България е обетована туристическа дестинация

15.09.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
 
 
Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
 
 
Г-н Пармаков, слаб или силен беше сезонът?
 
Любомир Пармаков:
 
Специално в София няма движение напред, нито спад. Има голям бум в строителството на хотели и разпределението на клиентите се насочва към бази с по-голям брой легла.

Как върви диалогът между бранша и властта?
 
Любомир Пармаков:
 
Държавата трябва да реши дали туризмът е стратегически отрасъл и как да се развива професионално. Той е поминък директно за 250 хил. души, а косвено още толкова са заети, което прави около 500 хил. души. Отрасълът се развива хаотично - нямаме летища, работим без стратегия по развитие на дестинацията. Това е първото, което трябва да се направи: да покажем, че сме атрактивна туристическа дестинация.

Как конкретно може да стане това?
 
Любомир Пармаков:
 
Държавата прие много странна роля: Ето, вие сте частници, приватизирахте, оправяйте се. Имам чувството, че ни кара да се чувстваме чужденци в собствената си страна, което не е морално. По официални данни участието на туризма в БВП e 11-12%, което е сериозна цифра. Браншът напомня за себе си, че е жизнен. И ако в него се инвестира, той има потенциал. Не знам защо такъв значим бранш няма сериозна шапка, а има агенция с много малко права. Това е причината да има много туристически структури, които настояват за редица стъпки, които държавата трябва да направи. Липсва държавна стратегия за развитието на туризма. Можем само да мечтаем за 1/10 от това, което направиха Турция, Гърция за туризма. Нашето участие по международни туристически борси и изложения е много плахо, понякога смешно и обидно. Нямаме самочувствие на могъща, сериозна дестинация. Туризмът трябва да получи пълна подкрепа от местната и държавната власт, които да работят в синхрон.

Как туризмът усеща кризата с боклука в столицата?
 
Любомир Пармаков:
 
При кризите с боклука хотелите сами трябваше да си извозваме боклука на 100-200 км. Сега се прави туризъм с бали, плащаме сериозни сметки, а улиците на София не се мият. В тази обстановка трябва да развиваме туризъм. Балите в кв. Дружба създадоха лошо впечатление на пристигащите у нас туристи. Не само че няма нищо европейско, но от ден на ден става все по-лошо.

Рецепта има ли?
 
Любомир Пармаков:
 
Отрезвяване. Не сме намерили хората, които да решат въпроса в полза на новите технологии. Пример отново с боклука. На прага на влизането ни в ЕС при търгове се допускат фирми, които предлагат стари технологии, които застрашават здравето на хората. Подобни оферти изобщо да не се обсъждат, което показва, че корупцията е превзела властта и няма отърваване.

Какъв туризъм да развиваме?
 
Любомир Пармаков:
 
България е благословена земя, обетована туристическа дестинация, която не отстъпва на много европейски страни по туристически забележителности. Като се прибави, че 30-40% от тях не са разработени, може да си представите нашите възможности. Потенциалът Черноморие е почти на изчерпване. Туризмът гледа към SPA и балнеологията, планински, селски и всички други възможности. Трябва да предоставим на чуждестранните туристи качествен продукт. Ние не сме започнали. Има държави в света, които почти не са ни посещавали. Това са някои азиатски държави като Китай, Индия. Според колеги германците са се наситили на България, което не е вярно, само в определени сегменти е така. Ние сме непозната дестинация за много и не чак толкова далечни страни.
 
  • За да имаме туризъм на европейско равнище, държавата трябва да направи комуникации, пътища, да имаме нормално летище, да се реши кризата с боклука - все неща, в които частникът никога няма да инвестира.
  • Искаме да видим, че се прави нещо за летището - София най-после трябва да има нормално летище. Това е първото впечатление за гостите. Второто - боклукът. Третото - дупките по пътищата, четвъртото - подскачащи мургави малчугани по кръстовищата, които се опитват да мият стъклата на автомобилите или просят.
  • Браншът страда от липса на подготвени кадри и проблемът се задълбочава.

 

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
SIXENSE GROUP - СИКСЕНС ГРУП SIXENSE Group е глобална компания, базирана на 5 континента, развиваща...
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Когато разбрали, че бързият влак от София до Бургас пътува 8 часа, китайците били истински впечатлени от размерите на България...
На този ден 02.07   1556 г. – Русия завладява и присъединява Астраханското ханство. 1644 г. – Английска гражданска война: Състои се Битката при Марстън Мур. 1776 г. –...