2003 трябва да се оценява като начало на поредица от решения за по-справедливо разпределение на публичните средства

20.05.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Колев, какво е характерно за Горна Оряховица?

Никола Колев:

- Горна Оряховица е второто по големина селище в област Велико Търново. Административен център е на едноименната община, в която в два града и 12 села живеят общо около 59 хиляди души. На територията на общината реализират дейността си над 5300 икономически субекта.

Горна Оряховица е най-големият железопътен възел в Северна България. Пътническата и разпределителната железопътни гари приемат и изпращат влакове в пет направления. Край града е разположено петото в Република България международно летище, от което се осъществяват чартърни и карго полети до редица страни в Европа, Азия и Африка.

В икономическата визитка на нашия град се включват и производството на бяла захар и захарни изделия, производството на складова и битова техника, строителна керамика, индустриална екипировка, малотонажна битова химия и др.

Водещите отрасли за Община Горна Оряховица са машиностроене, енергетика, транспорт, строителство, лека промишленост, химическа промишленост, селско стопанство и търговия.

- Кои са основните пречки пред бизнеса?

Никола Колев:

- Основните пречки пред бизнеса са разкъсваните връзки между производителите на национално ниво; ограничените вътрешни и международни пазари; липсата на съвременен маркетинг; зависимост от чужди суровини. Финансовите затруднения и остарелите технологии са основни фактори за непълното използване на производствените мощности.

- Каква част от приходите на общината трябва да са от местни данъци и такси? Има ли възможност за разнообразяване приходоизточниците на общините?

Никола Колев:

- С промяната на Закона за местните данъци и такси се дадоха съществени правомощия на общините при определянето на местните такси и цените на услугите. През м. януари 2003 година Общински съвет Горна Оряховица прие Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цените на услугите. В нея са конкретизирани таксите и публичните услуги по количество, качество и цени, съответстващи на потребностите и съобразени с възможностите на гражданите. Таксите и цените на услугите се основават на дългосрочно балансиране на разходните отговорности на Общината със стабилни приходоизточници.

За 2003 година приходите в Община Горна Оряховица от местни данъци, такси и неданъчни приходи са в размер на 3 266 844 лв. и представляват 28,4 % от общия размер на бюджета на общината. Те са достатъчни за определените с ЗДБРБ общински разходни отговорности, а именно: за издръжка на детските ясли, детските градини, социално подпомагане и обслужването на възрастните граждани по домовете, за осигуряване на материали по програмата "От помощи към заетост", за благоустрояване, опазване на околната среда, чистотата, озеленяването, поддържане на пътната инфраструктура в населените места на общината, поемане на част от транспортните разходи на възрастните хора от селищата до гр. Горна Оряховица.

Според нас общината има възможност да разнообразява приходоизточниците си с различни по вид публични услуги, които в по-голяма степен отговарят на интересите и нуждите на населението. В Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите за 2003 г., предлагаме извършването на допълнителни услуги на граждани срещу определени от Общински съвет цени в няколко направления: транспортни услуги; рекламни услуги; компютърни услуги; библиотечни услуги; разширен обхват на административните и технически услуги. С извършването на тези услуги предвиждаме допълнителни приходи за по-добро обслужване на общинските дейности.

- Какъв ще е ефектът от фискалната децентрализация?

Никола Колев:

- От 01.01.2003 година с чл. 9, ал. 3 от ЗДБРБ се въведе финансовата децентрализация, при която дейностите общинска отговорност по бюджета на Общината ще се финансират с местните данъци, такси и неданъчни приходи, а дейностите държавна отговорност ще се финансират от държавата със средства от преотстъпения ДДФЛ и допълваща субсидия от ЦБ.

Ефектът от фискалната децентрализация безспорно ще бъде положителен, защото с въвеждането и се създават условия за:

  • Опростена структура на финансовите взаимоотношения на общините с ЦБ;
  • Строг контрол на финансите от централната и местна власт;
  • Възможност за развитие на общините с ограничени местни приходи в областта на образованието, културата, здравеопазването и социалното подпомагане и грижи;
  • Създаване на система от стимули от страна на общините за увеличаване на местните приходи;
  • Възможност за ефективен граждански контрол от данъкоплатци;
  • Възможност на централната власт да наблюдава, оценява и регулира процеса на децентрализация.

