"Когато се каже кисело мляко, тук се разбира България, а когато се каже България, се разбира кисело мляко", казват японските ни партньори

21.07.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Илиев, кое прави българското кисело мляко уникално?

Боян Илиев:

- Ще си позволя да използвам официално признатата дефиниция в света. Според нея за оригинално българско кисело мляко се признава произведеното със суровина мляко от здрави животни, най-често крави, при използването на закваска (стратерни култури), която съдържа само двата вида бактерии Lactobacillus Bulgaricus и Streptococcus thermophilus. Те трябва да се в точно определена пропорция и достатъчно голямо количество и да са жизнеспособни микроорганизми. Класическият продукт е с бял цвят, гладка повърхност и нежна консистенция. При обръщане на опаковките не се разлива, а когато се бръкне с лъжица, запазва гладката си консистенция.

Уникалността на българското кисело мляко се дължи именно на тези два вида микроорганизми, които съществуват по нашите земи. Истински ценното в тях е, че когато попаднат в стомаха, те си взаимодействат с чревната микрофлора като атакуват и неутрализират вредните бактерии, които са причина за стареенето. Затова в света българското кисело мляко е известно с чудотворните си свойства, като източник на здраве и дълголетие.

Разбира се, това не става толкова просто. Необходимо е извличане на тези микроорганизми от природата, селекция и съхранение, за да се създадат необходимите закваски. Самата технология за производство на киселото мляко трябва да позволява запазване на жизнеспособността на бактериите в крайния продукт, така че, когато млякото се консумира и те попаднат в стомаха да продължат известно време своя живот и да свършат "добра работа" за организма.

Резултатите от много научни опити показват, че млечнокиселите бактерии възпрепятстват синтеза на канцерогенни вещества, ограничават мутациите и образуването на ракови клетки. Данните в последните години убедително сочат, че българското кисело мляко спомага за засилване на имунната система.

С чувство на гордост мога да кажа, че чудотворните свойства на оригиналното българско кисело мляко и класическите рецепти за неговото получаване не само са запазени, но се развиват и обогатяват с научно-изследователски разработки, които представляват една основна част от дейността на научно-изследователския център на "Ел Би Булгарикум" ЕАД.

Погледнато исторически киселото мляко е познато по нашите земи още от древността, преди повече от 13 века. Има документи на български и чужди историци, които потвърждават, че този продукт е бил използван в народната медицина от векове. Но българското кисело става известно на света едва в началото на 20-и век, благодарение основно на двама учени – руският Иля Мечников и българският Стамен Григоров. Именно Григоров открива през 1905 г. че подквасването на българското кисело мляко се дължи на една пръчковидна и една коковидна бактерия. Година по-късно немският учен Лафар потвърждава откритието, а през 1908 г. Льорсен и Кюн му дават наименованието Бактериум булгарикум-Григоров.

Няколко десетилетия по-късно проф. Тоню Гиргинов внедрява за първи път в България и в чужбина оригинална технология за промишлено производство на българско кисело мляко, което се отличава от европейския йогурт по своя вкус, аромат и консистенция.

За целта са създадени стартерни култури, които се прилагат в производството на оригинално стандартизирано българско кисело мляко у нас и в чужбина. Те са собственост на "Ел Би Булгарикум" ЕАД и се съхраняват във фирмената ни LBB колекция. Методът за тяхното получаване е патентован в 16 страни в света.

"Ел Би Булгарикум" ЕАД е наследник на тази оригинална технология и на патента за производство на закваски за оригинално българско кисело мляко. И днес продължаваме да развиваме и усъвършенстваме технологиите за производство на закваски и българско кисело мляко.

- При какви условия продавате лицензи за производство на българско кисело мляко?

Боян Илиев:

- "Ел Би Булгарикум" ЕАД е единственото дружество в Република България, което има право да предоставя лиценз за производството на оригинални български млечни продукти в чужбина по традиционни и съвременни технологии.

Чуждестранните партньори на "Ел Би Булгарикум" ЕАД са компании с дългогодишни традиции в производството и продажбата на мляко и млечни продукти с водещи пазарни позиции в съответните страни.

