България трябва да изгради своя имидж като туристическа страна

05.02.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за Econ.bg.

 

- Г-жо Соколова, променено ли е становището на БАТА по отношение на въвеждането на ДДС за туристическите услуги?

Донка Соколова:

- За Българската асоциация на туристическите агенции продължава да бъде необясним факта защо се налага данък върху туристическите услуги. Туризмът трябва да се възприема като износ, а тъй като износът не се облага с данъци, тогава е нелогично и прилагането на данъци в туризма.

В последните няколко години българският туризъм доказа, че е жив. Много от туристическите оператори успяха да вземат кредити и да предложат на пазара много добри услуги. Затова е необясним фактът, че именно върху този бранш се налагат данъци.

В световен мащаб в момента предлагането на туристически услуги е много по-високо от търсенето, особено след събитията от 11 септември. Това би трябвало да стресне нашето правителство и да вземе предвид решението на Световната организация по туризъм. Това е препоръчително за всички правителства на страни, чиито икономики зависят от туризма. Както знаем, 10% от БВП на страната ни се формира от туристическия бизнес.

Ние не искаме преференции, а настояваме за един реален поглед върху туристическия сектор и да получим онова, което ни се полага. Защото, както е по всички икономически закони, когато продаваш нещо в чужбина и държавата получава приход от това, се осъществява чист износ. И затова е абсолютно необясним фактът, че се пречи в страната ни, по наши изчисления, да навлязат около 350 млн. долара като приход от туризма тази година. Това е огромната болка на туризма.

България е туристическа дестинация за входящ (incoming) туризъм. Все още не е разработена за изходяща (outgoing) дестинация, на която чуждите пазари биха обръщали внимание. Но като входяща дестинация, тя промени своя имидж за последните 4 години. Това трябва да се вземе под внимание особено когато става дума за имиджа на България. Всяка друга индустрия – селско стопанство, хранително-вкусова промишленост, строителство, съпътства туризма. Той може да бъде мотор на всяка една от тези индустрии. С всяко работно място в туризма се разкриват минимум 2 в съпътстващите индустрии.

- Смятате ли, че е необходимо да се създаде отделно министерство за туризма?

Донка Соколова:

- Ние винаги сме пледирали за създаване на Министерство на туризма, защото всяка уважаваща себе си туристическа страна създава такова министерство, въпреки че европейският модел е министерство на икономиката с ресор туризъм. Но за разлика от европейските страни, които вече имат изградена база за своя туризъм, мога да кажа, че ние още не сме готови и затова е необходимо създаване на едно такова министерство.

- Новият закон за туризма, приет на първо четене, отразява ли променената ситуация в бранша?

Донка Соколова:

- Във все още действащия закон, който беше приет преди 3 години, имаше грешки още при неговото приемане.Тези грешки допуснаха хаос в туристическата индустрия през последните години. Сега, във връзка с уеднаквяване с европейските закони, бе приет на първо четене новия проектозакон за туризма. Приемането на нов закон бе продиктувано от необходимостта от уеднаквяване на отговорностите на туристическите оператори. Тази съществена част от новия закон е гаранцията за това туристите да получават качествени услуги и да бъдат доволни. Вторият съществен елемент в новия закон е свързан с гаранционния фонд, чрез който се дава възможност на туроператорите, в случай на фалит, да помогнат на своите клиенти да се върнат до мястото, от където идват. Това е една директива на ЕС, която е приета още през 1990 г.

