Българските компании трябва да мислят отсега за това, какво ще случи след 2007 г. и да подобряват конкурентоспособността си

02.06.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Иванов, какво отличава Global Finance от другите подобни финансови институции?

Емил Иванов:

- Global Finance е компания за управление на фондове. Основана е преди 11 години в Атина и е пионерът в този тип компании за Югоизточна Европа. Първият фонд, който инвестира в гръцки компании, беше създаден през 1992 г., когато средата в Гърция беше много подобна на сегашната икономическа ситуация в България. Този фонд е изключително успешен за Global Finance, възвърнал е 10 пъти първоначалния капитал на акционерите. След това компанията има няколко други фонда. Най-важният, който се отнася за България е Черноморският Фонд. Той е създаден 1998 г. с капитал от 100 милиона долара и може да инвестира във всички страни около Черно море. На практика, засега повечето средства от фонда се инвестират в България и Румъния. Инвестирани са над 50 милиона и ще се радваме ако голяма част от останалите средства се инвестират в България.

Global Finance вече е международна компания базирана в Югоизточна Европа. Имаме офиси в Атина, София, Букурещ, Белград и един по-далечен офис в Лондон, който ни е необходим за поддържане на добри взаимоотношения и за търсене на добри проекти от Западна Европа. Екипът в България се състой от четирима души, чиято основна задача е осъществяване на контакти с компании и реализиране на инвестиции.

Спецификата на инвестиране чрез дялово участие на Global Finance е инвестирането в частни компании, които не са котирани на борсата и въпреки това желаят да продадат част от акциите си на фондове като нас с цел капитализация на компанията. Тази капитализация е необходима в много случаи за дългосрочен растеж и за привличане на добър мениджмънт на компанията. Ключовата дума е растеж. Дяловото участие се характеризира с това, че ние инвестираме в собствения капитал на компанията и тя не трябва да ни плаща обратно дела или да плаща лихви. Ние просто инвестираме в собствения капитал, рекапитализираме компанията, а печалбата ни идва в един по-дългосрочен период от време от 5-6 години, когато ние задължително продаваме дела си. Има различни видове продажби, най-разпростреният е листването на дела ни на борсата. Много компании в цял свят са извървели пътя на инвестиране на фонд като Global Finance в тях, като по този начин компанията намира излаз на друг капиталов пазар и добива капацитета да се капитализира директно от инвеститорите на борсата. Друг начин за излаз от нашите инвестиции е продажбата на дела на стратегически инвеститор, което за България е предпочитания начин. Като инвестираме в дадена компания, ние инвестираме в нейната стратегия, в умението на лидерския й екип и с общи усилия се опитваме да направим тази компания водеща в България, да я направим по-печеливша, с по-голям пазарен дял. На следващия етап е логично ние да продадем дела си на стратегически инвеститор или той да закупи цялата компания. Това е добре, както за компанията, която добива достъп до допълнително ноу-хау, до повече капиталова мощ, така и за нас, защото ние използваме средствата за вложения в други компании или за плащане на акционерите.

- Как избирате компаниите, в които да инвестирате?

Емил Иванов:

- Ключовата дума е растеж. Ние инвестираме в компании с потенциал за растеж и с добър мениджърски екип. Това са двата основни критерия. На първо място ние търсим добра индустрия, сектор от икономиката, който има потенциал за растеж, а не стагниращ такъв. На второ място търсим добър мениджърски екип. Това е изключително важно за нас, тъй като, ако попаднем на добър сектор в икономиката, но екипът на компанията няма потенциал да я развие, това ще е провал за нас. Обратно, ако попаднем на лош сектор, но екипът е много добър, той бързо ще осъзнае това и ще промени стратегията на компанията. Мениджърският екип трябва да е честен и можещ. Това не се намира често, защото обикновено екипите не са хомогенно структурирани. Най-често забелязваме пропуски във финансовия и маркетингов аспект на мениджърските екипи. Това е част от добавената стойност, която ние носим с инвестицията си. С контактите и предишния си опит успяваме да попълним мениджърския екип с подходящи хора, така че той да бъде хомогенен и добър.

- Имате ли предпочитани сектори?