Лицензионните договори включват отдаване на правото за производство и продажба на оригинално българско кисело мляко и млечнокисели продукти за определена географска територия, доставка на висококачествени и ефективни стартерни култури и оказване на технологична помощ.

Според условията на договора компаниите-лицензианти заплащат лицензионни такси (роялти) върху произведената продукция.

Чуждестранните партньори на "Ел Би Булгарикум" ЕАД по линия на лицензионните договори получават право да развиват, произвеждат, продават и рекламират продуктите в рамките на договорената географска територия, както и изключителното право да използват търговската марка LB Bulgaricum и върху опаковките да се поставят надпис "произведени под български лиценз и технология" и "произведени с оригинални стартерни култури". Компаниите могат да избират наименования на произвежданите по лиценз на "Ел Би Булгарикум" ЕАД млечни продукти, които отговарят на условията и изискванията на съответния пазар.

- Колко сключени договори има "Ел Би Булгарикум" ЕАД досега? Водите ли преговори с други държави?

Боян Илиев:

- От 30 години със закваските и технологиите на дружеството се произвежда кисело мляко по български лиценз в Япония, Германия, Финландия, Швейцария, Холандия, Кипър, Филипините, Франция, Австрия. Всъщност първият лицензионен договор е сключен през 1972 г. с японската компания Meiji Dairies Co., която е и най-големият партньор на дружеството в Югоизточна Азия. Преди година лицензионното споразумение с японската компания бе продължено за още 20 години. Япония е страна с огромен пазар, където годишно се произвеждат повече от 200 000 т. българско кисело мляко. Всекидневно там млякото ни се консумира от близо 24 милиона японци. Можете да си представите какво означава това в сравнение с нашата страна, където по последните статистически данни през месец май средно на едно лице се пада по 2,5 кг консумация на кисело мляко.

В момента други действащи лицензионни споразумение на "Ел Би Булгарикум" ЕАД са с финландската компания Valio, с която сътрудничеството датира от 1976 година. Германската асоциация за производство на млечни продукти (Gesellshaft zur Forderung des Absatzes milchwirtschaftlicher Produkte) и швейцарската Coop Sweitz.

Съвсем нов е договорът, който бе подписан в началото на месеца с южнокорейската компания Vital Food Co. LTD. Лицензионното споразумение е за срок от 20 г. и предвижда предоставянето на оригинални закваски от колекцията на "Ел Би Булгарикум" ЕАД и технология за производство и продажба на оригинални български млечни продукти на територията на Южна Корея.

Нашето желание е на базата на този договор още в края на декември или най-късно през януари догодина да започнем първите проби за производство. Първоначално ще се стартира с 10 000 т годишно, като стремежа е производството да достигне 50 000-60 000 тона на година. Надявам се, тези наши цели да се реализират успешно, особено като се има предвид, че Vital Food Co. LTD е сред първите три компании в млекопреработвателния сектор в Южна Корея и държи 40% от пазара на млечни продукти в страната.

Спокойно мога да кажа, че лицензионното споразумение между "Ел Би Булгарикум" ЕАД и Vital Food Co. LTD е първият стратегически договор за предоставяне на лиценз и технологии в реални пазарни условия.

В момента се стремим към разширяване на лицензионната дейност чрез географска експанзия на предоставянето на тези услуги, за да използваме максимално лицензионния и научния потенциал на дружеството. Водят се разговори с компании от други страни на Югоизточна Азия, няколко от бившите републики на СССР и две съседни балкански страни.

- Опасявате ли се, че продажбата на лицензи може да доведе до "разваляне" на българското кисело мляко?

