Специално за Econ.bg
- Г-н Сегела какво е за Вас рекламата?
Жак Сегела:
- Рекламата не е професия, тя е обвързване в брак, в който няма почивка, нито абсолютна сигурност. Затова пък, колкото повече любов дава човек на рекламата, толкова повече тя се отплаща за това. Но в момента, в който отслабне усърдието и желанието да й се даде най-доброто, тя обръща веднага гръб заради някой друг много по-впечатляващ я любовник – рекламистът-конкурент.
В деня, в който големият френски учен Жак Моно, получи своята Нобелова награда, той завърши благодарственото си слово с три думи: "Самодоволството е смърт". Вие, които имате шанса да влезете след нас - старата Западна Европа, в прекрасния свят на комуникациите, трябва да внимавате да не станете като нас – самодоволни от рекламата, която създаваме. Защото ние си мислим, че сме на върха на нашето изкуството, че сме неуязвими, защото сме добре платени от все още младата ни професия. Защото имаме подкрепата на обороти, подхранващи един все още недорасъл и нестабилен пазар. И в същото време ни награждават, а наградите, както често се случва отразяват миналото, докато ние се залъгваме, че те визират бъдещето.
Днес има няколко големи форми на рекламата. Английската е тази, която тръгва от главата, за да стигне до сърцето. Тя е най-добрата в света, но е прекалено интелигентна и съответно, трудноразбираема от масовия потребител. Втората група е тази на Франция, Испания, Португалия, т.е. латинските страни. Точно тази реклама тръгва от сърцето, за да стигне до главата. И третата е американската, която аз не ненавиждам, тъй като тя тръгва от главата, за да стигне до портфейла.
- Как се създава ефективна реклама?
Жак Сегела:
- Още преди 20 години написах книгата "Холивуд пере най-добре". Там е развита теорията, че продуктите трябва да се възприемат като хора, които рекламата превръща в звезди. Тази стратегия е валидна и днес. Новото е, че към цялата тази картина трябва да се добави доза доверие, която изгражда стойността на дадена фирма. Това се отнася за втората генерация в рекламата – марка плюс продукт. Сега навлизаме в третата генерация реклама – продукт плюс марка плюс компания.
Творчеството е сърцето на нашата професия и трябва да бъде оросяващата система за другите органи на комуникацията.
Ако приемем, че доверието е първата движеща сила в нашето консуматорско общество, то втората движеща сила е желанието. Да възстановим доверието е необходимо условие за търговията, но това не е достатъчно. Необходимо е още да създадем желание за пораждане на желание. Да породим желание означава да открием идеята. Рекламата е, и винаги ще бъде, за това да дава идеи. Това е ежедневната битка на творците. Нашата професия не е изкуство на търговията, тя не съществува, за да се харесва единствено на търговците, нашата професия е изкуството да изкушаваш. Дайте само на потребителя желанието да поражда в себе си желания и така ще поставите старта на една сграбчваща икономика.
- Бихте ли ни представили веригата агенции Euro RSCG Worldwide?
Жак Сегела:
- Euro RSCG Worldwidе съществува повече от 10 години. Днес веригата e съставена от 233 агенции в 75 страни в Европа, Северна Америка, Латинска Америка, Азия и Близкия Изток. През 1999, когато беше създаден холдингът HAVAS ADVERTISING, Euro RSCG стана негова основна част. Днес сме петата по големина световна рекламна мрежа.
Що се отнася до представляващата ни в момента агенция в България, тя е в началото си – целта ни е да изградим имиджа на тази агенция, за да бъде креативна, модерна и глобална. В момента Euro RSCG София е осмата агенция, след две години очакваме да бъде петата, но искаме да бъде в първите три.
Наши основни клиенти са: Intel Corporation, WorldCom, PSA Peugeot Citroen, Danone Group, Air France, Yahoo!, L’Oreal и LVMH Louis Vuitton.
- Какви са перспективите за развитие на корпоративните комуникации в Източна Европа?
Жак Сегела:
- Известно е, че рекламата се роди след войната. Тя, разбира се, съществуваше и преди това, но под формата на пропаганда. Когато маркетингът навлезе в рекламата след войната, рекламата вече имаше за цел да продава възможно най-много продукти. Така между 40-те и 80-те години продуктът беше царят на рекламата, но така всички продукти започнаха да си приличат. Трябваше да се намери втори резервоар на доверието и желанието. И в този момент вече започнахме да залагаме на марката. Това беше някъде между 80-те и 2000 г. Последва мултиплицирането на марките и съответно загубата на потребителското доверие в тях. Дойде времето на нареченото от мен трето поколение реклама – продукт, марка и компания. Корпоративно означава аналогичната връзка между това, което компанията казва, и това, което прави. Тази връзка досега не съществуваше. Съществуваше търговска и креативна страна на рекламата, днес обаче се налага да добавим и корпоративната. Това ще предизвика възраждането на марките.
- Бихте ли ни посъветвали по какъв начин можем да се рекламираме пред света?
Жак Сегела:
- Българската реклама трябва да напишете с кръвта си, с вашите думи и вашия хумор. Тя трябва да е свързана с вашите корени и култура. Тази реклама ще тръгва от сърцето и ще стига до сърцето. Това е новата реклама, която вие ще създадете, защото ние сме прекалено стари и закостенели.
- Euro RSCG Worldwidе съществува повече от 10 години. Днес веригата e съставена от 233 агенции в 75 страни в Европа, Северна Америка, Латинска Америка, Азия и Близкия Изток. През 1999, когато беше създаден холдингът HAVAS ADVERTISING, Euro RSCG стана негова основна част. Днес сме петата по големина световна рекламна мрежа.
Що се отнася до представляващата ни в момента агенция в България, тя е в началото си – целта ни е да изградим имиджа на тази агенция, за да бъде креативна, модерна и глобална. В момента Euro RSCG София е осмата агенция, след две години очакваме да бъде петата, но искаме да бъде в първите три.
Наши основни клиенти са: Intel Corporation, WorldCom, PSA Peugeot Citroen, Danone Group, Air France, Yahoo!, L’Oreal и LVMH Louis Vuitton.
- Какви са перспективите за развитие на корпоративните комуникации в Източна Европа?
Жак Сегела:
- Известно е, че рекламата се роди след войната. Тя, разбира се, съществуваше и преди това, но под формата на пропаганда. Когато маркетингът навлезе в рекламата след войната, рекламата вече имаше за цел да продава възможно най-много продукти. Така между 40-те и 80-те години продуктът беше царят на рекламата, но така всички продукти започнаха да си приличат. Трябваше да се намери втори резервоар на доверието и желанието. И в този момент вече започнахме да залагаме на марката. Това беше някъде между 80-те и 2000 г. Последва мултиплицирането на марките и съответно загубата на потребителското доверие в тях. Дойде времето на нареченото от мен трето поколение реклама – продукт, марка и компания. Корпоративно означава аналогичната връзка между това, което компанията казва, и това, което прави. Тази връзка досега не съществуваше. Съществуваше търговска и креативна страна на рекламата, днес обаче се налага да добавим и корпоративната. Това ще предизвика възраждането на марките.
- Бихте ли ни посъветвали по какъв начин можем да се рекламираме пред света?
Жак Сегела:
- Българската реклама трябва да напишете с кръвта си, с вашите думи и вашия хумор. Тя трябва да е свързана с вашите корени и култура. Тази реклама ще тръгва от сърцето и ще стига до сърцето. Това е новата реклама, която вие ще създадете, защото ние сме прекалено стари и закостенели.