Специално за Econ.bg.
- Г-н Маринов, бихте ли представили накратко дейността на компанията "Интерлийз"АД?
Теодор Маринов:
- Интерлийз е небанкова финансова компания, част от групата на Национална банка на Гърция. Освен банката, наши акционери са Международната финансова корпорация (филиал на Световната банка), Българска стопанска камара и ЕТЕВА (инвестиционната банка на НБГ).
Интерлийз финансира закупуването на висококачествено оборудване, с което дава възможност на фирми, базирани в България, да увеличат своя капацитет, да разнообразят продуктовата си гама и да подобрят качеството.
Насочени сме към българските предприятия, с наша помощ те увеличават конкурентоспособността си и подобряват пазарните си позиции в страната и чужбина.
Лихвите ни са напълно конкурентни на тези предлагани от чуждестранните банки, които са на пазара в страната. Подробна информация за дейността на Интерлийз може да бъде намерена на нашия интернет сайт – www.interlease.bg.
- Не е тайна, че лизингът все още не е напълно познат на българските стопански субекти. Как, според Вас, се развива пазарът на лизингови продукти в България и каква е оценката Ви за неговия потенциал? Какъв е пазарният дял на Интерлийз?
Теодор Маринов:
- По принцип лизингът не беше много познат в България преди 3-4 години, но от тогава сме свидетели на непрекъснато нарастване на този пазар. Лизинговият пазар има няколко сегмента, в които делът на Интерлийз е различен. Ние присъстваме основно на пазара на лизинг на производствено оборудване за частни български фирми. Над 80% от портфейла ни е формиран от производствено оборудване. Мога да кажа, че Интерлийз расте заедно с този пазар. За последната година сме финансирали оборудване за около 13 млн. долара. Традиционно по-развит е лизингът на камиони и ремаркета. На този пазар ние се конкурираме с чужди лизингови компании, които правят трансграничен лизинг, както и с такива, които имат представителства в България. Мога да кажа, че това е конкурентен пазар, тясно обвързан с марката на продаваните камиони.
Извън тези пазари, има още три, на които ние не присъстваме толкова активно – това са лизинговият пазар за леки автомобили, който в момента се формира преобладаващо от лизингови компании на дилърите, лизинговият пазар за офис техника, както и потребителският лизинг.
- Какво прави "Интерлийз" уникална на пазара?
Теодор Маринов:
- На този етап ние сме единствената лизингова компания на българския пазар, собственост на голяма банкова група. Това означава, че Интерлийз има по-добро финансиране и ни позволява да бъдем по-конкурентни като срок и лихви. Имаме възможност да финансираме значителни по обем сделки. Най-големият ни проект до момента е за около 3 млн. евро.
Това, което бих искал да отбележа е, че засега не се конкурираме активно с останалите лизингови компании, тъй като работим на различни пазарни сегменти. С много от тях си сътрудничим, с някои имаме и общи клиенти. Говорим с колегите в скоро време да създадем организация, която да защитава нашите интереси, тъй като лизингът е изключително чувствителен към законовата среда.
- Какви са предимствата на лизинга пред алтернативните форми на финансиране на бизнеса, които са достъпни за българските предприемачи в момента?
Теодор Маринов:
- В момента на българския пазар има само една реална алтернатива за финансиране на фирмите - това е банковото кредитиране. Предимствата на лизинга са няколко. Първо, лизингът в общия случай не изисква допълнително обезпечение. Освен това, лизинговите компании са по-малки като структура в сравнение с банките и това им позволява по-голяма гъвкавост.
Друго предимство на лизинга като форма на финансиране е свързано с режима на ДДС в момента. Например, ако някой иска да закупи машина за 100 000 лв., той трябва да плати и 20 000 лв. ДДС, което ще му бъде възстановено реално за около 8 месеца (освен ако не е износител). Когато се използват услугите на лизингова компания, финансирането на ДДС и възстановяването му се прехвърля върху нея. Факт е, че когато клиентът лизингова оборудване, той плаща ДДС съобразно с лизинговите вноски, а не веднага при покупката.
- Какво бихте посъветвали мениджърите в България с оглед на това да се повиши конкурентоспособността на управляваните от тях компании?
Теодор Маринов:
- Независимо от свиващия се вътрешен пазар и бюрократичните пречки, българските компании трябва да продължат да се развиват, да разработват нови продукти, да инвестират в ново оборудване и технологии. Защото колкото и българинът да живее зле, той има стремеж към потребление на качествени и нови продукти. Практиката показва, че при достигане на достатъчно високо технологично и качествено ниво, българските фирми са в състояние да предложат конкурентни продукти и на европейските пазари. През последните години пред очите ни израснаха нови фирми, успешно ориентирани към износ. Мога да кажа, че над 70% от нашите клиенти са експортно ориентирани. В момента българските фирми имат значителни конкурентни предимства свързани с цените на труда и електроенергията и трябва да се възползват от тях.
Това, което бих искал да отбележа е, че засега не се конкурираме активно с останалите лизингови компании, тъй като работим на различни пазарни сегменти. С много от тях си сътрудничим, с някои имаме и общи клиенти. Говорим с колегите в скоро време да създадем организация, която да защитава нашите интереси, тъй като лизингът е изключително чувствителен към законовата среда.
- Какви са предимствата на лизинга пред алтернативните форми на финансиране на бизнеса, които са достъпни за българските предприемачи в момента?
Теодор Маринов:
- В момента на българския пазар има само една реална алтернатива за финансиране на фирмите - това е банковото кредитиране. Предимствата на лизинга са няколко. Първо, лизингът в общия случай не изисква допълнително обезпечение. Освен това, лизинговите компании са по-малки като структура в сравнение с банките и това им позволява по-голяма гъвкавост.
Друго предимство на лизинга като форма на финансиране е свързано с режима на ДДС в момента. Например, ако някой иска да закупи машина за 100 000 лв., той трябва да плати и 20 000 лв. ДДС, което ще му бъде възстановено реално за около 8 месеца (освен ако не е износител). Когато се използват услугите на лизингова компания, финансирането на ДДС и възстановяването му се прехвърля върху нея. Факт е, че когато клиентът лизингова оборудване, той плаща ДДС съобразно с лизинговите вноски, а не веднага при покупката.
- Какво бихте посъветвали мениджърите в България с оглед на това да се повиши конкурентоспособността на управляваните от тях компании?
Теодор Маринов:
- Независимо от свиващия се вътрешен пазар и бюрократичните пречки, българските компании трябва да продължат да се развиват, да разработват нови продукти, да инвестират в ново оборудване и технологии. Защото колкото и българинът да живее зле, той има стремеж към потребление на качествени и нови продукти. Практиката показва, че при достигане на достатъчно високо технологично и качествено ниво, българските фирми са в състояние да предложат конкурентни продукти и на европейските пазари. През последните години пред очите ни израснаха нови фирми, успешно ориентирани към износ. Мога да кажа, че над 70% от нашите клиенти са експортно ориентирани. В момента българските фирми имат значителни конкурентни предимства свързани с цените на труда и електроенергията и трябва да се възползват от тях.