coca-Cola ("Кока-Кола”) с Българското дружество за защита на птиците (БДЗП), с подкрепата на Столична община, на Община Банкя и на Община Търговище. Други партньори са "Екопак” – България и Ученическият екопарламент.

Проектът е разработен в сферата на околната среда, с фокус върху превенция и образоване. Основната дейност на компанията в тази насока е свързана със стимулиране на доброволчеството в градската среда. Целта е да се покаже на хората как с малка грижа всеки може да повлияе на опазването й.

Според Кристиана Чакърова "Кока-Кола” дава личен пример за доброволчество и инициативност посредством социално отговорната си политика. Служителите на компанията участват в различни дейности, "които повишават тяхната ангажираност и самосъзнанието им от нуждата всеки от нас да живее с грижа към средата, която ни заобикаля”, уточнява тя.

В рамките на четирите поредни години, в които се провежда, "Моят зелен град” значително разширява обхвата си. През 2008 г. са поставени хранилки в градинката между Софийски университет Свети Климент Охридски” (СУ) и Народното събрание (НС).

През следващите две години фокусът е върху почистването на водни басейни и прилежащите зелени площи.

Инициативата добива силен образователен елемент през 2011 г., като той е насочен най-вече към децата и младежите. Те се учат как да запазят природата чиста и какви са ползите от разделното събиране на отпадъци и от рециклирането. В рамките на същата година проектът се осъществява в общо пет локации в градовете София, Банкя и Търговище. Над 1 000 души събират повече от 800 торби отпадъци (500 от тях са служители на "Кока-Кола”).

Поставено е началото на провеждането на "открити класни стаи” сред природата. Те са посетени от над 600 деца. През "учебните часове” лектори от БДЗП и "Екопак” разказват любопитни факти за същността и опазването на околната среда и биоразнообразието.

Какви са предизвикателствата пред проекта?

"Основното предизвикателство за нас през последните години беше да пренасочим общественото внимание от почистване към разбиране защо не трябва да се замърсява”, коментира Кристиана. По нейно мнение са все повече хората, които осъзнават нуждата от чисти водни басейни в града и ролята им в биоразнообразието. Освен това съзнават ползата от разделното събиране на отпадъците и от рециклирането. Доказателството за това е, че много нови организации от млади хора проявяват желание проактивно да се включат в инициативата на фирмата за новата 2012 г.

"Предизвикателства има и в организационен план”, допълва Чакърова. Те опират до определянето на най-ефективните дейности, на локациите, на методите на комуникация и, най-вече – до мотивирането на служителите и участниците в инициативата.

"Моят зелен град” намира все по-голям обществен отзвук и се радваме на резултатите, които дава, най-вече в промяната на мисленето ни за водните богатства и околната среда”, обобщава мениджърът.

"Добрите практики” на фирмата

Все повече фирми в България развиват социално отговорен бизнес. "Кока-Кола” споделя своите препоръки за успешна дейност в сферата на "зелената икономика”.

Според Кристиана Чакърова, едно от най-важните условия е устойчивото партньорство между всички заинтересовани страни. А именно, компаниите, държавните институции и неправителствените организации.

"Друг съществен фактор за успешен зелен бизнес е определянето на конкретни приоритетни области и измерването на реалния резултат от дейностите по тях”, уточнява тя. Съответно, фирмата е идентифицирала седем ключови приоритета:

  • Управление на водните ресурси
  • Климат и енергия
  • Опаковки и рециклиране
  • Здравето на потребителите
  • Развитие на местните общности
  • Развитие на служителите
  • Работа с доставчици

Резултатите от целите във всеки един от тези приоритети се отчитат в рамките на годишния Доклад за корпоративна социална отговорност, заедно с останалите 27 страни от групата Coca-Cola Hellenic ("Кока-Кола Хеленик”).

Така е установено, че през изминалата година българският представител е намалил с 33% количеството използвана вода за производството на 1 л готова напитка. С 8% е понижено количеството използвана енергия, а с 15% - количеството генериран отпадък. За базова година е използвана 2004 г.

Бъдещето на "Моят зелен град”

Компанията вярва в светлото бъдеще на проекта. Съответно – разширяване на обхвата му, набиране на повече съмишленици и все по-тясно сътрудничество с неправителствените организации. И занапред фокусът ще бъде поставен върху образователните кампании.

Що се отнася до "зелените” перспективи на фирмата – в дългосрочен план тя планира задълбочаване на дейността, свързана с правилното управление и опазването на водните ресурси. Освен това са поставени годишни цели, свързани с намаляване на въздействието върху околната среда – по-малко използване на вода и енергия, по-малко отделяне на емисии въглероден диоксид. И най-вече – по-малко генериран и повече рециклиран процент отпадък.

От компанията са категорични: "С общи усилия смятаме, че ще направим сериозна крачка по посока промяна на начина на мислене за опазване на водните богатства и околната среда”.

Оцени статията:
5.00/3
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 22.04   238 г. – Годината на шестимата императори: Римският сенат обявява за незаконен императора Максимин Трак, заради неговите кръвожадни методи при управлението на Рим и...