Бъдещето ще бъде в профилиране на отделните видове агенции

28.01.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 

Специално за Econ.bg

 

- Г-жа Пенева, каква е мисията на Асоциацията на рекламните агенции в България?

София Пенева:

- Асоциацията беше създадена с идеята да бъде организация, която обединява агенциите за пълно рекламно обслужване в България. Когато създавахме АРА, почти всяко предприятие у нас извършваше рекламна дейност и разбирането за рекламна агенция беше много неясно. Това не означава, че Асоциацията е затворена само за агенциите за пълно рекламно обслужване. Има възможност за т.нар асоциирано членство за всяка една фирма, която извършва части от процеса на пълното рекламно обслужване, а също и за отделни лица доказали авторитета си в областта на рекламата. Една агенция може да стане пълноправен член на асоциацията, ако 90% от приходите й са от реклама, има доказано високо професионално равнище на рекламни услуги, не участва в медии или клиенти, има добра репутация, способна е да създава, организира и провежда рекламни кампании, има поне 5 служителя на пълен работен ден, има поне 3 независими клиента, като рекламният бюджет на нито един от тях не надвишава 50% от общия оборот на агенцията и има препоръки от двама настоящи членове. Основите цели на АРА са да се установят определени стандарти, които членовете ни да спазват и така да помогнем за повишаване на качеството на услугите като цяло. От друга страна, асоциацията има чисто защитни функции по отношение на членовете си. Често клиентите канят много агенции на конкурси, само за да проверят какво се предлага на пазара, а това отнема значителни финансови и човешки ресурси. Затова гласувахме някои правила по отношение конкурсите за избор на рекламна агенция.  Нужно ни е и съдействие от други организации, което не винаги получаваме. Въпреки това, нещата с годините се развиват добре. Третата ни основана цел е сътрудничеството с международни организации. От 1996 г. АРА е пълноправен член на Европейската асоциация на комуникационните агенции. В нея членуват 29 национални асоциации, 16 мултинационални комуникационни агенции и 12 мултинационални медия агенции.

- Означава ли това членство, че българската реклама е на европейско ниво?

София Пенева:

- Аналогичен въпрос би могъл да бъде дали ако ни приемат в ЕС, стандартът ни на живот ще отговаря на европейския. Това е процес, който се случва по-бавно във времето. Това, че ние сме член на Европейската асоциация означава, че ние сме малко по-напред от българската държава по отношение на присъединяването към ЕС, но със сигурност за достигането на европейско ниво ни трябва време. Това е нещо закономерно. Ние нямаме исторически опит в областта на рекламата. Първите сериозни агенции се появиха на пазара през 1992 г. и едва сега рекламният пазар започва да се оформя. Досега български агенции не са печелили международни награди, но това не трябва да ни притеснява. От една страна е икономическото положение в страната, от друга страна, ние не сме най-големият пазар в Централна и Източна Европа. Един пазар се развива, ако в него има достатъчно инвестиции. До този момент основните рекламодатели бяха западните компании, които използваха международните си кампании, разработени централно. Голяма част от рекламите, които се правеха в България бяха адаптации на международни, а човек се научава не само с познания, но и с повече практика. Вече ставаме по-добри в рекламата, но все още не сме доказали, че можем да спечелим награда в Кан. Мисля, че това не е далеч във времето.

- Как се разви рекламата в България през последните години? Разбират ли българските фирми значението на рекламата?

София Пенева:

- Нещата много се промениха от самото начало. Все повече и повече има международни клиенти, които разработват местен криеитив. Има все повече български клиенти, които разбират, че рекламата не е 30 секунден спот в прайм тайма и нищо повече. От друга страна, разбират, че става въпрос за определени продукти за определени потребители. Последните години има огромна промяна в поведението на клиентите. Отношенията между клиент и агенция са много по-партьорски, клиентът вече се доверява на рекламната си агенция. Рекламата, която излиза на пазара е много по-добра, хората стават по-добри със всеки изминат ден. Поведението на българските фирми е много променено, условията за избор на агенция започват да стават нормални, има обективни критерии за това, доколко агенциите си вършат работа.