Обезпокоени сме от факта, че още няма правилник за прилагане на промените в ЗДДС. След няколко дни трябва да се подадат данъчните декларации, но нито има нови формуляри, нито се знае по какъв начин трябва да бъдат попълнени. Освен това сме изключително обезпокоени за летния сезон дали нашите партньори ще приемат тези решения за увеличение от 7 %. В тази връзка бих искала да припомня, че миналата година имахме един от най-високите приходи от туристическия бизнес – те надвишиха 1 300 000 000 USD. Изобщо през последните години се оформи една тенденция на непрекъснато увеличаване на туристопотока към нашата страна. Но това беше постигнато благодарение на отлагането на въвеждането на ДДС върху туристическите услуги. Смятаме, че решението за въвеждане на ДДС се взе под силния натиск на МФВ. Според БАТА, а и моето лично мнение е, че този натиск е икономически необоснован. А също така вярваме,че е наложено влияние и върху МВФ от страна нашите конкуренти, защото България се превърна в една опасна за конкурентите си в региона дестинация. Това, че ние успявахме да убедим правителствата до сега да не налагат ДДС върху туристическите пакети доведе до резултатите в туристическият сектор до момента. Бих искала да отбележа и тежката данъчно-кредитна обстановка, в която работеха туроператорите през последните 3 години, но макар и при такива условия всички наши колеги успяха да постигнат равновесие на пазара на туристически услуги. Именно благодарение на постигнатата вече стабилност ние успяваме да постигнем печалби и да докажем, че качеството на услугите отговаря на цената, която се плаща за тях. Така, че не със 7, а дори с 1% увеличаване на цените би нарушило това равновесие и увеличаването на цените би станало за сметка на качеството. Допълнение към необоснованото завишаване на цените на туристическите услуги, което неминуемо ще се наложи, е фактът, че е недопустимо да се увеличи цената на една услуга повече, отколкото е средно годишната инфлация в тази страна. А в Европа инфлацията рядко надскача 3%. Така, че е абсолютно неоправдан фактът, че продаваме една услуга на по-висока цена, при положение, че качеството й не е променено. Затова се страхуваме много за летния сезон, който предстои, защото по-голямата част от приходите в туризма са именно през лятото. Зимният сезон все още не е завършил, но вече има спад на туристи и по-специално на туристите от Русия и Украйна.

Като допълнение към тежестта от новите цени е и новият визов режим, който бе въведен за туристите от тези страни.

През есента се очаква да се приеме Харта за туризма от Народното събрание, което би било изражение на държавната политиката в областта на туризма, но ние все още не сме запознати със съдържанието на тази харта.

- Кои са страните, към които България приоритетно се насочва?

Донка Соколова:

- На първо място като важен пазар за България е Германия. Германия направи инвестиции миналата година над 120 млн. лв. Тази година очакваме още инвестиции за около 100 млн. лв. за подобряване на българския туристически продукт. На второ място по значимост за развитие на българския туризъм са Русия и Украйна и страните от ОНД. Затова сме изключително разтревожени от новия визов режим, влязъл в сила от 1 октомври миналата година. Това се отрази веднага на резултатите от зимния сезон, до момента има реален спад от 25% и за съжаление тази тенденция продължава и България ще загуби около 167 млн. USD. Бих искала да дам един пример за добра държавна политика в областта на туризма и това е политиката, провеждана в Румъния. Те, също като стана кандидат-членка на ЕС, са принудени да въведат нов визов режим за Русия и Украйна. Но те въведоха визи за тези страни от 1$ и цена на транзитните визи от 80$.

Тъй като за хората от Русия и Украйна се налага да изминават огромни разстояния, за да могат да получат визи за България, за тях това е почти невъзможно. Сега се предвижда откриване на нови български консулски отдели в тези страни, което ще бъде една сериозна инвестиция. А не е ли по-добре тези средства да бъдат използвани за нови технологии, за да може визите да бъдат получавани на границата.

До сега ние много пъти сме изразявали отношението си по тези въпроси, затова логично възниква друг въпрос - доколко нашите предложения като представители на реалния сектор се възприемат от управляващите. Смятаме, че ние сме хората, които най-добре могат да оценят ситуацията в този сектор и които реално носят последствията от всички тези решения.

- Как оценявате проведената през януари първа международна туристическа конференция?

Донка Соколова:

- Конференцията, която се проведе скоро, бе един добър пример за това как трябва да се прави промоцията на страната ни. Ние предложихме в новия закон за туризма националната реклама да се отдели в отделна структура. Така ще могат да се концентрират и акумулират средства за национална реклама и средствата ще могат да бъдат изразходвани по-прозрачно. Маркетингът също е един изключително важен елемент в общия план за развитието на туризма в България.

- Дипломатическите представителства на България подпомагат ли българския туризъм?

