Авиацията не е само начин да си покриваш месечните разходи

03.09.2010 | 16:22
по статията работи:
Стефан Марков, авиационен инженер в "Луфтханза Техник София"
Авиацията не е само начин да си покриваш месечните разходи

Специално за Econ.bg

Интервю на Апостол Апостолов

 

Близо 50 млн. лева е вложила компанията Lufthansa Technik Group в изграждането на авиоремонтната си база на Летище София, стана ясно в края на юли по време на журналистически тур в базата. Представителите на четвъртата власт имаха възможността да видят нагледно как се извършва ремонтът на Boeing 737. По време на срещата авиационният инженер Стефан Марков сподели впечатленията си в интервю за Econ.bg за дейността на компанията през последните близо 3 години.

Г-н Марков, бихте ли предствили накратко дейността на "Луфтханза Техник София"

Стефан Марков:

"Луфтханза Техник" е компания, която основно осигурява ремонтното обслужване на авиационния оператор "Луфтханза". Извършваме поддръжка на самолетите и на други компании.

Проектът за изграждане на "Луфтханза Техник София" беше започнат в края на 2007 година. Стартира като съвместно предприятие между "Луфтханза Техник" (80%) и "Бългериън Авиейшън Груп" (20%). С откриването на "Луфтханза Техник София", "Луфтханза Техник Груп" създаде петата висококонкурентна база за основен ремонт и поддръжка на тясно-корпусни самолети в Европа. Началото на проекта ми даде възможност отново да се прибера в България. До този момент работех в чужбина.

С колко души започна да работи базата?

Стефан Марков:

В самото начало започнахме с персонал от около 250 души. В момента паралелно оперират две ремотни линии. Към юли 2010 г. в компанията работят близо 350 служители.

Какъв тип самолети ремонтирате?

Стефан Марков:

Извършваме базово обслужване и проверки на самолети от типа Боинг 737 Класик; 737 Ново Поколение и всички разновидности на Еърбъс А320 от 2008 г. насам.         

Коя е причината да бъде избрано Летище София за изграждане на базата?

Стефан Марков:

Знаете ли, не съм участвал в разработката на проекта и избора на мястото за изграждане на базата. Това, което знам, е, че едновременно са вървели дискусии и за други локации по света освен София.

Онова, което е впечатлило инвеститора тук, са хората. Изпълнителният директор на "Луфтханза Техник София" Бернд Фрекман неведнъж е подчертавал, че хората и техният добър професионализъм са факторите, наклонили везните българската столица да бъде избрана за реализацията на мащабния проект. При нас постъпват предимно млади хора, на които това е първа работа. Те са обучени по стандартите на "Луфтханза", най-важното е, че строго ги спазват.

Казвате, че хората са наклонили везните инвеститорите да се спрат в България. Впрочем, от ваши колеги съм чувал подобна теза, че авиаторите и механиците ни са изключително ценени навсякъде по света. С какво сме толкова различни?

Стефан Марков:

Без да преувеличавам, смятам, че българинът е технически способен по природа. Твърдя, че сънародниците ни открай време следват принципа, че може да няма какво да ядат, но винаги ще намерят пари да образоват децата си. Мога да ви кажа, че в чужбина съм работил с български техници и инженери. Не е имало случай някой от тях да се е провалил. В чужбина българите са изключително дисциплинирани, следват стриктно правилата компаниите и това е една от причините да имат успех. Мога смело да твърдя, че българинът има потенциала да бъде дисциплиниран работник. Освен това, друго важно нещо за нашата професия е да имаш сърце и с любов и желание да изпълняваш задълженията си. Авиацията не е само начин за покриване на месечните разходи. Тя е алтернатива за кариерно развитие, средство да научиш много нови неща и не напоследно място - хоби. 

Как преминава самото обучение?

Стефан Марков:

Преди да се стигне до обучението, кандидатите преминават през интервюта и практически нестандартни задачи, за които се изисква съобразителност. По този начин се извършва подборът на кадрите. Желаещите трябва да покажат, че притежават технически умения. Осъзнаваме, че за час интервю трудно може човек да покаже всичко, на което е способен. Много често дори по начина на ставане от стола може да се извлекат изводи за качествата на кандидата. Следим също за дребни детайли като начина на изразяване, необходимо за техническата задача, за това дали след края на работата желаещият да се присъедини към екипа ни почисти работното си място.

Новите колеги преминават през 6-месечно теоретично обучение, независимо че повечето имат авиационно образование. След това идва ред на 6-месечно практическо обучение в други бази на компанията. Тук трябва да кажа, че всеки един от колегите е обучаван за работа по определена зона на самолета. Много е трудно и изисква време всеки човек да ремонтира всички детайли на самолета.

За колко време извършвате ремонта на самолетите?

Стефан Марков:

Зависи от типа самолет и от работата, която клиентът ни възлага. Основно приключваме ремонтите в рамките на 20-25 дни.

Сигурен съм, че след това интервю ще „заразите" много наши млади читатели с магията на авиационния занаят. Какво бихте препоръчали да знаят, какви качества да изграждат, преди да се явят пред вас за работа?

Стефан Марков:

Това, което бих препоръчал първо, е да имат много добра теоретична подготовка, тъй като работата в авиацията го изисква. Бих посъветвал да намерят подходящото висше учебно заведение, където да натрупат минимален практически опит. В основата на всичко обаче се корени любовта към самолета. Няма ли я тръпката, по-добре да не се захващат.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Резултати | Архив
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Зимна приказка
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 19.11   461 г. – Либий Север е провъзгласен за римски император в Равена. 1493 г. – По време на втората си експедиция Христофор Колумб открива остров, който кръщава...