Безмитна пазарна икономика ли правим...?

25.01.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
4 бензиностанции без налог продават по 1 млн. л дизелово гориво на ден

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

  • Безмитните бензиностанции са ярко антипазарно явление
  • Проблемът е и бюджетен, за 2006 г. ще е огромен
  • Управляващите имат нужда и не бива да се лишават от тези пари, само защото ги е срам да признаят, че преди време е взето недалновидно решение 
     

Г-н Тасев, защо се появиха безмитните бензиностанции в България?

Стамен Тасев:

Не съм участвал в раждането им, това се е случило преди десетина години. Предполагам, че е било лесно и украсено с желание за стимулиране на износа към съседни страни. Тъжното е, че всички следващи правителства тихомълком прескачаха проблема. Изключение направи министър Милен Велчев през 2003 г., но не и мнозинството, на което не му стигна куражът и следващата година вместо радикални мерки за ограничаване или спиране на дейността им предпочете механично да пренесе текста за безмитните бензиностанции от съответния указ в Закона за акциза. Единствената положителна последица от закона е, че през 2005 г. нямаше и надявам се, че и през 2006 г. няма да има нови такива бензиностанции. 

Защо сте против тях?

Стамен Тасев:

Защото тези бензиностанции са в явно противоречие с нормалната пазарна логика - и вътрешна, и външна. Защо да няма такива бензиностанции на всички гранични пунктове, та да могат пътуващите да се възползват от ниските цени? Излизащите през Кулата например няма как да се отбиват преди това до Свиленград да заредят. Защо нямат безмитни бензиностанции инвестиралите милиони евро в страната ни - Шел, ОМВ и други вериги? Те дали се чувстват равнопоставени на другите участници в пазара на горива? Ами ако това ни прави особено конкурентоспособни, защо не направим тогава всички бензиностанции безмитни и да изковем нова "безмитна пазарна икономика"? А какво да кажат собствениците на по-малките бензиностанции, разположени по направления със или близо до безмитни бензиностанции? Ами при тях никой не спира да зареди, след като е имал възможност да направи това на много по-ниска цена. Изкривяването на пазара доведе до куриозната ситуация транспортните фирми да не преминават през новооткрития модерен граничен пункт Лесово и да не съкращават пътя си, а да използват Капитан Андреево. И това е само и само да заредят евтино гориво, което пък предизвиква километрични опашки, затруднена работа и повърхностен контрол от граничните администрации и дори междудържавни неприятности. 

А големи ли са загубите за бюджета?

Стамен Тасев:

Да, по-големият проблем е бюджетен. Ако преди години е бил пренебрежим, през 2005 г. набъбна, а за 2006 ще е огромен. Така че, освен че тези бензиностанции не просто са ярко антипазарно явление, и загубите за бюджета от него са много големи. 

Докато бяхте зам.-министър на финансите, настоявахте, но не успяхте да затворите тези бензиностанции, защо?

Стамен Тасев:

Когато министър Велчев обяви оставката си и я свърза със съществуването на безмитните бензиностанции, аз го подкрепих и оттогава не съм си променял позицията. Това не е данъчно облекчение. То просто е една наследена фискална недомислица от минало правителство с обществено известни причини за нейното съществуване. Не спирам да питам в коя от европейските страни има "безмитни" бензиностанции, които продават повече дизелово гориво, отколкото веригите Шел или ОМВ. В България четири безмитни бензиностанции през 2004 г. продаваха на ден по около 1 милион литра дизелово гориво. Между другото подобен е и въпросът в коя европейска страна има фришопове на влизане в страната и в тях се продават 1/3 от всички тютюневи изделия, но това е тема за друг разговор. През 2002 г. държавата възстанови от бюджета на т. нар. безмитни бензиностанции 18 млн. лв., през 2004 сумата достигна 120 млн. лв. Лошото е, че тя ще бъде още по-голяма за 2006 г. заради по-високите ставки на акциза върху горивата. Това са пропуснати приходи и те можеха да бъдат използвани и за образование, и за здравеопазване. 

Ако Турция поддържа безмитните бензиностанции, какъв е смисълът ние да ги затворим?

Стамен Тасев:

Ами кой стопанин повече от десет години държи в стопанството си животно, заради което се подлага на лишения и дава повече пари, отколкото изкарва от него? Предлагах България и Турция, като две страни потенциални членове на Европейския съюз, да сключат двустранно международно споразумение за закриване на безмитните бензиностанции. Това щеше да струва няколко командировки на наши служители до Турция, пет листа хартия и пет минути депутатско време за ратификация в парламента. Какво щеше да загуби България, ако затвори бензиностанциите? Би загубила десетина милиона лева приходи. Това са данъците, които държавата получава от операторите на безмитните бензиностанции. Дори и евентуалното съдебно обезщетяване на безмитните бензиностанции изглежда пренебрежимо малка пречка на фона на допълнителните стотици милиони левове в бюджета, установяването на истински пазарни условия, нормализирането и равномерното разпределение на транспортните потоци през двата гранични пункта. 


 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 04.07   1054 г. – Свръхнова с наименование SN 1054 е забелязана за пръв път от династията Сун, араби и вероятно от американски индианци в близост до звездата Зета Таури. За...