Донка Соколова:

- Преди години българският туризъм имаше 33 собствени представителства в чужбина, а сега няма нито едно. През миналите години наистина имаше хора, на които бих искала да благодаря за това, че реално подпомагаха българския туризъм. България трябва да направи всичко възможно, за да има собствени туристически представителства извън страната. В тази връзка, трябва да се осъществява регулиране от страна на държавата.

- Какви според вас са перспективите за развитието на българския туризъм ?

Донка Соколова:

- След събитията от 11 септември, България има огромен шанс за развитие на туризма, поради няколко причини - ние не сме мюсюлманска страна, страната ни се намира на малко разстояние от традиционните ни пазари. Бихме могли да насочим своите усилия и към привличане на нови туристи от страни като Япония например, тъй като нашата страна предлага наистина едно голямо разнообразие от интересни места и забележителности. Затова е много важно как ще се разпределят средствата, които се предвиждат за развитие на туризма. България трябва да се промотира на световните срещи и конференции като туристическа страна. Трябва да се определя като приоритетен сектор не само промишлеността, но и туризма. Държавата трябва да се грижи за своя имидж. А туризмът именно дава едно много добро лице на страната ни. Трябва да се развиват всички негови направления и нови ниши – екотуризъм, балноелогията. Но паралелно с това трябва да се развива и инфраструктурата в страната. Това ще помогне за създаване на нови работни места.

- Във все още действащия закон, който беше приет преди 3 години, имаше грешки още при неговото приемане.Тези грешки допуснаха хаос в туристическата индустрия през последните години. Сега, във връзка с уеднаквяване с европейските закони, бе приет на първо четене новия проектозакон за туризма. Приемането на нов закон бе продиктувано от необходимостта от уеднаквяване на отговорностите на туристическите оператори. Тази съществена част от новия закон е гаранцията за това туристите да получават качествени услуги и да бъдат доволни. Вторият съществен елемент в новия закон е свързан с гаранционния фонд, чрез който се дава възможност на туроператорите, в случай на фалит, да помогнат на своите клиенти да се върнат до мястото, от където идват. Това е една директива на ЕС, която е приета още през 1990 г.

Обезпокоени сме от факта, че още няма правилник за прилагане на промените в ЗДДС. След няколко дни трябва да се подадат данъчните декларации, но нито има нови формуляри, нито се знае по какъв начин трябва да бъдат попълнени. Освен това сме изключително обезпокоени за летния сезон дали нашите партньори ще приемат тези решения за увеличение от 7 %. В тази връзка бих искала да припомня, че миналата година имахме един от най-високите приходи от туристическия бизнес – те надвишиха 1 300 000 000 USD. Изобщо през последните години се оформи една тенденция на непрекъснато увеличаване на туристопотока към нашата страна. Но това беше постигнато благодарение на отлагането на въвеждането на ДДС върху туристическите услуги. Смятаме, че решението за въвеждане на ДДС се взе под силния натиск на МФВ. Според БАТА, а и моето лично мнение е, че този натиск е икономически необоснован. А също така вярваме,че е наложено влияние и върху МВФ от страна нашите конкуренти, защото България се превърна в една опасна за конкурентите си в региона дестинация. Това, че ние успявахме да убедим правителствата до сега да не налагат ДДС върху туристическите пакети доведе до резултатите в туристическият сектор до момента. Бих искала да отбележа и тежката данъчно-кредитна обстановка, в която работеха туроператорите през последните 3 години, но макар и при такива условия всички наши колеги успяха да постигнат равновесие на пазара на туристически услуги. Именно благодарение на постигнатата вече стабилност ние успяваме да постигнем печалби и да докажем, че качеството на услугите отговаря на цената, която се плаща за тях. Така, че не със 7, а дори с 1% увеличаване на цените би нарушило това равновесие и увеличаването на цените би станало за сметка на качеството. Допълнение към необоснованото завишаване на цените на туристическите услуги, което неминуемо ще се наложи, е фактът, че е недопустимо да се увеличи цената на една услуга повече, отколкото е средно годишната инфлация в тази страна. А в Европа инфлацията рядко надскача 3%. Така, че е абсолютно неоправдан фактът, че продаваме една услуга на по-висока цена, при положение, че качеството й не е променено. Затова се страхуваме много за летния сезон, който предстои, защото по-голямата част от приходите в туризма са именно през лятото. Зимният сезон все още не е завършил, но вече има спад на туристи и по-специално на туристите от Русия и Украйна.

