42% от абонатните станции в София са минали на топлинно счетоводство

30.08.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Госпожо Попова, защо се получиха такива разминавания в сроковете за изплащане на спестеното от топлинното счетоводство за миналата зима?

Елена Попова:

- Не може да се говори за разминавания, защото няма точно определени срокове. Отоплителният сезон завършва през април. Отчитането на уредите може да бъде свършено през май. Оттам-нататък се изисква малко технологично време да се подготвят изравнителните сметки. Те се изпращат на потребителите на хартиен носител и им се дава един месец срок за представяне на възражения. Едва след това готовите резултати се изпращат при нас по електронен път и ние в месеца, в който дойдат, ги отпечатваме в нашите фактури. Тази технология не може да се избегне. Друг проблем, който забавя процеса, е че не се осигурява достъп до уредите във всяко жилище. А системата е такава, че ако не се отчетат всички уреди, сметката няма да е коректна.

- Няма ли начин да се уеднаквят тези срокове за всички 16 фирми? Това не фигурира ли в договорите им с Вас?

Елена Попова:

- Разбира се, че това е описано - дали засичането се прави след отоплителния сезон или всеки месец или на някакъв друг период. Самите фирми имат интерес да извършат това колкото се може по-бързо, просто някои правила трябва да се спазват. Между другото с юлските сметки за парно, които сега са по касите, около 60% oт изравнителните сметки са направени. Сега имаме уверения от фирмите, поне от по-големите, че с августовските сметки, които ще излязат към 10-12 септември, ще са готови и останалите 40%. Може, разбира се, да остане и несвършена работа. Но ако видите някоя единична сграда в София с неуредена сметка в края на септември, знайте, че това ще е някоя съвсем конфликтна сграда.

- Има много сгради, които все още не са минали на дялово разпределение. Вярно ли е, че сега, през август, се сключват по около 150 договора на ден?

Елена Попова:

- Не, това, което минава през нас като информация е за около 30 сключени договора на ден. Може самият процес на сключване на договори да се състои в по 150 разговора на ден, но окончателно сключените договори не са толкова. 42% от абонатните станции в София са минали на топлинно счетоводство. Между другото от няколко седмици изпращаме индивидуални писма до всички абонати, за чиито сгради нямаме информация за сключен договор. В тях напомняме, че крайният срок - 30 септември, наближава, като сме дали и телефоните и адресите на 16-те фирми за топлинно счетоводство, с които имаме рамкови договори. Със или без сключен договор обаче, абонатите не бива да забравят да плащат сметките си.

Тази година се получи нещо интересно - много от абонатите, които са на топлинно счетоводство, спряха още през януари да плащат сметките си за парно, очаквайки изравнителната сметка в края на сезона, според която да им бъдат върнати пари. Получихме и много писмени жалби: "Вие ме заплашвате с лихви, а аз имам да получавам обратно пари от Вас".

Това не би трябвало да става. "Топлофикация" фактурира всеки месец енергията, която е отчетена от топломера и абонатите са длъжни да я плащат. Ако някой има очаквания да му бъдат върнати пари, то те са стояли в съседа му през това време, образно казано, а не в нас. Ние сме произвели и докарали топлоенергията до мястото, на което я продаваме - абонатната станция. Системата за дялово разпределение служи за преразпределяне на средствата за отопление вътре в рамките на сградата. Много хора просто се сърдеха, че върху неплатените им сметки за парно тече лихва. Според енергийния закон при два месеца неплащане на сметките абонатът изпада в забава и става нередовен платец. Ако има чувството, че е затварял вентила по-често, тези пари ще му бъдат върнати, но след като мине изравняването.

- Какъв е механизмът за разсрочване на сметките?

Елена Попова:

- Енергийният закон даде възможност парното да се плаща на равни месечни вноски -11 равни и една 12-та изравнителна. Ние решихме това да става от 1 август до 31 юли и го записахме в общите условия. Затова срокът за заявяване на такъв начин на плащане беше 1 август. От това в София се възползваха само 572 абоната -незначителен процент. В тези случаи се взима цялата миналогодишна консумация на сградата, разделя се на 12 и на отопляемите обеми, които са заявени и резултатът дава колко ще е месечната сметка от август до юни. През всеки един от тези месеци ние фактурираме и изписваме върху сметката действителния харч, от който абонатът плаща само до стойността на заявеното. Останалото е негово задължение с тази разлика, че върху него не тече наказателна лихва.

 

Това не би трябвало да става. "Топлофикация" фактурира всеки месец енергията, която е отчетена от топломера и абонатите са длъжни да я плащат. Ако някой има очаквания да му бъдат върнати пари, то те са стояли в съседа му през това време, образно казано, а не в нас. Ние сме произвели и докарали топлоенергията до мястото, на което я продаваме - абонатната станция. Системата за дялово разпределение служи за преразпределяне на средствата за отопление вътре в рамките на сградата. Много хора просто се сърдеха, че върху неплатените им сметки за парно тече лихва. Според енергийния закон при два месеца неплащане на сметките абонатът изпада в забава и става нередовен платец. Ако има чувството, че е затварял вентила по-често, тези пари ще му бъдат върнати, но след като мине изравняването.

- Какъв е механизмът за разсрочване на сметките?

Елена Попова:

- Енергийният закон даде възможност парното да се плаща на равни месечни вноски -11 равни и една 12-та изравнителна. Ние решихме това да става от 1 август до 31 юли и го записахме в общите условия. Затова срокът за заявяване на такъв начин на плащане беше 1 август. От това в София се възползваха само 572 абоната -незначителен процент. В тези случаи се взима цялата миналогодишна консумация на сградата, разделя се на 12 и на отопляемите обеми, които са заявени и резултатът дава колко ще е месечната сметка от август до юни. През всеки един от тези месеци ние фактурираме и изписваме върху сметката действителния харч, от който абонатът плаща само до стойността на заявеното. Останалото е негово задължение с тази разлика, че върху него не тече наказателна лихва.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 11.11   307 г. – Лициний става римски император. 1572 г. – Датският астроном Тихо Брахе открива свръхнова в съзвездието Касиопея. 1611 г. – Сключен е...