Ако в компанията има агенти на промяната, тя бързо ще дръпне напред

02.06.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg
За компании, създадени от български предприемачи, е важно да се фокусират върху лидерството и фирмената култура

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

- Доц. Кънчев, ако излезем извън клишетата, какво се случва с човешките ресурси в момента?

Доц. д-р Веселин Кънчев:

- В България в момента се случва това, което преди години в развитите икономики е довело до откриването на човешките ресурси. В една развита икономика, където повечето утвърдени компании може да си позволят сходни машини, съоръжения, да прилагат сходни маркетингови подходи, в такава ситуация нараства значението на онези мощни вътрешни и уникални за всяка компания ресурси, а именно хората. Компаниите достигат ниво на ефективност, базирано на технологии, но за да се осигури необходимото развитие на бизнеса, важни са хората. Естествено възниква идеята, че хората трябва да се разглеждат като ресурси, като източник на конкурентоспособност. В България в момента тече точно този процес. Добре установилите се на пазара компании са наситени с всички предпоставки за водене на бизнес и от този момент нататък стават важни хората. Ако хората работят добре, компанията при равни други условия дърпа напред. В това се състои и нашата мисия на консултанти - от една страна, да насочим вниманието на мениджмънта към хората, и да рефокусираме хората към самите себе си като важни ресурси - най-важните.

- Успяхте ли да доведете вашата мисия до повече български компании? Научихте ли ги как да успяват?

Доц. д-р Веселин Кънчев:

- Ние работим по различни проекти в различни направления. В крайна сметка организациите, за които сме работили през това време, успяха да повишат качеството на вътрешните взаимоотношения. Наред с това много важно се оказва и друго - мениджмънтът да успее да изпълни своята мисия, да спечели за каузата, да обедини и да поведе хората напред, така че компанията наистина да стане конкурентоспособна.

- А какво се случва с компаниите, в които няма добри мениджъри?

Доц. д-р Веселин Кънчев:

- Трудно е да се каже тази компания е добра, тази не е. Винаги има области, в които си струва да се развиваш. За нас разликата между компаниите е по отношение на това, доколко мениджмънтът им провежда целенасочена политика на развитие, на промяна.
Мениджърите, които осъзнават необходимостта от развитие, са много различни - това, което ги обединява, според мен е обстоятелството, че те много добре осъзнават необходимостта от насочване на вниманието върху хората в компанията.
В нашата практика има чудесни примери как компании с голям брой сътрудници, с обороти от порядъка на милиони, с чудесни пазарни позиции се обръщат към нас не защото в момента не са добре, а защото мислят стратегически. Предстои вливане на локалната ни икономика в тази на Европейския съюз. Ще наблюдаваме значително повишаване на изискванията към компаниите. Успех ще имат онези организации, които са интегрирали в едно знания, процеси, хора, вътрешна среда и системи за измерване. Българските мениджъри все повече се обръщат и търсят знания, ноу-хау. Наред с това обръщат все повече внимание на финансови системи, на системите за оптимизиране процесите на работа. Когато тези три предпоставки са налице, мнозина започват да развиват следващите два елемента. За компаниите, създадени от българските предприемачи, е много важно целенасочено да се фокусират върху средата, която има вътре в компанията, което означава лидерство, корпоративна култура. Съществена роля и специфична отговорност в това отношение имат и мениджърите по човешки ресурси.

- Така ли се случва на практика?

Доц. д-р Веселин Кънчев:

- Често ни задават въпроси добра ли е съществуващата организационна структура, какви умения и компетенции трябва да притежават мениджърите... С проекта Работа в група в конкретно производствено предприятие - Палфингер България, ние можем да покажем какво на практика може да се случи. В завода в Червен бряг работят около 250 души, от 1999 г. са инвестирани 10 млн. евро. Сформирахме проектен екип, в който включихме и международен консултант - проф. Хайдер, Германия, за да решим конкретна задача. Проучихме мнението на работниците по отношение на промяната в организацията на работата, проведохме серия от работни семинари. На потребността от ново знание отговорихме с обучение, създадохме работен екип във фирмата. Според мен най-същественото е, че хората повярваха, че могат да се справят, могат да преодоляват трудностите и да развиват себе си и компанията. Ние като консултанти насочваме вниманието на мениджмънта върху средата, в която работят хората, и върху самите хора. По този начин има възможност за оползотворяване на потенциала им. Наред с това важно е мениджмънтът да мисли стратегически. Ако тава е така, и компанията естествено върви напред.

- Каква е ролята на консултанта в този процес?

Доц. д-р Веселин Кънчев:

- Консултантът има мисията да създаде в организацията устойчиви агенти на промяната, така че в хода на справяне с ежедневните трудности да успяват. Той има ролята на съпътстващ процесите експерт или, както е най-добре, група експерти, които да извадят наяве скрития, латентния потенциал в екипите и в хората, в мениджърите на всички нива. Важно е този потенциал да се използва за промяната. Основен фокус е работата с мениджмънта на всички нива. Само целенасоченият мениджър успява.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 06.12   963 г. – Лъв VIII е избран за римски папа. 1240 г. – Армията на монголския владетел Бату Хан покорява Киевското княжество. 1534 г. – В Еквадор е...