Боян Илиев:

- Такива опасения не могат да съществуват. Млякото, произвеждано от японската компания Meiji Dairies Co не се различава от това, което произвежда от "Ел Би Булгарикум" ЕАД за българския пазар. Именно в това се състои лицензионния и научния потенциал на нашето дружеството. Високото качество на нашите технологии, които позволяват дори на хиляди километри да се произведе продукт, който не само не се различава по вкусови качества от оригиналния, но и да има същите здравословни свойства върху организма. Това е един дълъг и труден процес на сътрудничество чрез технологии, ноу-хау, научни специалисти. С Япония този процес продължава вече повече от 30 години. Навремето на японските и българските специалисти са им били нужни близо две години, за да пуснат производството на оригиналното българско кисело мляко. Днес при развитието на технологиите, натрупания опит и научните изследвания ние се стремим да скъсим този срок, в Южна Корея например. И си поставяме за цел да започнем пробното производство след 6 месеца.

Но в известен смисъл сте права, че има опасност от "разваляне" на българското кисело мляко и това се случва в България – родината на киселото мляко. Без да се опитвам да засегна някой от българските млекопреработватели ще спомена някои от резултатите от изследванията, които правят нашите научни специалисти на продукти, съществуващи на българския пазар.

Производителите не винаги използват оригинална закваска. Това променя и значително намалява здравословните свойства на продукта. Използват се чуждестранни закваски, които съдържат комбинация от различни бактерии, променящи вкуса и нямат същите здравословни свойства. В това, разбира се няма нищо лошо, след като пазарът приема крайният продукт. Но, както обичат да казват нашите технолози, които са особено професионално чувствителни към оригиналността на продукта - млякото не е оригинално кисело мляко, а по-скоро вид млечен крем. Ако закваската пък е само от двата вида бактерии, то обикновено по-голям е броя на Streptococcus thermophilus, което също променя вкуса и здравословните свойства.

Част от дребните производители не спазват технологията и влагат в производството нишесте, за да поеме суроватката и да се постигне по-голяма гъстота. Това е прибавяне на скорбяла и въглехидрати, което отнема здравословните свойства на млечнокиселите бактерии.

Наблюдава се и предозиране със сухо мляко, за да се заздрави консистенцията. Това най-често се прави, когато основната суровина е по-ниско качествена и е с понижено сухо вещество. Влагане на сухо мляко се допуска в много незначителни количества, когато суровото мляко по стандарт не притежава необходимото количество белтъчини.

- Какви са тенденциите в консумацията на кисело мляко у нас и в световен мащаб?

Боян Илиев:

- С голямо съжаление мога да кажа, че последните статистически данни показват, че България отстъпва първенството в консумацията на този традиционно български продукт. Една Франция и Германия, Япония вече ни изпреварват по средното потребление на лице от домакинството. Може би една от причините за това е въвеждането на други технологии, които се различават от класическите. Но има и нещо друго – в страните, които споменах активната кампания за популяризирането на здравословните свойства на киселото мляко се прави не само от компаниите, които го произвеждат, това е и част от националната им стратегия за подкрепа на млекопреработвателната индустрия.

В света от години се правят много сериозни научни изследвания върху създаването на функционални храни на млечна основа, които днес заемат вече две трети от общия обем на предлаганите функционални храни. И това не е случайно, тъй като млякото като суровина представлява един феноменален хранителен продукт с природно балансиран състав на основните хранителни вещества като протеини, мазнини, въглехидрати, минерални соли и ензими, а млечнокиселата ферментация, която се получава при използването на подбрани бактерии многократно повишава функционалната стойност и биологичната ценност на тези хранителни добавки.

От близо две десетилетия "Ел Би Булгарикум" ЕАД също разработва биотехнологии за производство на функционални храни на млечна основа с профилактично и лечебно действие, които съдържат жизнеспособни клетки от млечнокисели бактерии. Ние ги наричаме храни на здравето, които са под формата на сухи продукти. Те се произвеждат от внимателно подбрани висококачествени екологично чисти суровини и материали и съдържат милиони бактерии Lactobacillus Bulgaricus в един грам. Жизнеспособни микроорганизми от старателно селекционирани щамове, които укрепват имунната система.

Специалната технология на производство изцяло запазва биологичната им стойност. Храните са напълно натурални и естествени и не съдържат генно модифицирани съставки. Разработките в областта на създаването на функционални храни ще продължават и на тях ще се обръща особено внимание, тъй като световните тенденции показват, че те са на път да се превърнат в храните на бъдещето.

