Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси разработва национални стандарти за професионалисти по управление и развитие на човешките ресурси

29.03.2002 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за Econ.bg.

 

- Г-жо Рангелова, как се появи идеята и защо е необходимо разработване на стандарти по управление и развитие на човешките ресурси (УРЧР)?

Татяна Рангелова:

- Динамичните изменения, които водещите фирми наложиха в стила и методите на управление на световния бизнес и публичната администрация, значимо повлияха върху управлението на човешките ресурси в организациите, промениха ролята и изискванията към специалистите в тази област. Затова през месец декември членовете на Българската асоциация за управление и развитие на човешките ресурси се обединиха в разбирането си за актуалната необходимост от въвеждане на прогресивни, съответстващи на съвременните изисквания стандарти в своята работа. Тази потребност се обосновава и от заявения стремеж за присъединяване на България към Европейския съюз.

Подходът на покриване на стандартите чрез доказване на компетентността се счита за най-добре отговарящ на развитието на бизнеса в световен мащаб. Той се налага все повече в развитите държави и се счита за най-съвременен и напредничав. Този подход не е новост и за нашата страна и вече се прилага за оценяване на мениджърските компетентности, например, в Училището по мениджмънт към Нов български университет.

- За кого и с какво ще бъдат полезни българските стандарти по УРЧР?

Татяна Рангелова:

- Крайната цел на проекта е разработените за България професионални стандарти по УРЧР да получат официално признание като съответстващи на европейските концепции, за да може да се издигне нивото на работа в тази важна професионална област до това в ЕС, а в случаите на покриване на стандартите от български специалисти, да се получи призната и в Европа квалификация.

Същевременно е важно стандартите да отразяват изискванията на професията в България и да съответстват на потребностите на работодателите, на клиентите на консултантите по УРЧР и на самите професионалисти.

У нас има много опитни и добре подготвени специалисти, които не са посещавали или са посещавали в много малка степен формални форми на обучение по УРЧР, а са били обучавани и са се самоподготвяли на работното си място. Те срещат трудности при структурните промени или при желание да сменят работодателя си, тъй като трудно могат да докажат своето ниво на професионално развитие. Много от тях имат първоначално висше образование, което няма пряка връзка с УРЧР. Работодателите са също затруднени, тъй като не знаят кои са важните критерии при избор на специалисти по управление на персонала и са изправени пред опасността да наемат неподходящи служители. С установяването на стандарти и система за покриването им ще се решат голяма част от проблемите както за професионалистите по УРЧР, така и за работодателите. Ще се улесни разработването и актуализирането на длъжностните характеристики и на критериите за оценка на работата, ще се подпомогне разработването на квалификационните програми и на плановете за развитие на кариерата на работещите в тази важна област.

- Кой финансира разработването на българските стандарти по УРЧР и кои специалисти работят по тях?

Татяна Рангелова:

- Следвайки волята на своите членове и примера на напредналите страни, ръководството на БАУРЧР с председател г-жа Таня Бояджиева потърси възможности за намиране на партньори с цел финансиране на проекта. Положителен отклик се получи от Британския съвет, който пое финансирането на проекта, както и от Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) – професионална организация за специалистите, работещи в областта на УРЧР във Великобритания, експерти на която ни консултират. БАУРЧР участва в проекта с комуникационно-информационно осигуряване и безвъзмезден труд на 16 експерта, представители на научната общност, големи български и чуждестранни компании, държавния сектор, консултантски организации и други. Голяма част от тях притежават научни степени и звания и всички имат богат и разностранен практически опит в УРЧР, в консултирането и в обучението и тренинга на персонала.

- До къде сте стигнали в работата си по проекта и какви методи използвате?

Татяна Рангелова:

- Същинската работа по проекта започна на 14 юни 2001 г. със създаването на Комитета по стандарти с председател г-жа Маргарита Атанасова и разработването на план и бюджет на проекта. По тези въпроси получихме и първата консултация от английските ни колеги г-жа Линда Уокър и г-н Ричард Попъл, както и препоръки за това какво да съдържат стандартите, за да бъдат на европейско ниво и да бъдат признати от европейската HR-общност.

Към момента приключваме разработването на стандартите и правим превод на английски език. За модел използвахме стандартите на CIPD, които адаптирахме към българските условия. Повечето от стандартите, като, например, "Отношения в организацията" – трудови отношения и взаимоотношения със служителите, осигурителни отношения, трудово законодателство, здравословни и безопасни условия на труд, разработихме изцяло сами. В Комитета работим по групи, като всеки избра областта, в която е най-подготвен. Свикахме едва 8 заседания, на които приехме по-важните решения, а основната работа по обсъждането на стандартите осъществихме чрез интернет. Преди общата редакция на документа отново потърсихме съвет от нашите постоянни консултанти г-жа Линда Уокър и г-н Ричард Попъл. Те дадоха висока оценка за извършената работа и някои ценни съвети. Единият от съветите беше да не се стремим веднага към прекалено завишени изисквания, както мислихме в началото, а да се спрем на общоприетите в Европа две основни квалификационни нива. Те, както и г-жа Емилия Янакиева – мениджър проекти на Британския съвет, ни помогнаха да детайлизираме плана за въвеждане на стандартите и споделиха опита си в тази насока.