Като допълнение към тежестта от новите цени е и новият визов режим, който бе въведен за туристите от тези страни.

През есента се очаква да се приеме Харта за туризма от Народното събрание, което би било изражение на държавната политиката в областта на туризма, но ние все още не сме запознати със съдържанието на тази харта.

- Кои са страните, към които България приоритетно се насочва?

Донка Соколова:

- На първо място като важен пазар за България е Германия. Германия направи инвестиции миналата година над 120 млн. лв. Тази година очакваме още инвестиции за около 100 млн. лв. за подобряване на българския туристически продукт. На второ място по значимост за развитие на българския туризъм са Русия и Украйна и страните от ОНД. Затова сме изключително разтревожени от новия визов режим, влязъл в сила от 1 октомври миналата година. Това се отрази веднага на резултатите от зимния сезон, до момента има реален спад от 25% и за съжаление тази тенденция продължава и България ще загуби около 167 млн. USD. Бих искала да дам един пример за добра държавна политика в областта на туризма и това е политиката, провеждана в Румъния. Те, също като стана кандидат-членка на ЕС, са принудени да въведат нов визов режим за Русия и Украйна. Но те въведоха визи за тези страни от 1$ и цена на транзитните визи от 80$.

Тъй като за хората от Русия и Украйна се налага да изминават огромни разстояния, за да могат да получат визи за България, за тях това е почти невъзможно. Сега се предвижда откриване на нови български консулски отдели в тези страни, което ще бъде една сериозна инвестиция. А не е ли по-добре тези средства да бъдат използвани за нови технологии, за да може визите да бъдат получавани на границата.

До сега ние много пъти сме изразявали отношението си по тези въпроси, затова логично възниква друг въпрос - доколко нашите предложения като представители на реалния сектор се възприемат от управляващите. Смятаме, че ние сме хората, които най-добре могат да оценят ситуацията в този сектор и които реално носят последствията от всички тези решения.

- Как оценявате проведената през януари първа международна туристическа конференция?

Донка Соколова:

- Конференцията, която се проведе скоро, бе един добър пример за това как трябва да се прави промоцията на страната ни. Ние предложихме в новия закон за туризма националната реклама да се отдели в отделна структура. Така ще могат да се концентрират и акумулират средства за национална реклама и средствата ще могат да бъдат изразходвани по-прозрачно. Маркетингът също е един изключително важен елемент в общия план за развитието на туризма в България.

- Дипломатическите представителства на България подпомагат ли българския туризъм?

Донка Соколова:

- Преди години българският туризъм имаше 33 собствени представителства в чужбина, а сега няма нито едно. През миналите години наистина имаше хора, на които бих искала да благодаря за това, че реално подпомагаха българския туризъм. България трябва да направи всичко възможно, за да има собствени туристически представителства извън страната. В тази връзка, трябва да се осъществява регулиране от страна на държавата.

- Какви според вас са перспективите за развитието на българския туризъм ?

Донка Соколова:

- След събитията от 11 септември, България има огромен шанс за развитие на туризма, поради няколко причини - ние не сме мюсюлманска страна, страната ни се намира на малко разстояние от традиционните ни пазари. Бихме могли да насочим своите усилия и към привличане на нови туристи от страни като Япония например, тъй като нашата страна предлага наистина едно голямо разнообразие от интересни места и забележителности. Затова е много важно как ще се разпределят средствата, които се предвиждат за развитие на туризма. България трябва да се промотира на световните срещи и конференции като туристическа страна. Трябва да се определя като приоритетен сектор не само промишлеността, но и туризма. Държавата трябва да се грижи за своя имидж. А туризмът именно дава едно много добро лице на страната ни. Трябва да се развиват всички негови направления и нови ниши – екотуризъм, балноелогията. Но паралелно с това трябва да се развива и инфраструктурата в страната. Това ще помогне за създаване на нови работни места.

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 11.12   361 г. – Император Фравий Клавдий Юлиан влиза в Константинопол, поемайки по този начин властта в цялата Римска империя. 1792 г. – Френската революция:...