В  изпълнение  на програмата за финансова децентрализация, МС утвърди стандарти за издръжка и численост на персонала в системата на образованието, културата, здравеопазването и социалното подпомагане и грижи, с които се остойностяват държавните разходни отговорности, делегирани от държавата на общините. Като начало на въвеждането на финансовата децентрализация, определените стандарти бяха най-добрия вариант, с който се уеднаквяват предоставените услуги във всички общини. Лошото на този етап е, че със ЗДБРБ бяха утвърдени средства в размер на 50 % от определените стандарти. Този факт се отрази най-тежко в осигуряване издръжката на МБАЛ и читалищата, където предвидените средства не достигат и за осигуряване възнагражденията на персонала. Наложително е Министерството на финансите да оцени създалата се ситуация и да коригира финансовите си ангажименти към общинската болница – МБАЛ и читалищата.

За всички е ясно, че финансовата децентрализация ще бъде дългогодишен процес и затова 2003 година трябва да се оценява като начало от поредица на нормативни и управленски решения, насочени към по-справедливо разпределение на публичните средства в интерес на гражданите на общините.

- Г-н Колев, как бихте дефинирал основните цели и приоритети на Горна Оряховица?

Никола Колев:

- Основна цел на общината е подобряване на външната среда на гражданите в Горна Оряховица. Това включва реализиране на енергоефективно улично осветление; подобряване общинската пътната мрежа; разработка на план за оптимизация на зелените площи; обновяване на стари и направа на нови детски площадки; активна работа по спазване на градоустройствения план и своевременно изчистване на стари сгради. Другата ни приоритетна дейност е работата с предсъединителни програми - започване и успешно завършване строителството на пречиствателна станция за отпадни води; работа по депо за твърди битови отпадъци; успешно участие в програми, целящи подобряване нивото на живот на хора в неравностойно социално положение; активно подпомагане на предприемчиви хора. По отношение на общинската собственост сме насочени към прецизен анализ и преглед на общинските активи, с цел освобождаване от неефективните и неприсъщи за община Горна Оряховица, както и текущ ремонт и поддръжка на сградния фонд в сфери образование, здравеопазване, публични сгради. Главна цел на общината е намаляване социалното напрежение и безработица чрез: подобряване обслужването от страна на общинска администрация за физически и юридически лица; участие в програми целящи намаляване на безработицата; подпомагане на бизнеса, целящ създаване на нови работни места и производства.

- Кои са областите на техническо и икономическо сътрудничество с общини от други държави?

Никола Колев:

- Основните области за сътрудничество на община Горна Оряховица с градове и общини от други държави са пет. Първата е Екотуризъм в района на средното течение на р. Янтра. В съответствие с изискванията на Програмата ФАР-АКСЕС е разработен и е предложен за съфинансиране Проектът "Екорелация "Янтра- Мюриц", който предвижда адаптиране на опита на Националния парк "Мюриц" (Германия) към условията на визирания район. Еко-атракцията "С ретро-влак до Елена и обратно" е предвидена в плана за подготовка на второто издание на Международния фестивал на туристическата песен – Горна Оряховица 2003. Втората област е Устойчиво развитие на зеленчукопроизводството. Разработен е Проект за изграждане на Регионално селскостопанско тържище, както и Проект за учредяване на Регионално сдружение на зеленчукопроизводителите. Проведени са консултации със специалисти от университета в Нойбрандембург (Германия) за разработването на Проект по програмата на ЕС "Интрег 3В. Третата насока е Иновационни практики в обществено – частните партньорства. Изгражда се довеждащ колектор до Районна пречиствателна станция за отпадни води. Водят се преговори за изграждането на отклонението от магистралния газопровод до газоразпределителната станция Горна Оряховица, както и преговори с потенциални инвеститори от гр. Варен (Германия) за довършването на строителните работи на обект "Дом на културата" (бъдещ Дом на Европейските региони). Четвъртата насока е Технологии за управление на ТБО. Предприети са действия за определяне на нова площадка за изграждане на ново съоръжение за обезвреждане на отпадъците на регионален принцип за градовете Велико Търново, Горна Оряховица и Лясковец. Петата насока е Иновационни практики за партньорство с неправителствени организации. През 2002 г. започна провеждането на срещи за запознаване с резултатите от проучването на мнението на децата и младежите, проведено от УНИЦЕФ – т. нар. Бяла книга "Гласовете на младите", Бялата книга на Европейската комисия "Нов тласък за европейската младеж", както и запознаване със световните, европейските и българските нормативни документи, регламентиращи правата на детето.  Практическото приложение на придобитите знания би било немислимо без добронамереност и коректност, в партньорство с училищните власти и местната власт.