- Разкажете малко по-подробно какво представлява проектът и стандартите по УРЧР?

Татяна Рангелова:

- Проектът има две фази: разработване на стандартите и въвеждане на стандартите. На този етап сме приключили първата фаза и предстои обсъждане и приемане на стандартите от БАУРЧР.

Стандартите отразяват международния опит и стандарти, както и най-доброто от утвърдилата се през последните години в теорията и практиката за управление и развитие на човешките ресурси в България. Те определят какви трябва да бъдат професионалистите в областта на УРЧР и са насочени към осигуряване на ефективно изпълнение на работата на тези специалисти така, че те да бъдат в състояние чрез дейността си да влияят върху фирмената стратегия и да допринесат за постигането на целите на организацията, за която работят. Стандартите представляват набор от изисквания към компетентността и поведението на мениджъри и специалисти, работещи в тази област и са групирани съгласно системата за професионална квалификация: "Сертификат за специалист" в избрана област; "Професионален сертификат за общопрактикуващ/профилиран мениджър по УРЧР", и "Професионална диплома за мениджър по УРЧР".

Стандартите за "специалист" са предназначени за начинаещи професионалисти или за специалисти с ограничени пълномощия и съдържат 3 области на специализация: работа с персонала, обучение и тренинг и набиране и подбор на персонала. Кандидатът избира една от тези области и покрива съответния стандарт.

Стандартите за "Професионален сертификат за мениджър" съдържат два задължителни за покриване стандарта: "УРЧР" и "Общ мениджмънт" и 16 стандарта в 4 основни области: "Формиране на ЧР" – 4 стандарта, "Обучение и тренинг" – 5 стандарта, "Възнаграждение" – 3 стандарта и "Отношения в организацията" – 4 стандарта. От тях кандидатът избира 4 стандарта за покриване на изискванията им. Ако той иска да бъде сертифициран като общопрактикуващ, трябва да избере поне 3 стандарта от различни области. Ако кандидатът иска да бъде сертифициран като профилиран, той трябва да покрие минимум два стандарта от избраната област на специализация, а другите два стандарта могат да се изберат от произволни области.

За "Професионална диплома" се изисква покриването на "Професионален сертификат за мениджър" и доказване на непрекъснато професионално развитие чрез покриване на съответния стандарт, както и покриване на един от стандартите по значимите проблеми на УРЧР – "Стратегически аспекти на УРЧР", "УРЧР в многонационална среда", "Организационна промяна" или "Консултиране в областта на УРЧР".

На този етап няма да се задълбочавам повече, но обещавам съвсем скоро да предоставим повече подробности във Вашата рубрика "Ние препоръчваме".

- Как и кога ще се въвеждат стандартите по УРЧР?

Татяна Рангелова:

- Мисля, че все още е рано за този въпрос, защото ние сме в началото на внедрителската фаза от проекта. Сега за Великобритания заминават двама представители на Комитета, за да се срещнат на място с нашите английски консултанти и да видят как подобен проект е вече реализиран при тях. Едно мога да кажа със сигурност, че като начало ще изпробваме разработените стандарти за сертифициране на някои от членовете на Комитета, работещи в различни организации (в някои от големите български и чуждестранни компании и консултантски фирми и други), а след това ще започнем широкото прилагане на стандартите за всички желаещи специалисти по УРЧР.

 

- Следвайки волята на своите членове и примера на напредналите страни, ръководството на БАУРЧР с председател г-жа Таня Бояджиева потърси възможности за намиране на партньори с цел финансиране на проекта. Положителен отклик се получи от Британския съвет, който пое финансирането на проекта, както и от Chartered Institute of Personnel and Development (CIPD) – професионална организация за специалистите, работещи в областта на УРЧР във Великобритания, експерти на която ни консултират. БАУРЧР участва в проекта с комуникационно-информационно осигуряване и безвъзмезден труд на 16 експерта, представители на научната общност, големи български и чуждестранни компании, държавния сектор, консултантски организации и други. Голяма част от тях притежават научни степени и звания и всички имат богат и разностранен практически опит в УРЧР, в консултирането и в обучението и тренинга на персонала.

- До къде сте стигнали в работата си по проекта и какви методи използвате?

Татяна Рангелова:

- Същинската работа по проекта започна на 14 юни 2001 г. със създаването на Комитета по стандарти с председател г-жа Маргарита Атанасова и разработването на план и бюджет на проекта. По тези въпроси получихме и първата консултация от английските ни колеги г-жа Линда Уокър и г-н Ричард Попъл, както и препоръки за това какво да съдържат стандартите, за да бъдат на европейско ниво и да бъдат признати от европейската HR-общност.