- Асоциира ли се киселото мляко с България, според Вас? Какво може да направим в тази насока?

Боян Илиев:

- Като цяло България си остава известна с това, че е родината на киселото мляко. "Българската пръчица" Lactobacillus Bulgaricus продължава да се ползва с особено популярност в средите на научните и технологични специалисти по света. Но като че ли в Европа тази слава започва да се измества от новите научни открия на научно-изследователските центрове на големите млекопреработвателния компании и национални научни институти. В една Япония например, както казват партньорите ни от "Мейджи" - когато се каже кисело мляко, тук се разбира България, а когато се каже България, се разбира кисело мляко. И покрай киселото мляко всички японци обичат и знаят за България. Тази слава обаче е създавана и поддържана в продължение на десетилетия с активна кампания не само по популяризирането на продукта, който се продава в Япония, но и на България, като страна с красива природа, здравословен начин на живот, древна история и култура.

Нашата стратегия към разширяване на лицензионната дейност всъщност е насочена не само към разширяване на териториите и количествата производство на българско кисело мляко, а и към съвместни маркетингови и рекламни дейности, които са свързани и с популяризирането на България. Рекламата за България не само ще работи за увеличение на продажбите на продуктите по марката LB Bulgaricum, но и към стимулиране на развитието на българския туризъм и на целия млекопреработвателен сектор, който е изправен пред сериозни предизвикателства, свързани с интеграцията ни към Европейския съюз.

 

За целта са създадени стартерни култури, които се прилагат в производството на оригинално стандартизирано българско кисело мляко у нас и в чужбина. Те са собственост на "Ел Би Булгарикум" ЕАД и се съхраняват във фирмената ни LBB колекция. Методът за тяхното получаване е патентован в 16 страни в света.

"Ел Би Булгарикум" ЕАД е наследник на тази оригинална технология и на патента за производство на закваски за оригинално българско кисело мляко. И днес продължаваме да развиваме и усъвършенстваме технологиите за производство на закваски и българско кисело мляко.

- При какви условия продавате лицензи за производство на българско кисело мляко?

Боян Илиев:

- "Ел Би Булгарикум" ЕАД е единственото дружество в Република България, което има право да предоставя лиценз за производството на оригинални български млечни продукти в чужбина по традиционни и съвременни технологии.

Чуждестранните партньори на "Ел Би Булгарикум" ЕАД са компании с дългогодишни традиции в производството и продажбата на мляко и млечни продукти с водещи пазарни позиции в съответните страни.

Лицензионните договори включват отдаване на правото за производство и продажба на оригинално българско кисело мляко и млечнокисели продукти за определена географска територия, доставка на висококачествени и ефективни стартерни култури и оказване на технологична помощ.

Според условията на договора компаниите-лицензианти заплащат лицензионни такси (роялти) върху произведената продукция.

Чуждестранните партньори на "Ел Би Булгарикум" ЕАД по линия на лицензионните договори получават право да развиват, произвеждат, продават и рекламират продуктите в рамките на договорената географска територия, както и изключителното право да използват търговската марка LB Bulgaricum и върху опаковките да се поставят надпис "произведени под български лиценз и технология" и "произведени с оригинални стартерни култури". Компаниите могат да избират наименования на произвежданите по лиценз на "Ел Би Булгарикум" ЕАД млечни продукти, които отговарят на условията и изискванията на съответния пазар.

- Колко сключени договори има "Ел Би Булгарикум" ЕАД досега? Водите ли преговори с други държави?

Боян Илиев:

- От 30 години със закваските и технологиите на дружеството се произвежда кисело мляко по български лиценз в Япония, Германия, Финландия, Швейцария, Холандия, Кипър, Филипините, Франция, Австрия. Всъщност първият лицензионен договор е сключен през 1972 г. с японската компания Meiji Dairies Co., която е и най-големият партньор на дружеството в Югоизточна Азия. Преди година лицензионното споразумение с японската компания бе продължено за още 20 години. Япония е страна с огромен пазар, където годишно се произвеждат повече от 200 000 т. българско кисело мляко. Всекидневно там млякото ни се консумира от близо 24 милиона японци. Можете да си представите какво означава това в сравнение с нашата страна, където по последните статистически данни през месец май средно на едно лице се пада по 2,5 кг консумация на кисело мляко.