Предимството на българските рекламни агенции е, че ние знаем какво се е случило. Стъпките, които правим в момента вече са направени в другите държави и за нас е по-лесно и по-бързо. Това е предизвикателство за хората, които се занимават с реклама. България е една от малкото страни, където рекламният пазар нараства. В целия западен свят в момента проблемът е, че пазара не се развива или спада. Ако те успеят да се стабилизират, ние можем да пропуснем този спад.

- Как виждате бъдещото развитие на рекламния бизнес в България?

София Пенева:

- Бъдещето ще бъде в профилиране на отделните видове агенции. Преди време всяка агенция искаше да е за пълно рекламно обслужване. Една такава агенция има много по-големи фиксирани разходи и за да бъде рентабилна пред своите клиенти трябва или да се стреми към клиенти с по-големи бюджети, или да има по-висок агенционен час. Това е чисто икономически показател, според който една голяма агенция неминуемо е по-скъпа от една малка. Има различни видове клиенти и има място за всеки.

Според мен тенденцията в България ще е появата на много повече специализирани медийни агенции, които още не съществуват в чист вид. Обособяването на медийни агенции и на специализирани агенции, които предлагат определени части от пълното рекламно обслужване е тенденция в цял свят и ще се случи и в България.

 

- Как се разви рекламата в България през последните години? Разбират ли българските фирми значението на рекламата?

София Пенева:

- Нещата много се промениха от самото начало. Все повече и повече има международни клиенти, които разработват местен криеитив. Има все повече български клиенти, които разбират, че рекламата не е 30 секунден спот в прайм тайма и нищо повече. От друга страна, разбират, че става въпрос за определени продукти за определени потребители. Последните години има огромна промяна в поведението на клиентите. Отношенията между клиент и агенция са много по-партьорски, клиентът вече се доверява на рекламната си агенция. Рекламата, която излиза на пазара е много по-добра, хората стават по-добри със всеки изминат ден. Поведението на българските фирми е много променено, условията за избор на агенция започват да стават нормални, има обективни критерии за това, доколко агенциите си вършат работа.

Предимството на българските рекламни агенции е, че ние знаем какво се е случило. Стъпките, които правим в момента вече са направени в другите държави и за нас е по-лесно и по-бързо. Това е предизвикателство за хората, които се занимават с реклама. България е една от малкото страни, където рекламният пазар нараства. В целия западен свят в момента проблемът е, че пазара не се развива или спада. Ако те успеят да се стабилизират, ние можем да пропуснем този спад.

- Как виждате бъдещото развитие на рекламния бизнес в България?

София Пенева:

- Бъдещето ще бъде в профилиране на отделните видове агенции. Преди време всяка агенция искаше да е за пълно рекламно обслужване. Една такава агенция има много по-големи фиксирани разходи и за да бъде рентабилна пред своите клиенти трябва или да се стреми към клиенти с по-големи бюджети, или да има по-висок агенционен час. Това е чисто икономически показател, според който една голяма агенция неминуемо е по-скъпа от една малка. Има различни видове клиенти и има място за всеки.

Според мен тенденцията в България ще е появата на много повече специализирани медийни агенции, които още не съществуват в чист вид. Обособяването на медийни агенции и на специализирани агенции, които предлагат определени части от пълното рекламно обслужване е тенденция в цял свят и ще се случи и в България.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
Мъж е в бара, пие и изглежда навъсен. - Какво ти е на теб? – пита барманът. - Бях женен три пъти и три пъти станах вдовец. Барманът иска да знае подробности. - Ами, първата се отрови с...
На този ден 20.12   1604 г. – отпечатан е първият екземпляр на книгата Дон Кихот от Мигел де Сервантес – първия бестселър в историята, пуснат в продажба на 16 януари 1605. 1699 г....