През юни 2002 г. десет горнооряховски сдружения участваха като учредители на Асоциацията на организациите с нестопанска цел в малките населени места в България.  Обединяването на представителите на третия сектор е с цел подпомагане процесите на демократизация на българското общество, защита интересите на неправителствените организации от малките населени места при взаимодействието им с националните и местни власти, с донори от страната и чужбина, както и разработване на програми за съвместни действия и конкретни съвместни проекти.

Подборът на областите за сътрудничество е извършен по следните критерии: актуалност на проблемите; степен на готовност за тяхното разрешаване; яснота в целите и очакваните резултати от евентуалното партньорство; SWOT анализ на базовата информация; обективна оценка на собствените ресурси.

Резултатите, които очакваме да постигнем във всяка една от предложените области са:

  • В област "Екотуризъм в района на средното течение на р. Янтра" - Разработване на общинска стратегия за развитието на ловния, риболовния и нетрадиционния (селски туризъм); Маркетингова стратегия и PR кампания за развитие на специфичния бизнес в сферата на екотуризма и за привличане на инвеститори в тази област;
  • В област "Устойчиво развитие на зеленчукопроизводството" - Изграждане на регионално сдружение на зеленчукопроизводителите; Изграждане на Регионално селскостопанско тържище; Маркетинг и PR кампания за разкриване на пазари и нови възможности за реализация на селско-стопанската продукция;
  • В област "Иновационни практики в обществено-частните партньорства - Маркетинг и PR кампания за привличане на инвеститорския интерес; Ангажиране на реални инвеститори в сферата на местната инфраструктура и градоустройството;
  • В област "Технологии за управление на твърдите битови отпадъци" - Предоставяне на ноу-хау и информация за успешни практики в сферата на управлението на твърдите битови отпадъци;
  • В област "Иновационни практики за партньорство с неправителствени организации" -   Предоставяне на информация за успешни практики в партньорството между местните власти и неправителствените организации; Реализиране на съвместни проекти на местните власти и неправителствените организации от двете страни; Изграждане на модел и механизми за взаимодействие на младите хора и неправителствените организации с местните власти; Очаквано съдействие за осигуряване на софтуер и хардуер за подпомагане дейността на НПО и младежките структури и звена.

 

Според нас общината има възможност да разнообразява приходоизточниците си с различни по вид публични услуги, които в по-голяма степен отговарят на интересите и нуждите на населението. В Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цените на услугите за 2003 г., предлагаме извършването на допълнителни услуги на граждани срещу определени от Общински съвет цени в няколко направления: транспортни услуги; рекламни услуги; компютърни услуги; библиотечни услуги; разширен обхват на административните и технически услуги. С извършването на тези услуги предвиждаме допълнителни приходи за по-добро обслужване на общинските дейности.

- Какъв ще е ефектът от фискалната децентрализация?

Никола Колев:

- От 01.01.2003 година с чл. 9, ал. 3 от ЗДБРБ се въведе финансовата децентрализация, при която дейностите общинска отговорност по бюджета на Общината ще се финансират с местните данъци, такси и неданъчни приходи, а дейностите държавна отговорност ще се финансират от държавата със средства от преотстъпения ДДФЛ и допълваща субсидия от ЦБ.