В момента други действащи лицензионни споразумение на "Ел Би Булгарикум" ЕАД са с финландската компания Valio, с която сътрудничеството датира от 1976 година. Германската асоциация за производство на млечни продукти (Gesellshaft zur Forderung des Absatzes milchwirtschaftlicher Produkte) и швейцарската Coop Sweitz.

Съвсем нов е договорът, който бе подписан в началото на месеца с южнокорейската компания Vital Food Co. LTD. Лицензионното споразумение е за срок от 20 г. и предвижда предоставянето на оригинални закваски от колекцията на "Ел Би Булгарикум" ЕАД и технология за производство и продажба на оригинални български млечни продукти на територията на Южна Корея.

Нашето желание е на базата на този договор още в края на декември или най-късно през януари догодина да започнем първите проби за производство. Първоначално ще се стартира с 10 000 т годишно, като стремежа е производството да достигне 50 000-60 000 тона на година. Надявам се, тези наши цели да се реализират успешно, особено като се има предвид, че Vital Food Co. LTD е сред първите три компании в млекопреработвателния сектор в Южна Корея и държи 40% от пазара на млечни продукти в страната.

Спокойно мога да кажа, че лицензионното споразумение между "Ел Би Булгарикум" ЕАД и Vital Food Co. LTD е първият стратегически договор за предоставяне на лиценз и технологии в реални пазарни условия.

В момента се стремим към разширяване на лицензионната дейност чрез географска експанзия на предоставянето на тези услуги, за да използваме максимално лицензионния и научния потенциал на дружеството. Водят се разговори с компании от други страни на Югоизточна Азия, няколко от бившите републики на СССР и две съседни балкански страни.

- Опасявате ли се, че продажбата на лицензи може да доведе до "разваляне" на българското кисело мляко?

Боян Илиев:

- Такива опасения не могат да съществуват. Млякото, произвеждано от японската компания Meiji Dairies Co не се различава от това, което произвежда от "Ел Би Булгарикум" ЕАД за българския пазар. Именно в това се състои лицензионния и научния потенциал на нашето дружеството. Високото качество на нашите технологии, които позволяват дори на хиляди километри да се произведе продукт, който не само не се различава по вкусови качества от оригиналния, но и да има същите здравословни свойства върху организма. Това е един дълъг и труден процес на сътрудничество чрез технологии, ноу-хау, научни специалисти. С Япония този процес продължава вече повече от 30 години. Навремето на японските и българските специалисти са им били нужни близо две години, за да пуснат производството на оригиналното българско кисело мляко. Днес при развитието на технологиите, натрупания опит и научните изследвания ние се стремим да скъсим този срок, в Южна Корея например. И си поставяме за цел да започнем пробното производство след 6 месеца.

Но в известен смисъл сте права, че има опасност от "разваляне" на българското кисело мляко и това се случва в България – родината на киселото мляко. Без да се опитвам да засегна някой от българските млекопреработватели ще спомена някои от резултатите от изследванията, които правят нашите научни специалисти на продукти, съществуващи на българския пазар.

Производителите не винаги използват оригинална закваска. Това променя и значително намалява здравословните свойства на продукта. Използват се чуждестранни закваски, които съдържат комбинация от различни бактерии, променящи вкуса и нямат същите здравословни свойства. В това, разбира се няма нищо лошо, след като пазарът приема крайният продукт. Но, както обичат да казват нашите технолози, които са особено професионално чувствителни към оригиналността на продукта - млякото не е оригинално кисело мляко, а по-скоро вид млечен крем. Ако закваската пък е само от двата вида бактерии, то обикновено по-голям е броя на Streptococcus thermophilus, което също променя вкуса и здравословните свойства.

Част от дребните производители не спазват технологията и влагат в производството нишесте, за да поеме суроватката и да се постигне по-голяма гъстота. Това е прибавяне на скорбяла и въглехидрати, което отнема здравословните свойства на млечнокиселите бактерии.