Към момента приключваме разработването на стандартите и правим превод на английски език. За модел използвахме стандартите на CIPD, които адаптирахме към българските условия. Повечето от стандартите, като, например, "Отношения в организацията" – трудови отношения и взаимоотношения със служителите, осигурителни отношения, трудово законодателство, здравословни и безопасни условия на труд, разработихме изцяло сами. В Комитета работим по групи, като всеки избра областта, в която е най-подготвен. Свикахме едва 8 заседания, на които приехме по-важните решения, а основната работа по обсъждането на стандартите осъществихме чрез интернет. Преди общата редакция на документа отново потърсихме съвет от нашите постоянни консултанти г-жа Линда Уокър и г-н Ричард Попъл. Те дадоха висока оценка за извършената работа и някои ценни съвети. Единият от съветите беше да не се стремим веднага към прекалено завишени изисквания, както мислихме в началото, а да се спрем на общоприетите в Европа две основни квалификационни нива. Те, както и г-жа Емилия Янакиева – мениджър проекти на Британския съвет, ни помогнаха да детайлизираме плана за въвеждане на стандартите и споделиха опита си в тази насока.

- Разкажете малко по-подробно какво представлява проектът и стандартите по УРЧР?

Татяна Рангелова:

- Проектът има две фази: разработване на стандартите и въвеждане на стандартите. На този етап сме приключили първата фаза и предстои обсъждане и приемане на стандартите от БАУРЧР.

Стандартите отразяват международния опит и стандарти, както и най-доброто от утвърдилата се през последните години в теорията и практиката за управление и развитие на човешките ресурси в България. Те определят какви трябва да бъдат професионалистите в областта на УРЧР и са насочени към осигуряване на ефективно изпълнение на работата на тези специалисти така, че те да бъдат в състояние чрез дейността си да влияят върху фирмената стратегия и да допринесат за постигането на целите на организацията, за която работят. Стандартите представляват набор от изисквания към компетентността и поведението на мениджъри и специалисти, работещи в тази област и са групирани съгласно системата за професионална квалификация: "Сертификат за специалист" в избрана област; "Професионален сертификат за общопрактикуващ/профилиран мениджър по УРЧР", и "Професионална диплома за мениджър по УРЧР".

Стандартите за "специалист" са предназначени за начинаещи професионалисти или за специалисти с ограничени пълномощия и съдържат 3 области на специализация: работа с персонала, обучение и тренинг и набиране и подбор на персонала. Кандидатът избира една от тези области и покрива съответния стандарт.

Стандартите за "Професионален сертификат за мениджър" съдържат два задължителни за покриване стандарта: "УРЧР" и "Общ мениджмънт" и 16 стандарта в 4 основни области: "Формиране на ЧР" – 4 стандарта, "Обучение и тренинг" – 5 стандарта, "Възнаграждение" – 3 стандарта и "Отношения в организацията" – 4 стандарта. От тях кандидатът избира 4 стандарта за покриване на изискванията им. Ако той иска да бъде сертифициран като общопрактикуващ, трябва да избере поне 3 стандарта от различни области. Ако кандидатът иска да бъде сертифициран като профилиран, той трябва да покрие минимум два стандарта от избраната област на специализация, а другите два стандарта могат да се изберат от произволни области.

За "Професионална диплома" се изисква покриването на "Професионален сертификат за мениджър" и доказване на непрекъснато професионално развитие чрез покриване на съответния стандарт, както и покриване на един от стандартите по значимите проблеми на УРЧР – "Стратегически аспекти на УРЧР", "УРЧР в многонационална среда", "Организационна промяна" или "Консултиране в областта на УРЧР".

На този етап няма да се задълбочавам повече, но обещавам съвсем скоро да предоставим повече подробности във Вашата рубрика "Ние препоръчваме".

- Как и кога ще се въвеждат стандартите по УРЧР?

Татяна Рангелова:

- Мисля, че все още е рано за този въпрос, защото ние сме в началото на внедрителската фаза от проекта. Сега за Великобритания заминават двама представители на Комитета, за да се срещнат на място с нашите английски консултанти и да видят как подобен проект е вече реализиран при тях. Едно мога да кажа със сигурност, че като начало ще изпробваме разработените стандарти за сертифициране на някои от членовете на Комитета, работещи в различни организации (в някои от големите български и чуждестранни компании и консултантски фирми и други), а след това ще започнем широкото прилагане на стандартите за всички желаещи специалисти по УРЧР.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Резултати | Архив
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Зимна приказка
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 13.12   1294 г. – Папа Целестин V абдикира от папството, което е първият случай на абдикация на папа в историята на католицизма. 1519 г. – Експедицията на Фернандо...