Българските фирми стават все по-конкурентоспособни и намират своята ниша в европейския пазар

16.11.2006 | 01:00
по статията работи: econ.bg
Поправянето на дългосрочните слабости на българската икономика изисква цялостна политика и много воля

 

Специално за Econ.bg

 

Г-н Божков, подготвена ли е българската икономика за европейския пазар?

Александър Божков:

Последният тримесечен доклад на Центъра за икономическо развитие (Представен на 1 ноември 2006 г., бел. ред.) много внимателно изследва този въпрос. В момента българската икономика не може да бъде разглеждана извън темата за мястото й в европейската.

Като обобщение може да се каже, че движението е в правилна посока, виждаме все по-широко свързване на българския пазар с европейския. За първи път се забелязва тенденция, при която ръстът на износа става по-голям от ръста на вноса. Макар че все още има голям търговски дефицит, досегашното движение започва да се обръща. Това означава, че българските фирми стават все по-конкурентоспособни, намират своята ниша в европейския пазар.

След 1 януари ние ще трябва да бъдем част от единния европейски пазар - колкото българските стоки ще се продават в другите европейски страни, толкова и европейските стоки ще се продават в България и ще трябва да отговарят на същите условия.

Какво трябва да се промени, за да бъдем наистина конкурентоспособни?

Александър Божков:

Има няколко неща, които трябва да се променят. Те са свързани както с възможностите на българския бизнес към момента, така и с възможностите на правителството и законодателната власт. Това, за което през последните години много се говори, но твърде малко се прави, е освобождаването на бизнеса от ограниченията, от ненужните лицензи, разрешителни и бюрокрация.

Като оправдание за бездействие в тази посока много често се използва аргументът, че европейският пазар е много по-регулиран и затова трябва да се налагат нови лицензи и разрешителни. Това твърдение категорично не е вярно. Да, наистина има правила на европейския пазар, но те не са тези тромави процедури, които имаме в момента в България и които спъват бизнеса. Премахването на ненужните ограничения е задача, която с усилията и волята на политиците и с натиск върху администрацията, може да бъде решена бързо.

По-трудната задача, която трябва да решим, за да може нашата икономика да бъде наистина конкурентноспособна, е поправянето на слабостите, които са дългосрочен проблем на България – ниската квалификация на хората, ниската производителност на труда, защитата на авторските права, възможностите да се прилагат собствени разработки и др. Това са неща, които изискват цялостна политика и много воля, за да се преборим с инерцията. Ако се захванем веднага с тези проблеми, ще можем да видим положителните резултатите след 4-5 години най-рано.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Венто - К ООД Проектиране, изграждане, монтаж и продажба на вентилационни и климатични системи.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
Свободна Безмитна Зона – Бургас АД Първокласни мултифункционални складове, митническо агентиране.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Премиерът Бойко Борисов се срещна с руския премиер Дмитрий Медведев в Туркменистан
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Лекарят ми предписа 2 литра вода на ден. Сметнах я в кубчета лед и ми излезе 14 уискита...
На този ден 21.11   695 г. – Свети Вилиброрд е ръкоположен за пръв епископ на фризийците. 1344 г. – Започва строежът на сегашната катедрала "Свети Вит", когато епископът...