Специално за Econ.bg
Огнян Младенов е интернет и маркетингов специалист. Той е основател и съсобственик на SEOM – компания, специализирана в предлагането на SEO услуги, обучения и консултации. Провежда курсове за оптимизация за търсачки към eAcademy. Младенов е от организаторите на превърналата се в традиционна SEO конференция у нас и е чест лектор на много от големите събития на IT бранша у нас.
Предстоящата четвърта SEO Конференция 2013 ще се проведе на 22 март в Интер Експо Център. Тя е предназначена за програмисти, уеб дизайнери, рекламисти, мениджъри, маркетинг и PR специалисти в компании, които работят за по-доброто присъствие и видимост на сайтовете в интернет.
*Econ.bg е медиен партнцор на събитието.
Г-н Младенов, какво най-общо казано представляват SEO-оптимизацията и маркетингът за търсачки (SEM) и защо те са важни за бизнеса?
Огнян Младенов:
SEO или оптимизацията за търсачки е най-ефективният маркетингов инструмент за популяризиране на сайт и увеличаване на продажбите онлайн. То се дели условно на onpage, onsite и offsite оптимизация, a крайната цел винаги е привличането на по-голям трафик от търсещите машини към сайта.
По определение SEO e набор от методи, които улесняват търсачката да намери, индексира, категоризира и класира (позиционира) съдържание.
Какви са най-новите тенденции при SEO-оптимизацията? Запознат ли е българският бизнес с тази възможност за развитие?
Огнян Младенов:
Въпреки че алгоритъмът на Google се променя около 500 пъти за година, въпреки непрестанните панда и пингвин ъпдейти, правилата на играта са си старите. Ако създавате уникално, качествено и полезно съдържание за хората и получавате релевантни връзки от авторитетни ресурси към него, сайтът ви е обречен на успех.
Ако се опитате да използвате каквито и да било забранени СПАМ техники, Google бързо ще ви усети ще накаже сайта ви.
През последните години все повече и повече фирми от малкия и средния бизнес в България се обръщат към SEO специалистите и използват услугите им. За съжаление, както навсякъде, и при оптимизацията евтиното излиза скъпо и през последната година доста хора се простиха със сайтовете си.
Кои ще бъдат основните теми, които ще засегнете на предстоящата SEO–конференция 2013?
Огнян Младенов:
Сред най важните теми ще бъдат авторството и Google+, социалните медии и брандовете, оптимизацията на сайтове за локално търсене, копирайтинг и онлайн репутацията. Разбира се, няма да пропуснем и най-наболелите теми за панди, пингвини и как да защитим сайтовете си от тях.
Кои днес са най-важните фактори за постигането на качествен таргетиран трафик към даден уебсайт?
Огнян Младенов:
За всеки тип сайтове правилата са различни. От огромно значение е дали оптимизираш електронен магазин, новинарски сайт или фирма за услуги. При всички случаи, колкото е по-полезно съдържанието ви за хората, толкова по-високи ще са позициите ви.
Тежестта на връзките към сайта постепенно намалява и това е логично с оглед на по-лесните възможности за манипулация. Бързо нарастващи фактори са авторството и социалните сигнали и няма да се учудя, ако в скоро време задминат по тежест връзките от външни сайтове.
Какъв максимален процент на възвръщаемост на инвестициите може да получи дадена компанията след SEO-оптимизация на сайта си?
Огнян Младенов:
Гарантирано е, че с добра оптимизация със сигурност ще възвърнете инвестицията си. Банерната реклама например рядко може да се похвали с това. Никак не са редки случаите при които ROI е над 100 пъти и не ми е известен друг маркетингов инструмент, който може да възвърне 100 пъти всеки вложен лев.
В кои бизнес сектори SEO-оптимизацията дава най-голям ефект?
Огнян Младенов:
По мои наблюдения в B2C стоките и услугите ефектът е доста по-голям. Просто хората търсят по-добрия продукт на най-добра цена, когато трябва да извадят пари от джоба си, за да го купят.
Какво е мястото на Social Media Optimization (SMO) и как като цяло масовото навлизането на социалните мрежи в живота ни промени бранша?
Огнян Младенов:
Факт е, че социалните мрежи могат да донесат огромен трафик за един сайт. Особено за блоговете и новинарските сайтове те са отличен инструмент. Социалните сигнали са все по-важен фактор за доброто позициониране, но има едно голямо НО... социалните мрежи НЕ продават! Или да го кажем по-меко, социалните мрежи продават много по-слабо от търсачките.
И всичко това се случва точно заради слабото таргетиране. Дори да приемем, че попитате приятелите си във Facebook какви марка и модел лаптоп да си купите, дори да видите реклама за "уникално висока отстъпка" в социалните мрежи, не питате ли Google дали това е най-ниската възможна цена и с най-добрите условия?
Кои са най-ефикасните мерки, които компаниите могат да предприемат срещу лошата онлайн репутация?
Огнян Младенов:
Една от топ лекциите на SEO конференцията ще бъде точно на тази тема и интересът към нея е напълно оправдан. На първо място компаниите трябва да създадат възможност да следят своята репутация в интернет.
Прави ми впечатление, че огромна част от фирмите в едрия бизнес до такава степен нехаят за това, което се пише за тях в мрежата, че вероятно твърде скоро ще имат сериозни проблеми. Всъщност те вече ги имат, но още не са оценили колко критично е положението им.
Второто важно нещо е как компанията ще реагира на негативното съдържание срещу нея. Нагледал съм се на всякакъв тип реакции, от заплахи, през наемане на платени драскачи до отговорен контакт с потребителя с цел разрешаване на проблема му. Последното действа безотказно. И обикновено когато драмата приключи, тази фирма има един верен фен вповече.
Третият важен елемент е отношението на фирмата към доволните и настоящи клиенти. Тук също нещата в България куцат почти при всички. Няма по-голям капитал за една компания от настоящите ѝ клиенти, които с удоволствие използват продуктите или услугите ѝ.
Тези хора не са анонимни, те застават с лицата и авторитета си и всеки позитивен отзив от тях тежи много повече, отколкото мнението на 10 анонимни хейтъра. Просто компанията трябва да знае кои са, да ги цени и от време на време да прави някой мил жест към тях.
Какво ще се случи в SEO през 2013 г.?
Огнян Младенов:
Нещата в нашия бизнес стават все по-сложни и комплексни. Вече е наложителна идеална координация с другите видове маркетинг специалисти, PR, рекламисти и всички, които се занимават с представянето на дадена компания, както онлайн, така и офлайн. Особено засилено развите през 2013 г. ще имат копирайтингът и контент маркетингът.
Видео и локалното търсене ще привличат все повече и повече трафик и сериозните компании ще трябва да инвестират доста в тях. За съжаление, качествените SEO/SEM кадри в България са крайно недостатъчни, дори за моментните нужди на пазара и ние в SEOM ще продължим да обръщаме огромно внимание на професионалното обучение на млади хора в бранша.