Емил Иванов:

- Нямаме определени предпочитани сектори. Имаме някои сектори, в които не желаем да инвестираме – това са производството на алкохолни напитки, на тютюневи изделия, индустрии, които силно замърсяват околната среда. Отворени сме да разглеждаме интересни инвестиционни проекти във всички останали сектори. Мога да дам пример с два типа фирми, които имат потенциал за растеж. Единият са фирмите, които са развили добра търговска марка. Търговската марка е много важна, защото може да създаде конкурентно предимство на една фирма пред останалите с асоциациите, които носи. Другият тип са компаниите, които могат да се разраснат бързо като репликират един основен бизнес модел. Това са например търговските вериги.

- Обръщат ли се българските фирми към вас? Колко реализирани инвестиции  имате в България?

Емил Иванов:

- Разглеждаме много проекти, но сме доста селективни за тези, в които инвестираме. Стратегията на Global Finance в България допреди 2 години беше да се инвестира успоредно с гръцки стратегически инвеститори. Тогава това беше добра стратегия, поради големия риск в икономиката. Тази стратегия вече не е актуална, защото българските компании имат много по-голям потенциал за развитие. В момента изцяло сме съсредоточили вниманието си върху български фирми. Част от инвестициите ни от предишния период са в "Стийл Мед", "Делта", "Чипита" и т.н. Наскоро обявихме една сделка от новия период на Global Finance – това е инвестицията ни в ОМК, където сме партньори с "Доверие капитал". ОМК е една от най-големите компании за производство на мляко и млечни продукти в България и ние ще инвестираме в нея около 10 милиона лева, както в екипа, така и в стратегията на компанията. Целта ни е да я направим водеща компания в бързооборотните стоки. В момента преговаряме и с други компании и се надяваме до края на годината да имаме и други интересни сделки.

- Какво, според Вас, трябва да очакват българските фирми по отношение на бизнес климата в страната?

Емил Иванов:

- Ние приехме с голям ентусиазъм определянето на 2007 г. като дата за приемането на България в ЕС. Това ще бъде много добро събитие за българската икономика. Ако това се случи сега, българските компании моментално ще се окажат некокурентоспособни. Много е важно отсега да се мисли с поглед напред, с визия за това какво ще случи след 2007 г. и да се подобрява конкурентоспособността на българските компании. Един от добрите партньори за това е Global Finance, тъй като сме по-дългосрочен инвеститор и носим със себе си контактите, които могат да помогнат на компаниите да оцелеят в конкурентната среда. От друга страна, нека си зададем въпроса кое е конкурентното предимство на българските фирми сега? Това е ниската себестойност, на която може да се произвежда в България. Това е много хубаво, но не може да се поддържа дълго време. Компаниите, които в момента оперират на базата на ниска себестойност трябва да се замислят какво ще стане, ако тази себестойност започне да се качва. Това неминуемо ще стане с приближаването ни към ЕС. Те трябва да решават този стратегически проблем, трябва да започнат да мислят отсега. Един от начините за решаване на проблема е конкурентното предимство на ниската себестойност да бъде трансформирано в друг вид конкурентно предимство. Според нас най-добрата трансформация е развитието на търговски марки с цел диференциация на продукта от този на конкурентите. Като постигнат това, компаниите ще завладеят добър пазар в България и ще бъдат много добре позиционирани при приемането ни в ЕС. Компании, които идват с такава стратегия са добре дошли при нас.

 

- Ключовата дума е растеж. Ние инвестираме в компании с потенциал за растеж и с добър мениджърски екип. Това са двата основни критерия. На първо място ние търсим добра индустрия, сектор от икономиката, който има потенциал за растеж, а не стагниращ такъв. На второ място търсим добър мениджърски екип. Това е изключително важно за нас, тъй като, ако попаднем на добър сектор в икономиката, но екипът на компанията няма потенциал да я развие, това ще е провал за нас. Обратно, ако попаднем на лош сектор, но екипът е много добър, той бързо ще осъзнае това и ще промени стратегията на компанията. Мениджърският екип трябва да е честен и можещ. Това не се намира често, защото обикновено екипите не са хомогенно структурирани. Най-често забелязваме пропуски във финансовия и маркетингов аспект на мениджърските екипи. Това е част от добавената стойност, която ние носим с инвестицията си. С контактите и предишния си опит успяваме да попълним мениджърския екип с подходящи хора, така че той да бъде хомогенен и добър.

