Специално за Econ.bg
В качеството си на Директор връзки с членовете, развитие и комуникации в CSR Europe, Бен Дейвис координира връзките на организацията с нейните партньори, ръководи развитието на мрежата и представянето на услуги за клиентите. Професионалният му опит включва различни длъжности и функции в неправителствени организации, публичния и частния сектор в Северна и Западна Европа. През последните пет години Бен Дейвис работи за CSR Europe, като първоначално е част от екипа по комуникации.
Г-н Дейвис, какво представлява вашата организация CSR Europe?
Бен Дейвис:
CSR Europe беше създадена през 1995 година от водещи бизнес лидери след призив от страна на самия председател на Европейската комисия Жак Делор. Ние сме мрежа от компании и организации, чиято цел е внедряването на социалната отговорност в бизнес стратегиите и практиките. От нашето създаване организацията нарасна от 5 компании до 75 корпорации в 73 европейски държави, които работят в различни сфери и по този начин разнообразяват представянето на нашата организация в Европа.
Какво означава за бизнеса да бъде социално отговорен?
Бен Дейвис:
Исторически погледнато в САЩ например социалната отговорност се свързва най-вече с благотворителност и донорство. В Европа е важна мрежата, в която се развива социална кохезия, важно е доверието. За една компания, работеща в сферата на здравеопазването в Скандинавските страни, например, социалната отговорност означава достъп до обществени поръчки от страна на правителството. Много млади хора, които завършват сега своето образование, посочват, че корпоративната социална отговорност е сред основните мотиви при избор на работа.
Компаниите обаче не искат да бъдат притискани да станат социално отговорни. Как можем да ги стимулираме?
Бен Дейвис:
Аз смятам, че трябва да бъде точно обратното. Бизнесът трябва да бъде притискан, за да бъде социално отговорен. И това трябва да правят организации като CSR Europe, неправителствените организации и институциите. А по отношение на стимулите - смятам, че трябва да се организират форуми, на които да бъдат показвани добрите практики, компаниите да споделят опита си. Компаниите могат да бъдат научени на отговорно поведение. В България например вече съществуват няколко мрежи, които подпомагат развитието на компаниите, що се отнася до социалната отговорност.
А могат ли потребителите да бъдат тези, които оказват натиска?
Бен Дейвис:
Абсолютно. И ще ви посоча няколко примера - „Чикита", „Нестле", „Найк". При тях потребителят изигра своята роля и принуди „Чикита" например да сключи споразумение с компаниите, отглеждащи банани. Освен с позитивните компании, потребителите могат да оказват влияние и с бойкоти на стоките или услугите на компаниите, които не са социално отговорни.
Медиите също могат да окажат голямо влияние. Но журналистите често виждат нещата оцветени само в черно или само в бяло. А дейностите по социалната отговорност са в "сивата" зона.
Как се отразява кризата на дейностите по социална отговорност на компаниите?
Бен Дейвис:
От една страна кризата има влияние. Липсата на средства е решаваща за всички. Например, ако попитате потребителя дали би си купил шоколад, чиято опаковка е екологично чиста или става въпрос за био-шоколад, то всеки би отговорил "Да". Но има разлика между желанието да се купи и реалната покупка. В момент на криза, ако цената на продукта е по-висока, всеки би се замислил.
Кризата обаче ни дава и възможност да видими проблемите и да се поучим как да ги избягваме в бъдещето.
Интервю на Деляна Петкова, Econ.bg