Какви конкретно дейности извършва АЧИ, за да популяризира инвестиционния климат в България?
Това, което правим са стандартните неща, които извършва всяка такава агенция. АЧИ, като повечето държавни институции, работи с ограничен бюджет и затова се налага да се търсят гъвкави форми за осъществяване на маркетинговата стратегия на агенцията. Няколко от изданията на АЧИ вече са традиционни. Успяхме да намерим извънбюджетни средства за тяхното финансиране. Имам предвид едно много сериозно издание – Българския бизнес справочник. Той е продукт на съвместните усилия на много консултантски компании в България, на чуждите финансови институции в България, на АЧИ и на стопанските министерства, а като цяло се издава от Българската международна стопанска асоциация – БИБА. То обаче носи марката на АЧИ.
Друго нещо, това е програмата на Европейския съюз SARA, която беше за подкрепа на АЧИ и привършва през юли. С помощта на консултантите издадохме няколко секторни анализа – туризъм, текстил и хранително-вкусова промишленост. Като маркетингов продукт вече е готова книжката за рекламиране на възможностите за инвестиции в българския туризъм.
Издават се и много други печатни материали, които се разпространяват до всички държавни институции в България, до службите за търговско-икономически връзки в чужбина, търговските камари в България и чужбина, неправителствени организации и пр.
Български икономически форум – неправителствена организация, с която АЧИ тясно работи, организира няколко PR събития (Секторни форуми и големият Икономически Форум за Югоизточна Европа), в рамките на който успешно се рекламират възможностите за инвестиции в страната.
Други дейности на АЧИ са активното участие на нейните експерти в дейността на международни организации в областта на насърчаване на инвестициите – Световната организация на Агенциите за насърчаване на инвестициите, проектите по Пакта за стабилност за Югоизточна Европа, които включват и проекти за насърчаване на инвестициите. Това, което предстои е един доста по-мащабен проект по програма ФАР на ЕС, половината от средствата по който ще са насочени за осъществяване на маркетинговата програма на АЧИ. Мисля, че от края на 2002 година ще сме свидетели на една много по-мащабна маркетингова кампания за рекламиране на България като една успешна дестинация за чуждите инвеститори
Според вас достатъчно добър ли е продуктът, който рекламирате?
Действително от маркетингова гледна точка, ако няма достатъчно добър продукт, няма смисъл той да бъде рекламиран. Продуктът е достатъчно добър. Връщаме се на инвестиционния климат, защото когато се опитваме да продадем страната като добра дестинация за инвестиции, на практика продаваме инвестиционния климат. Това, което има да се поправя в инвестиционния климат, за да стане продуктът още по-добър, е прилагането на законите в страната. България безспорно вече е хармонизирала една огромна част от законодателството си с това на ЕС, но за съжаление още не са изградени практиките по прилагането на това законодателство. Особено в случаите, когато става дума за инвестиционни проекти с прилагането на новото законодателство, администрацията изпитва трудности. Това е посоката, в която правителството трябва да работи занапред – по-добри процедури и стриктно прилагане на законодателството. Това касае не само правителството, то в още по-голяма степен касае правораздавателните органи на страната.
Считате ли, че АЧИ е достатъчно добре позната на чуждите инвеститори в страната и чужбина?
Считам, че да. АЧИ има много добро сътрудничество с БИБА, както и с други организации, които представлява чуждите инвеститори в България като AmCham, Деловия клуб на германската икономика в страната, Деловия клуб на австрийския бизнес. Това, за което АЧИ трябва да работи все повече, е за популярността си извън страната .Част от маркетинговата програма, за която говорих, е насочена към популяризиране на дейността на АЧИ извън България.
Считам, че да. АЧИ има много добро сътрудничество с БИБА, както и с други организации, които представлява чуждите инвеститори в България като AmCham, Деловия клуб на германската икономика в страната, Деловия клуб на австрийския бизнес. Това, за което АЧИ трябва да работи все повече, е за популярността си извън страната .Част от маркетинговата програма, за която говорих, е насочена към популяризиране на дейността на АЧИ извън България.