Специално за Econ.bg.
- Г-н Величков, Министерството на икономиката и по-специално Комисията за разрешаване на сделки с оръжие и стоки и технологии с възможна двойна употреба бяха обвинени, че са отблъснали израелски търговец, готов да сключи сделка за 100 млн. щатски долара. Каква е истината?
Владимир Величков:
- Сделката не беше за 100 млн., а за $ 2,5 млн. долара. Коя е тази държава с такъв бюджет, от който може да се задели подобна сума само за една сделка? Абсолютна лъжа и измислица. Въпросният търговец бе представен на директорите на две от големите държавни фирми производителки на специална продукция, за да конкретизира исканията си. Не може да става и дума, че сме го отблъснали.
В този бранш и в тази търговия всяко намерение за купуване на стока трябва да се подкрепи с документи. В случая документът, който се изисква, е Сертификат за краен потребител (EUC). В него се фиксират точни параметри на сделката. Тези документи бяха връщани три пъти, тъй като не отговаряха на изискванията на закона. Ние не бяхме сигурни кой е крайният потребител. Не можехме да рискуваме реномето на страната.
Готови сме да обсъдим всяка сериозна оферта, стига тя да е подкрепена с необходимите документи и да не противоречи на закона.
- Колко български фирми имат лиценз за търговия със спецпродукция?
Владимир Величков:
- Към настоящия момент около 34 дружества имат лиценз за извършване на външнотърговска дейност с оръжие.
- Неколкократно вицепремиерът Николай Василев обяви, че се отчита рязко увеличение на търговията със специална продукция. Бихте ли дал конкретни данни?
Владимир Величков:
- Конкретни цифри не мога да дам, защото тази информация засяга търговската дейност на фирмите производители, търговските фирми и икономическите интереси на страната. Но извод можете да си направите сами. Само за периода от 01.08.2001г. - 10.11.2001г. Комисията за контрол и разрешение на външнотърговските сделки с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба издаде разрешения за сделки, които по стойност превишават сделките за цялата 2000 г. Разбира се не може да се говори за достигане на обемите от най-добрите за военната ни промишленост времена, защото международните условия вече съвсем не са същите.
- Къде насочвате основните усилия в своята дейност?
Владимир Величков:
- Стриктно спазваме санкциите, наложени от международните организации по отношение на износа за определени държави и региони, стриктно изпълняваме всички задължения на България, които произтичат от участието й в международни организации и режими, както и от сключени двустранни споразумения. Освен това работим за стимулиране на износа на специална продукция. Това се изразява в усилия за възстановяване на изгубени пазари и търсене на нови, основно в Южна Америка. Тук бих добавил и мерките за възстановяване и подобряване на експортния контрол чрез създаване на дирекция "Международно контролирана търговия" в структурата на Министерство на икономиката.
- Казахте, че сте готови с промени в съществуващия закон, регламентиращ търговията със спецпродукция. Какво се променя и какво е разбирането на държавата за развитие на този специфичен сектор?
Владимир Величков:
- Законът за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба е от 1995 г. На основата му бе изградена системата за експортен контрол на България, която правителството на ОДС обезличи. Естествено е този закон да се актуализира.
Много е интересно, че на предишното правителство не му стигнаха четири години, за да промени този закон.
Ние трябваше спешно и много бързо да изготвим проекта за промени. Това се налагаше заради редицата неточности и фундаментални недомислия в представения от парламентарната група на ОДС проект за изменения и допълнения, проектът, който не можа да мине "в мъглата".
Всички корекции, които направихме, бяха насочени към подобряване на експортния контрол. Запазена е идеологията на вземане на решения за отделните сделки. Концентрира се експортният контрол като се включва и контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори. В проекта има текстове, които се отнасят и до посредническата дейност в тази област. Отчетени са последните предписания на международните организации и режими, отнасящи се до експортния контрол на търговската дейност с оръжие.
- Често чужди медии замесват страната ни в скандали за нарушаване на международното ембарго. Какво трябва да се направи според вас, за да се изчисти имиджа на страната?
Владимир Величков:
- За да се преустановят безпочвените обвинения към страната ни е необходимо защитата на националните интереси да бъде превърната в държавна политика. Като елемент от тази защита трябва да се координира изнасянето на информация в тази област. Отделно при всеки такъв случай на дискредитиране на страната ни Външно министерство по реда на дипломатическите канали трябва да защитава страната.
- Законът за контрол на външнотърговската дейност с оръжие и със стоки и технологии с възможна двойна употреба е от 1995 г. На основата му бе изградена системата за експортен контрол на България, която правителството на ОДС обезличи. Естествено е този закон да се актуализира.
Много е интересно, че на предишното правителство не му стигнаха четири години, за да промени този закон.
Ние трябваше спешно и много бързо да изготвим проекта за промени. Това се налагаше заради редицата неточности и фундаментални недомислия в представения от парламентарната група на ОДС проект за изменения и допълнения, проектът, който не можа да мине "в мъглата".
Всички корекции, които направихме, бяха насочени към подобряване на експортния контрол. Запазена е идеологията на вземане на решения за отделните сделки. Концентрира се експортният контрол като се включва и контрол на токсичните химически вещества и техните прекурсори. В проекта има текстове, които се отнасят и до посредническата дейност в тази област. Отчетени са последните предписания на международните организации и режими, отнасящи се до експортния контрол на търговската дейност с оръжие.
- Често чужди медии замесват страната ни в скандали за нарушаване на международното ембарго. Какво трябва да се направи според вас, за да се изчисти имиджа на страната?
Владимир Величков:
- За да се преустановят безпочвените обвинения към страната ни е необходимо защитата на националните интереси да бъде превърната в държавна политика. Като елемент от тази защита трябва да се координира изнасянето на информация в тази област. Отделно при всеки такъв случай на дискредитиране на страната ни Външно министерство по реда на дипломатическите канали трябва да защитава страната.