Новите промени в Закона за здравно осигуряване няма да решат проблемите на здравното осигуряване в страната, обяви в блиц интервю за Insmarket.bg д-р Мими Виткова, председател на Асоциацията на лицензираните дружества за доброволно здравно осигуряване (АЛДДЗО).
Вчера (5 януари 2011 г.) здравното министерство публикува проект за промени в Закона за здравното осигуряване, според които дружествата за доброволно здравно осигуряване ще трябва да се прелицензират като застрахователи. Проектът е на Министерството на здравеопазването и Министерството на финансите и цели "да премахне неясната разлика между здравна осигуровка и застраховка, която у нас сега съществува нормативно, но не и фактически". Според вносителите, по този начин ще се уеднаквят изискванията и правата за всички компании, ще се повиши финансовата им стабилност и ще се увеличат сигурността и възможностите на избор за пациентите.
Не така смятат компаниите. Според д-р Виткова, няма никакво значение, че капиталът на компаниите ще стане 4,2 млн.лв., когато оборотите на дружествата се движат в рамките на 35 млн. лева за година, докато плащанията в системата възлизат на 1 млрд. лева.
Трябва да е ясно, че без да се даде ниша за развитие на здравноосигурителния модел, България ще продължи да бъде провинция в Европа с 40% кешови плащания от гражданите. Това е реалната ситуация, категорична бе д-р Виткова. Тя посочи още, че в Европа застрахователите си регистрират отделни компании за здравната дейност, докато у нас държавата е решила да действа точно обратното.
В понеделник дружествата излизат с мнение по проекта. През здравното министерство експертите пак ще трябва да обясняват разликата между застраховане и осигуряване.
Д-р Виткова, как здравните компании посрещат новината, че трябва да се прелицензират като застрахователи?
Д-р Мими Виткова:
Здравните компании чакахме това да се случи, но сме категорични, че тези промени няма да решат проблемите на здравното осигуряване в страната. Самото доброволно осигуряване ще се пренастрои изцяло на застрахователен принцип и няма да покрива реалните нужди на хората от здравни услуги. Също така смятаме, че кешовите плащания ще продължават да изпреварват трансфера и в солидарния модел, който изповядваме в доброволното здравно осигуряване.
Как очаквате да реагират компаниите на новите изисквания?
Д-р Мими Виткова:
Тези дружества, които са част от застрахователни групи, ще се влеят в общозастрахователните компании на групите, а онези, които са самостоятелни, ще очакват решение на своите акционери. Ще трябва да се съобразим с новите изисквания, но какво ще донесе това на системата - никой не знае. Какво от това, че капиталът на компаниите ще стане 4,2 млн.лв., когато оборотите ни са в рамките на 35 млн. лева, а плащанията в системата възлизат на 1 млрд.лева?
Предложените промени изцяло промянат визията за развитие на здравноосигурителния модел у нас.
Трябва да е ясно, че без да се даде ниша за развитие на здравноосигурителния модел, България ние ще продължи да бъде провинция в Европа с 40% кешови плащания от гражданите. Това е реалната ситуация.
Какво ще предприемат здравните дружества?
Д-р Мими Виткова:
В понеделник ще излезем със становище пред Министерството на здравеопазването, в което отново ще обясним позицията си по отношение на директивите на ЕС. Там по традиция този бизнес е даден на застрахователните компании, само че в Европа самите застрахователи си създават отделни дружества. Ние тук имаме отделни дружества, а ето, че ще трябва да ги вливаме в застрахователните компании.
Тоест, изпреварили сме изискванията на ЕС.
Д-р Мими Виткова:
На практика точно така се получава.
В кои страни от ЕС здравният бизнес е даден на здравноосигурителни компании?
Д-р Мими Виткова:
Германия си извоюва 4 години гратисен период, в който нейните здравноосигурителни компании да могат да правят само здравно осигуряване. До момента страната продължава да работи така.
В Белгия трите големи здравноосигурителни компании - на църквата, на социалдемократите и на синдикатите - нямаха регулация, затова се наложи да бъдат регулирани. Ние в България сме надзиравани от същия надзор, който регулира и застрахователния пазар.
Във Франция здравните компании работят като взаимоспомагателни кооперации. Франзуците са приели здравното осигуряване като част от социален пакет за различните категории служащи, миньори и т.н., който социален пакет се доплаща. Поради тази причина, че се доплаща, страната не е длъжна да съобразява националното си законодателство с европейските изисквания. Също поради това Франция е регламентирала, че само местни дружества имат правото да упражняват тази дейност - защото здравното осигуряване е част от социалния пакет в страната.
В понеделник ще излезете с решение. Очаквате ли да ви чуят?
Д-р Мими Виткова:
Преценявайки реално обстоятелствата, мисля, че не.