Днешният капитализъм е малко по-различен, отбелязва Лоа льо Меур, който е основател на известното издание за стартъп бизнеси – конференцията „Le Web”. Технологиите променят лицето му от обикновен капитализъм към "икономика на споделянето“, изтъква експертът.
С други думи, говорим си за идеята да се извлича колкото се може повече от даден предмет посредством увеличаването на количеството хора, които могат да го използват. Това не е нещо кой знае колко ново – хората са споделяли и сечивата си в древните епохи. Но обемът му е различен, съобщава "Бизнес Инсайдър". За това помагат смартфоните, най-различните приложения и социалните медии.
Няколко кратки примера.
Започваме с услугата за наемане на апартаменти Airbnb. През 2008 година платформата се среща само в някои части на САЩ. Към момента тя вече има 40 хиляди потребители от 30 хиляди града (и числата растат постоянно!) и 192 страни. А е чисто нов продукт.
Същото можем да кажем и за платформата за каузи Kickstarter. Всеки може да предложи свой проект, който има нужда от финансиране. В замяна на даренията от другите потребители, той поема отговорността да изпълни проекта и на тези, дали по-сериозни суми, да направи подарък, свързан с него. Kickstarter има финансов обем от 320 милиона долара, фен база от 2,2 милиона човека, и цели 18 хиляди проекта!
Etsy пък е за тези, които се занимават с ръчни изработки – от дрехи, през пластелинови изделия, или пък шкафчета например. За 3 години платформата вече има 1 милион регистрирани потребители и 200 хиляди продавачи в рамките си.
Статистиките сочат, че 52% от американците са отдавали под наем или пък на свой ред заемали множество от базисните предмети в нашия бит за последните 2 години. 83% от тях са готови да споделят огромен набор от предмети, стига да има лесен начин за това.
Икономиката на споделянето безспорно е в своя бум. Част от този възход са две осъзнавания на потребителите – едното е, че материалното имущество наистина не може да те направи достатъчно щастлив. Индексите спадат въпреки увеличеното имущество – хората просто не могат да се задоволят само със статиката на материалното. Второто е приемането на факта, че отделяме прекалено много боклук, и е нужна революция при ползването на материалите, които ще се разграждат след това в природата около нас.
И технологиите – от приложения, през социални мрежи и услуги, катализират този процес неимоверно бързо. Ключов фактор за всички тези сайтове и за функционирането на този процес остава доверието. Доверието както между потребител и услуга, така и между потребителите като индивиди. От тук тръгва всичко, на което ще ставаме тепърва свидетели, смята льо Меур.