Специално за Econ.bg.
- Госпожо Попова, защо се получиха такива разминавания в сроковете за изплащане на спестеното от топлинното счетоводство за миналата зима?
Елена Попова:
- Не може да се говори за разминавания, защото няма точно определени срокове. Отоплителният сезон завършва през април. Отчитането на уредите може да бъде свършено през май. Оттам-нататък се изисква малко технологично време да се подготвят изравнителните сметки. Те се изпращат на потребителите на хартиен носител и им се дава един месец срок за представяне на възражения. Едва след това готовите резултати се изпращат при нас по електронен път и ние в месеца, в който дойдат, ги отпечатваме в нашите фактури. Тази технология не може да се избегне. Друг проблем, който забавя процеса, е че не се осигурява достъп до уредите във всяко жилище. А системата е такава, че ако не се отчетат всички уреди, сметката няма да е коректна.
- Няма ли начин да се уеднаквят тези срокове за всички 16 фирми? Това не фигурира ли в договорите им с Вас?
Елена Попова:
- Разбира се, че това е описано - дали засичането се прави след отоплителния сезон или всеки месец или на някакъв друг период. Самите фирми имат интерес да извършат това колкото се може по-бързо, просто някои правила трябва да се спазват. Между другото с юлските сметки за парно, които сега са по касите, около 60% oт изравнителните сметки са направени. Сега имаме уверения от фирмите, поне от по-големите, че с августовските сметки, които ще излязат към 10-12 септември, ще са готови и останалите 40%. Може, разбира се, да остане и несвършена работа. Но ако видите някоя единична сграда в София с неуредена сметка в края на септември, знайте, че това ще е някоя съвсем конфликтна сграда.
- Има много сгради, които все още не са минали на дялово разпределение. Вярно ли е, че сега, през август, се сключват по около 150 договора на ден?
Елена Попова:
- Не, това, което минава през нас като информация е за около 30 сключени договора на ден. Може самият процес на сключване на договори да се състои в по 150 разговора на ден, но окончателно сключените договори не са толкова. 42% от абонатните станции в София са минали на топлинно счетоводство. Между другото от няколко седмици изпращаме индивидуални писма до всички абонати, за чиито сгради нямаме информация за сключен договор. В тях напомняме, че крайният срок - 30 септември, наближава, като сме дали и телефоните и адресите на 16-те фирми за топлинно счетоводство, с които имаме рамкови договори. Със или без сключен договор обаче, абонатите не бива да забравят да плащат сметките си.
Тази година се получи нещо интересно - много от абонатите, които са на топлинно счетоводство, спряха още през януари да плащат сметките си за парно, очаквайки изравнителната сметка в края на сезона, според която да им бъдат върнати пари. Получихме и много писмени жалби: "Вие ме заплашвате с лихви, а аз имам да получавам обратно пари от Вас".
Това не би трябвало да става. "Топлофикация" фактурира всеки месец енергията, която е отчетена от топломера и абонатите са длъжни да я плащат. Ако някой има очаквания да му бъдат върнати пари, то те са стояли в съседа му през това време, образно казано, а не в нас. Ние сме произвели и докарали топлоенергията до мястото, на което я продаваме - абонатната станция. Системата за дялово разпределение служи за преразпределяне на средствата за отопление вътре в рамките на сградата. Много хора просто се сърдеха, че върху неплатените им сметки за парно тече лихва. Според енергийния закон при два месеца неплащане на сметките абонатът изпада в забава и става нередовен платец. Ако има чувството, че е затварял вентила по-често, тези пари ще му бъдат върнати, но след като мине изравняването.
- Какъв е механизмът за разсрочване на сметките?
Елена Попова:
- Енергийният закон даде възможност парното да се плаща на равни месечни вноски -11 равни и една 12-та изравнителна. Ние решихме това да става от 1 август до 31 юли и го записахме в общите условия. Затова срокът за заявяване на такъв начин на плащане беше 1 август. От това в София се възползваха само 572 абоната -незначителен процент. В тези случаи се взима цялата миналогодишна консумация на сградата, разделя се на 12 и на отопляемите обеми, които са заявени и резултатът дава колко ще е месечната сметка от август до юни. През всеки един от тези месеци ние фактурираме и изписваме върху сметката действителния харч, от който абонатът плаща само до стойността на заявеното. Останалото е негово задължение с тази разлика, че върху него не тече наказателна лихва.
Това не би трябвало да става. "Топлофикация" фактурира всеки месец енергията, която е отчетена от топломера и абонатите са длъжни да я плащат. Ако някой има очаквания да му бъдат върнати пари, то те са стояли в съседа му през това време, образно казано, а не в нас. Ние сме произвели и докарали топлоенергията до мястото, на което я продаваме - абонатната станция. Системата за дялово разпределение служи за преразпределяне на средствата за отопление вътре в рамките на сградата. Много хора просто се сърдеха, че върху неплатените им сметки за парно тече лихва. Според енергийния закон при два месеца неплащане на сметките абонатът изпада в забава и става нередовен платец. Ако има чувството, че е затварял вентила по-често, тези пари ще му бъдат върнати, но след като мине изравняването.
- Какъв е механизмът за разсрочване на сметките?
Елена Попова:
- Енергийният закон даде възможност парното да се плаща на равни месечни вноски -11 равни и една 12-та изравнителна. Ние решихме това да става от 1 август до 31 юли и го записахме в общите условия. Затова срокът за заявяване на такъв начин на плащане беше 1 август. От това в София се възползваха само 572 абоната -незначителен процент. В тези случаи се взима цялата миналогодишна консумация на сградата, разделя се на 12 и на отопляемите обеми, които са заявени и резултатът дава колко ще е месечната сметка от август до юни. През всеки един от тези месеци ние фактурираме и изписваме върху сметката действителния харч, от който абонатът плаща само до стойността на заявеното. Останалото е негово задължение с тази разлика, че върху него не тече наказателна лихва.