Ефектът от фискалната децентрализация безспорно ще бъде положителен, защото с въвеждането и се създават условия за:

  • Опростена структура на финансовите взаимоотношения на общините с ЦБ;
  • Строг контрол на финансите от централната и местна власт;
  • Възможност за развитие на общините с ограничени местни приходи в областта на образованието, културата, здравеопазването и социалното подпомагане и грижи;
  • Създаване на система от стимули от страна на общините за увеличаване на местните приходи;
  • Възможност за ефективен граждански контрол от данъкоплатци;
  • Възможност на централната власт да наблюдава, оценява и регулира процеса на децентрализация.

В  изпълнение  на програмата за финансова децентрализация, МС утвърди стандарти за издръжка и численост на персонала в системата на образованието, културата, здравеопазването и социалното подпомагане и грижи, с които се остойностяват държавните разходни отговорности, делегирани от държавата на общините. Като начало на въвеждането на финансовата децентрализация, определените стандарти бяха най-добрия вариант, с който се уеднаквяват предоставените услуги във всички общини. Лошото на този етап е, че със ЗДБРБ бяха утвърдени средства в размер на 50 % от определените стандарти. Този факт се отрази най-тежко в осигуряване издръжката на МБАЛ и читалищата, където предвидените средства не достигат и за осигуряване възнагражденията на персонала. Наложително е Министерството на финансите да оцени създалата се ситуация и да коригира финансовите си ангажименти към общинската болница – МБАЛ и читалищата.

За всички е ясно, че финансовата децентрализация ще бъде дългогодишен процес и затова 2003 година трябва да се оценява като начало от поредица на нормативни и управленски решения, насочени към по-справедливо разпределение на публичните средства в интерес на гражданите на общините.

- Г-н Колев, как бихте дефинирал основните цели и приоритети на Горна Оряховица?

Никола Колев:

- Основна цел на общината е подобряване на външната среда на гражданите в Горна Оряховица. Това включва реализиране на енергоефективно улично осветление; подобряване общинската пътната мрежа; разработка на план за оптимизация на зелените площи; обновяване на стари и направа на нови детски площадки; активна работа по спазване на градоустройствения план и своевременно изчистване на стари сгради. Другата ни приоритетна дейност е работата с предсъединителни програми - започване и успешно завършване строителството на пречиствателна станция за отпадни води; работа по депо за твърди битови отпадъци; успешно участие в програми, целящи подобряване нивото на живот на хора в неравностойно социално положение; активно подпомагане на предприемчиви хора. По отношение на общинската собственост сме насочени към прецизен анализ и преглед на общинските активи, с цел освобождаване от неефективните и неприсъщи за община Горна Оряховица, както и текущ ремонт и поддръжка на сградния фонд в сфери образование, здравеопазване, публични сгради. Главна цел на общината е намаляване социалното напрежение и безработица чрез: подобряване обслужването от страна на общинска администрация за физически и юридически лица; участие в програми целящи намаляване на безработицата; подпомагане на бизнеса, целящ създаване на нови работни места и производства.

- Кои са областите на техническо и икономическо сътрудничество с общини от други държави?

Никола Колев:

- Основните области за сътрудничество на община Горна Оряховица с градове и общини от други държави са пет. Първата е Екотуризъм в района на средното течение на р. Янтра. В съответствие с изискванията на Програмата ФАР-АКСЕС е разработен и е предложен за съфинансиране Проектът "Екорелация "Янтра- Мюриц", който предвижда адаптиране на опита на Националния парк "Мюриц" (Германия) към условията на визирания район. Еко-атракцията "С ретро-влак до Елена и обратно" е предвидена в плана за подготовка на второто издание на Международния фестивал на туристическата песен – Горна Оряховица 2003. Втората област е Устойчиво развитие на зеленчукопроизводството. Разработен е Проект за изграждане на Регионално селскостопанско тържище, както и Проект за учредяване на Регионално сдружение на зеленчукопроизводителите. Проведени са консултации със специалисти от университета в Нойбрандембург (Германия) за разработването на Проект по програмата на ЕС "Интрег 3В. Третата насока е Иновационни практики в обществено – частните партньорства. Изгражда се довеждащ колектор до Районна пречиствателна станция за отпадни води. Водят се преговори за изграждането на отклонението от магистралния газопровод до газоразпределителната станция Горна Оряховица, както и преговори с потенциални инвеститори от гр. Варен (Германия) за довършването на строителните работи на обект "Дом на културата" (бъдещ Дом на Европейските региони). Четвъртата насока е Технологии за управление на ТБО. Предприети са действия за определяне на нова площадка за изграждане на ново съоръжение за обезвреждане на отпадъците на регионален принцип за градовете Велико Търново, Горна Оряховица и Лясковец. Петата насока е Иновационни практики за партньорство с неправителствени организации. През 2002 г. започна провеждането на срещи за запознаване с резултатите от проучването на мнението на децата и младежите, проведено от УНИЦЕФ – т. нар. Бяла книга "Гласовете на младите", Бялата книга на Европейската комисия "Нов тласък за европейската младеж", както и запознаване със световните, европейските и българските нормативни документи, регламентиращи правата на детето.  Практическото приложение на придобитите знания би било немислимо без добронамереност и коректност, в партньорство с училищните власти и местната власт.

През юни 2002 г. десет горнооряховски сдружения участваха като учредители на Асоциацията на организациите с нестопанска цел в малките населени места в България.  Обединяването на представителите на третия сектор е с цел подпомагане процесите на демократизация на българското общество, защита интересите на неправителствените организации от малките населени места при взаимодействието им с националните и местни власти, с донори от страната и чужбина, както и разработване на програми за съвместни действия и конкретни съвместни проекти.

Подборът на областите за сътрудничество е извършен по следните критерии: актуалност на проблемите; степен на готовност за тяхното разрешаване; яснота в целите и очакваните резултати от евентуалното партньорство; SWOT анализ на базовата информация; обективна оценка на собствените ресурси.

Резултатите, които очакваме да постигнем във всяка една от предложените области са:

  • В област "Екотуризъм в района на средното течение на р. Янтра" - Разработване на общинска стратегия за развитието на ловния, риболовния и нетрадиционния (селски туризъм); Маркетингова стратегия и PR кампания за развитие на специфичния бизнес в сферата на екотуризма и за привличане на инвеститори в тази област;
  • В област "Устойчиво развитие на зеленчукопроизводството" - Изграждане на регионално сдружение на зеленчукопроизводителите; Изграждане на Регионално селскостопанско тържище; Маркетинг и PR кампания за разкриване на пазари и нови възможности за реализация на селско-стопанската продукция;
  • В област "Иновационни практики в обществено-частните партньорства - Маркетинг и PR кампания за привличане на инвеститорския интерес; Ангажиране на реални инвеститори в сферата на местната инфраструктура и градоустройството;
  • В област "Технологии за управление на твърдите битови отпадъци" - Предоставяне на ноу-хау и информация за успешни практики в сферата на управлението на твърдите битови отпадъци;
  • В област "Иновационни практики за партньорство с неправителствени организации" -   Предоставяне на информация за успешни практики в партньорството между местните власти и неправителствените организации; Реализиране на съвместни проекти на местните власти и неправителствените организации от двете страни; Изграждане на модел и механизми за взаимодействие на младите хора и неправителствените организации с местните власти; Очаквано съдействие за осигуряване на софтуер и хардуер за подпомагане дейността на НПО и младежките структури и звена.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Блондинка звъни на оператора си: - Извинете, не ми работи интернетът... - А вие с рутер ли сте? Кратко мълчание... - Не, сама съм!!!
На този ден 16.12   955 г. – Започва понтификатът на папа Йоан XII. 1653 г. – Оливър Кромуел става лорд-протектор на Англия, Шотландия и Ирландия. 1740 г. – Избухва Войната...