Наблюдава се и предозиране със сухо мляко, за да се заздрави консистенцията. Това най-често се прави, когато основната суровина е по-ниско качествена и е с понижено сухо вещество. Влагане на сухо мляко се допуска в много незначителни количества, когато суровото мляко по стандарт не притежава необходимото количество белтъчини.

- Какви са тенденциите в консумацията на кисело мляко у нас и в световен мащаб?

Боян Илиев:

- С голямо съжаление мога да кажа, че последните статистически данни показват, че България отстъпва първенството в консумацията на този традиционно български продукт. Една Франция и Германия, Япония вече ни изпреварват по средното потребление на лице от домакинството. Може би една от причините за това е въвеждането на други технологии, които се различават от класическите. Но има и нещо друго – в страните, които споменах активната кампания за популяризирането на здравословните свойства на киселото мляко се прави не само от компаниите, които го произвеждат, това е и част от националната им стратегия за подкрепа на млекопреработвателната индустрия.

В света от години се правят много сериозни научни изследвания върху създаването на функционални храни на млечна основа, които днес заемат вече две трети от общия обем на предлаганите функционални храни. И това не е случайно, тъй като млякото като суровина представлява един феноменален хранителен продукт с природно балансиран състав на основните хранителни вещества като протеини, мазнини, въглехидрати, минерални соли и ензими, а млечнокиселата ферментация, която се получава при използването на подбрани бактерии многократно повишава функционалната стойност и биологичната ценност на тези хранителни добавки.

От близо две десетилетия "Ел Би Булгарикум" ЕАД също разработва биотехнологии за производство на функционални храни на млечна основа с профилактично и лечебно действие, които съдържат жизнеспособни клетки от млечнокисели бактерии. Ние ги наричаме храни на здравето, които са под формата на сухи продукти. Те се произвеждат от внимателно подбрани висококачествени екологично чисти суровини и материали и съдържат милиони бактерии Lactobacillus Bulgaricus в един грам. Жизнеспособни микроорганизми от старателно селекционирани щамове, които укрепват имунната система.

Специалната технология на производство изцяло запазва биологичната им стойност. Храните са напълно натурални и естествени и не съдържат генно модифицирани съставки. Разработките в областта на създаването на функционални храни ще продължават и на тях ще се обръща особено внимание, тъй като световните тенденции показват, че те са на път да се превърнат в храните на бъдещето.

- Асоциира ли се киселото мляко с България, според Вас? Какво може да направим в тази насока?

Боян Илиев:

- Като цяло България си остава известна с това, че е родината на киселото мляко. "Българската пръчица" Lactobacillus Bulgaricus продължава да се ползва с особено популярност в средите на научните и технологични специалисти по света. Но като че ли в Европа тази слава започва да се измества от новите научни открия на научно-изследователските центрове на големите млекопреработвателния компании и национални научни институти. В една Япония например, както казват партньорите ни от "Мейджи" - когато се каже кисело мляко, тук се разбира България, а когато се каже България, се разбира кисело мляко. И покрай киселото мляко всички японци обичат и знаят за България. Тази слава обаче е създавана и поддържана в продължение на десетилетия с активна кампания не само по популяризирането на продукта, който се продава в Япония, но и на България, като страна с красива природа, здравословен начин на живот, древна история и култура.

Нашата стратегия към разширяване на лицензионната дейност всъщност е насочена не само към разширяване на териториите и количествата производство на българско кисело мляко, а и към съвместни маркетингови и рекламни дейности, които са свързани и с популяризирането на България. Рекламата за България не само ще работи за увеличение на продажбите на продуктите по марката LB Bulgaricum, но и към стимулиране на развитието на българския туризъм и на целия млекопреработвателен сектор, който е изправен пред сериозни предизвикателства, свързани с интеграцията ни към Европейския съюз.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 19.12   1732 г. – Бенджамин Франклин публикува Алманах на бедния Ричард 1783 г. – Уилям Пит-младши става най-младият министър-председател в историята на Великобритания...