- Имате ли предпочитани сектори?

Емил Иванов:

- Нямаме определени предпочитани сектори. Имаме някои сектори, в които не желаем да инвестираме – това са производството на алкохолни напитки, на тютюневи изделия, индустрии, които силно замърсяват околната среда. Отворени сме да разглеждаме интересни инвестиционни проекти във всички останали сектори. Мога да дам пример с два типа фирми, които имат потенциал за растеж. Единият са фирмите, които са развили добра търговска марка. Търговската марка е много важна, защото може да създаде конкурентно предимство на една фирма пред останалите с асоциациите, които носи. Другият тип са компаниите, които могат да се разраснат бързо като репликират един основен бизнес модел. Това са например търговските вериги.

- Обръщат ли се българските фирми към вас? Колко реализирани инвестиции  имате в България?

Емил Иванов:

- Разглеждаме много проекти, но сме доста селективни за тези, в които инвестираме. Стратегията на Global Finance в България допреди 2 години беше да се инвестира успоредно с гръцки стратегически инвеститори. Тогава това беше добра стратегия, поради големия риск в икономиката. Тази стратегия вече не е актуална, защото българските компании имат много по-голям потенциал за развитие. В момента изцяло сме съсредоточили вниманието си върху български фирми. Част от инвестициите ни от предишния период са в "Стийл Мед", "Делта", "Чипита" и т.н. Наскоро обявихме една сделка от новия период на Global Finance – това е инвестицията ни в ОМК, където сме партньори с "Доверие капитал". ОМК е една от най-големите компании за производство на мляко и млечни продукти в България и ние ще инвестираме в нея около 10 милиона лева, както в екипа, така и в стратегията на компанията. Целта ни е да я направим водеща компания в бързооборотните стоки. В момента преговаряме и с други компании и се надяваме до края на годината да имаме и други интересни сделки.

- Какво, според Вас, трябва да очакват българските фирми по отношение на бизнес климата в страната?

Емил Иванов:

- Ние приехме с голям ентусиазъм определянето на 2007 г. като дата за приемането на България в ЕС. Това ще бъде много добро събитие за българската икономика. Ако това се случи сега, българските компании моментално ще се окажат некокурентоспособни. Много е важно отсега да се мисли с поглед напред, с визия за това какво ще случи след 2007 г. и да се подобрява конкурентоспособността на българските компании. Един от добрите партньори за това е Global Finance, тъй като сме по-дългосрочен инвеститор и носим със себе си контактите, които могат да помогнат на компаниите да оцелеят в конкурентната среда. От друга страна, нека си зададем въпроса кое е конкурентното предимство на българските фирми сега? Това е ниската себестойност, на която може да се произвежда в България. Това е много хубаво, но не може да се поддържа дълго време. Компаниите, които в момента оперират на базата на ниска себестойност трябва да се замислят какво ще стане, ако тази себестойност започне да се качва. Това неминуемо ще стане с приближаването ни към ЕС. Те трябва да решават този стратегически проблем, трябва да започнат да мислят отсега. Един от начините за решаване на проблема е конкурентното предимство на ниската себестойност да бъде трансформирано в друг вид конкурентно предимство. Според нас най-добрата трансформация е развитието на търговски марки с цел диференциация на продукта от този на конкурентите. Като постигнат това, компаниите ще завладеят добър пазар в България и ще бъдат много добре позиционирани при приемането ни в ЕС. Компании, които идват с такава стратегия са добре дошли при нас.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов в Туркменистан
  • Зимна приказка
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Срещат се двама приятели. Единият пита: - Какво ще правиш в събота? - Ще ходим със сина ми в парка да пускаме хвърчило дракон да лети! А ти? - И аз имам подобна програма - ще изпращам тъщата на...
На този ден 01.10   331 пр.н.е. – Големият пълководец Александър Македонски побеждава в Битка при Гавгамела армията на персийския владетел Дарий III и завладява Персийската...