България да е производител за целия ни пазар

25.06.2004 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за ECON.BG

 

Г-н Весман, каква е равносметката за изминалите пет години от подписването на приватизационния договор за "Балканфарма"?

Робърт Весман:

Сега отбелязваме пет години от приватизацията на заводите в Дупница, Троян и Разград, което е важно събитие в историята на бизнеса ни в България, като същевременно това беше първата ни инвестиция извън Исландия. Ако се върнем пет години назад, когато Актавис, тогава наричана Фармако, взе решението да инвестира в България, собствениците на компанията си задаваха въпроса защо да инвестираме в България, не е ли прекалено рисковано. Сега, пет години по-късно е добре да погледнем назад и да направим преглед на развитието. От една страна, за групата като цяло, която израсна много, от местен бизнес в Исландия и сто души персонал се превърнахме в международна компания, покриваща 25 държави. Ставаме една от водещите компании в света. Имаме около 7 хиляди служители, в края на миналата година приходите на цялата група надхвърлят 300 милиона евро и се надяваме тенденцията да продължи. Имаме подразделения навсякъде по света и работим с всички фармацевтични компании в Западна Европа, на които доставяме продукти.

Ако погледнем към България, ясно е че страната е от ключово значение през този вълнуващ период. От 1999 г. насам сме инвестирали около 50 милиона евро в заводите в Дупница, Троян и Разград и централата в София, така че да сме сигурни, че развиваме качеството на продуктите в съответствие с изискванията и стандартите за качество в Западна Европа. Вярваме, че това е единственият път напред. Очевидно изискванията в България се повишават и ще продължават да нарастват при влизането в Европейския съюз. Ние отговаряме на стандартите, но продължаваме да инвестираме много в качеството. Имаме намерение да насочим инвестиционната си програма към производствените мощности на компанията в България. Целта ни е заводите на компанията в България да останат водещи в производството ни за целия пазар, на който присъстваме днес. Планираме още вълнуващи времена в тази страна.

През изминалите пет години постигнахме много неща, но трябваше да вземем и някои трудни решения. При приватизацията на "Балканфарма" се насочихме към нови заводи, нови технологии, нуждаехме се от нов екип. Свидетели сме на редица позитивни тенденции в бизнес средата в България, като политическата стабилност, която е много важна. Бих казал, че ключовият фактор за продължаване на инвестициите ни тук са стабилността и сигурността, които наблюдаваме. Очевидно страната се приближава към Европейския съюз, което също е много позитивно. Единствената пречка, която срещаме е бюрокрацията. Отлагането на приемането на стратегия за реимбурсиране и реализацията на тази стратегия се отразява неблагоприятно на цялата генерична фармацевтична индустрия в страната. Бюрокрацията затруднява работата ни тук, например тя ни пречи да пуснем някои нови продукти с високо качество, които могат да спестят средства на пациентите.

Защо решихте да смените името на Актавис? Мислите ли, че марката Актавис ще позиционира по-добре компанията на световния пазар?

Робърт Весман:

Причините за това решение са две – развиваме между 12 и 14 нови продукти всяка година, които продаваме на ключовите ни пазари като Германия, Великобритания, Дания и искахме да можем да ги продаваме и тук. От друга страна, при разширяването ни през последните пет години придобихме различни компании и търгувахме под различни имена в над 20 държави. Имахме компания майка, Балканфарма тук, UNP в Дания, Pharmamed в Малта, PharmaNor и т.н. Така решихме, че трябва да се обединим под едно име, да имаме единна търговска марка, която спазва едни и същи стандарти и качество навсякъде по света. Трябваше да продължим с едно име и сега сме доволни от тази промяна.

Кое е специфичното при маркетинга във фармацевтичния бранш?

Робърт Весман:

Според мен промяната на името беше приета много добре. Ясно е, че подобна промяната не е нещо, което отнема няколко седмици или месец. Иска се време докато всички разберат посланието.

Ползата от единно име на всички пазари, освен, че оправда инвестицията, ни помогна да комуникираме по-ясно с клиентите ни по отношение на вълнуващите промени, които планираме в предлаганата гама от продукти и услуги. Обединяването на групата в една международна търговска марка ще бъде ключовият актив на Актавис в изграждането на водеща световна генерична компания.

Кое, според Вас, е водещото за потребителя, когато купува фармацевтични продукти – цената, марката...?

Робърт Весман:

Когато купуват такива продукти хората искат две неща – високо качество на приемлива цена.

Страхувате ли се от конкуренцията?

Робърт Весман:

Дейността ни сега покрива 25 страни, така че сме в конкурентни отношения с много компании, както в България, така и в Германия, Индия, Китай, при това конкуренцията е жестока и става все по-жестока. Основното в тази борба е наистина да си способен да доставяш продукти с високо качество, така че хората да ти вярват и да ги доставяш на приемлива цена.

Поради доброто ни покритие и доброто разположение на заводите ни, вярваме, че ще се справим и не се страхуваме от конкуренцията.

Какви проблеми ще срещнат българските производители на фармацевтични продукти при внедряването на GMP стандарта?

Робърт Весман:

Като цяло законодателството в България е много подобно на това в Западна Европа. Очевидно българските компании ще трябва да се справят с това. Нашите заводи са едни от първите в страната, където се внедриха GMP стандарти. Качеството е от съществено значение, трябва да имаме качествени системи, контрол на качеството, работен процес, качество в производството и качество в изследователската дейност, което да доказва качеството на продуктите.

С присъединяване към Европейския съюз, всички фармацевтични компании ще трябва да отговорят на европейското законодателство. Ние не се притесняваме, тъй като инвестираме в качество. Това е конкурентно предимство пред компании, които нямат същото качество, защото не инвестират в него. Когато имаме по-регулиран пазар конкурентните компании ще трябва да инвестират също толкова в качество. Така че, приближаването на България към европейските стандарти е добре за нас и е добре за потребителите.

Как ще повлияе това на потребителите? Да очакваме ли покачване в цените?

Робърт Весман:

Като цяло, основната разлика между нашите продукти и тези на големите  компании е, че фармацевтичните компании, които произвеждат оригинални медикаменти, влагат например един милиард долара в развитието на един продукт, после се задържат на пазара дълго, поддържат високи цени и печелят. Ние например влагаме два милиона долара в разработването на един продукт и това е голяма разлика, което означава, че можем да сме конкурентоспособни по отношение на ценовата си политика. Оригиналните продукти са с доста по-високи цени, но като качество са идентични с генеричните продукти, каквито произвежда Актавис. Стойността на качеството ще се повишава с приближаването ви към Европейския съюз.

Накъде ще се развива Актавис?

Робърт Весман:

Амбицията ни е да сме една от водещите компании в световната генерична индустрия. Сега се насочваме към американския пазар, който е най-големият в света. Подготвяме се от пет години за това. Виждам компанията като една водеща международна компания.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
Между приятели: - На кого е кръстена дъщеря ви Гертруда? - На дядо си Пенчо. - ?!? - Беше герой на труда....
На този ден 12.12   1443 г. – Варненски кръстоносен поход: В Битката при Златица настъплението на кръстоносците, предвождани от Владислав III и Янош Хуняди, към Одрин е спряно от силна...