Абсолютна лъжа е, че сме провалили сделка за $ 100 млн.

26.11.2001 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg.

 

- Г-н Величков, Министерството на икономиката и по-специално Комисията за разрешаване на сделки с оръжие и стоки и технологии с възможна двойна употреба бяха обвинени, че са отблъснали израелски търговец, готов да сключи сделка за 100 млн. щатски долара. Каква е истината?

Владимир Величков:

- Сделката не беше за 100 млн., а за $ 2,5 млн. долара. Коя е тази държава с такъв бюджет, от който може да се задели подобна сума само за една сделка? Абсолютна лъжа и измислица. Въпросният търговец бе представен на директорите на две от големите държавни фирми производителки на специална продукция, за да конкретизира исканията си. Не може да става и дума, че сме го отблъснали.

В този бранш и в тази търговия всяко намерение за купуване на стока трябва да се подкрепи с документи. В случая документът, който се изисква, е Сертификат за краен потребител (EUC). В него се фиксират точни параметри на сделката. Тези документи бяха връщани три пъти, тъй като не отговаряха на изискванията на закона. Ние не бяхме сигурни кой е крайният потребител. Не можехме да рискуваме реномето на страната.

Готови сме да обсъдим всяка сериозна оферта, стига тя да е подкрепена с необходимите документи и да не противоречи на закона.

- Колко български фирми имат лиценз за търговия със спецпродукция?

Владимир Величков:

- Към настоящия момент около 34 дружества имат лиценз за извършване на външнотърговска дейност с оръжие.

- Неколкократно вицепремиерът Николай Василев обяви, че се отчита рязко увеличение на търговията със специална продукция. Бихте ли дал конкретни данни?

Владимир Величков:

- Конкретни цифри не мога да дам, защото тази информация засяга търговската дейност на фирмите производители, търговските фирми и икономическите интереси на страната. Но извод можете да си направите сами. Само за периода от 01.08.2001г. - 10.11.2001г. Комисията за контрол и разрешение на външнотърговските сделки с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба издаде разрешения за сделки, които по стойност превишават сделките за цялата 2000 г. Разбира се не може да се говори за достигане на обемите от най-добрите за военната ни промишленост времена, защото международните условия вече съвсем не са същите.

- Къде насочвате основните усилия в своята дейност?

Владимир Величков:

- Стриктно спазваме санкциите, наложени от международните организации по отношение на износа за определени държави и региони, стриктно изпълняваме всички задължения на България, които произтичат от участието й в международни организации и режими, както и от сключени двустранни споразумения. Освен това работим за стимулиране на износа на специална продукция. Това се изразява в усилия за възстановяване на изгубени пазари и търсене на нови, основно в Южна Америка. Тук бих добавил и мерките за възстановяване и подобряване на експортния контрол чрез създаване на дирекция "Международно контролирана търговия" в структурата на Министерство на икономиката.

- Казахте, че сте готови с промени в съществуващия закон, регламентиращ търговията със спецпродукция. Какво се променя и какво е разбирането на държавата за развитие на този специфичен сектор?

Владимир Величков:

- Законът за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба е от 1995 г. На основата му бе изградена системата за експортен контрол на България, която правителството на ОДС обезличи. Естествено е този закон да се актуализира.

Много е интересно, че на предишното правителство не му стигнаха четири години, за да промени този закон.

Ние трябваше спешно и много бързо да изготвим проекта за промени. Това се налагаше заради редицата неточности и фундаментални недомислия в представения от парламентарната група на ОДС проект за изменения и допълнения, проектът, който не можа да мине "в мъглата".

Всички корекции, които направихме, бяха насочени към подобряване на експортния контрол. Запазена е идеологията на вземане на решения за отделните сделки. Концентрира се експортният контрол като се включва и контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори. В проекта има текстове, които се отнасят и до посредническата дейност в тази област. Отчетени са последните предписания на международните организации и режими, отнасящи се до експортния контрол на търговската дейност с оръжие.

- Често чужди медии замесват страната ни в скандали за нарушаване на международното ембарго. Какво трябва да се направи според вас, за да се изчисти имиджа на страната?

Владимир Величков:

- За да се преустановят безпочвените обвинения към страната ни е необходимо защитата на националните интереси да бъде превърната в държавна политика. Като елемент от тази защита трябва да се координира изнасянето на информация в тази област. Отделно при всеки такъв случай на дискредитиране на страната ни Външно министерство по реда на дипломатическите канали трябва да защитава страната.

 

- Законът за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба е от 1995 г. На основата му бе изградена системата за експортен контрол на България, която правителството на ОДС обезличи. Естествено е този закон да се актуализира.

Много е интересно, че на предишното правителство не му стигнаха четири години, за да промени този закон.

Ние трябваше спешно и много бързо да изготвим проекта за промени. Това се налагаше заради редицата неточности и фундаментални недомислия в представения от парламентарната група на ОДС проект за изменения и допълнения, проектът, който не можа да мине "в мъглата".

Всички корекции, които направихме, бяха насочени към подобряване на експортния контрол. Запазена е идеологията на вземане на решения за отделните сделки. Концентрира се експортният контрол като се включва и контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори. В проекта има текстове, които се отнасят и до посредническата дейност в тази област. Отчетени са последните предписания на международните организации и режими, отнасящи се до експортния контрол на търговската дейност с оръжие.

- Често чужди медии замесват страната ни в скандали за нарушаване на международното ембарго. Какво трябва да се направи според вас, за да се изчисти имиджа на страната?

Владимир Величков:

- За да се преустановят безпочвените обвинения към страната ни е необходимо защитата на националните интереси да бъде превърната в държавна политика. Като елемент от тази защита трябва да се координира изнасянето на информация в тази област. Отделно при всеки такъв случай на дискредитиране на страната ни Външно министерство по реда на дипломатическите канали трябва да защитава страната.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Интерлийз ЕАД Лизинг на оборудване, транспорни средства, леки автомобили и др.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
Резултати | Архив
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Иванчо пита вкъщи: - Тате, как разговарят змиите? Бащата поглежда тъщата и подхвърля: - Защо мълчиш? Детето се интересува!..
На този ден 20.09   622 г. – Мохамед и негови последователи се преселват от Мека в Медина, което е начало на арабското летоброене. 1378 г. – С избирането за Климент VII за...