Бихте ли разказали накратко каква е дейността и целите на Американската търговска палата?
Американска търговска камара в България (AmCham Bulgaria, the American Chamber of Commerce in Bulgaria) е неправителствена лобистка организация, официален филиал на Търговската камара на САЩ (the US Chamber of Commerce, Washington, D.C.) за България. Функционира от 1996 г. и в момента е най-голямата и влиятелна асоциация на чуждестранни инвеститори в страната със своите 195 члена. Камарата е пълноправен член на Европейския съвет на Американските търговски камари (ECACC, the European Council of American Chambers of Commerce), със седалище в Брюксел, Белгия. Камарата работи за своите членове в две основни насоки: лобиране и установяване на мрежа от контакти (networking).
Основната цел на дейността на Камарата е да спомага за развитието на отношенията между САЩ и Република България в сферите на бизнеса, политиката и културата.
Какъв е броят на членовете на AmCham? В кои сектори на икономиката работят?
През 1996 Американска търговска камара в България започна дейността си с 12 члена, в момента има 195. Броят на членовете се увеличава ежемесечно с от 3 до 10 от всички сектори на икономиката. Камарата представлява интересите на компании с общ оборот за 2000 от 1 милиард и 400 милиона щатски долара (в България) и около 25,000 работници и служители.
Имате ли данни за размера на инвестициите от американски компании в България?
Данните за размера на американските инвестиции в България (от 1993 до крaя на 2000) са около USD 235,5 милиона. Водещи инвеститори са American Standard, Vidima; ALICO, Bulgarian Post Bank; Seaboard Overseas, Vinprom Rousse; McDonald’s, McDonald’s Bulgaria; World Trade Company; Radisson SAS Grand Hotel Sofia.
Имате ли впечатления какви са настроенията на американските бизнесмени, които имат бизнес в България? От какво са доволни, какво им създава трудности за бизнеса тук?
В общи линии, американските инвеститори са доволни от бизнес условията в България, особено през последните 4 години. Приема се, че Република България има едно от най-либералните законодателства в Югоизточна Европа по отношение на чуждестранните инвестиции. Последните положителни промени са снижаването на данък печалба и намаляването на броя на лицензионните режими.
Основните затруднения са свързани с бюрокрацията, недобрата инфраструктура, честите промени в законодателството и липсата на предизвестие за тях, ниската покупателна способност на населението, незадоволителната работа на банковата система, забавянето на приватизацията, проблемите по защитата на интелектуалната собственост, и не на последно място - безпокойството, че не се обръща достатъчно внимание на факта, че съседни страни започват да предлагат по-добри условия за инвестиране.
Според Вас, добре позната ли е сред бизнес средите в САЩ България и възможностите, които предоставя за бизнес?
България е става все по-популярна в САЩ, особено след посещенията на Президента Клинтън и Министъра на търговията на САЩ (ноември 1999) и Зам.министъра на Търговията (2001), както и ответните визити на български държавници в САЩ.
Има ли AmCham инициативи за промоциране на България в чужбина?
Промоцирането на България в чужбина е задача на Агенцията за чуждестранни инвестиции и едва ли някой би могъл да се справи по-добре с нея от нашите партньори от Агенцията. Камарата концентрира дейността си върху защитата на интересите на своите членове в България. Но ние правим и много стъпки в направление популяризиране на България в САЩ: най-настоящи примери: срещата на Министър-председателя г-н Иван Костов с ръководството и членове на Търгоската камара на САЩ (24 април 2001).
Американска търговска камара в България има намерение да открие свой офис в Силициевата долина, Калифорния, чрез който да промоцира възможностите за IT, софтуерен и др. бизнес в България.
Какви са препоръките на вашите членове към българското правителство за подобряване на бизнес климата в страната?
Членовете на Камарата виждат в лицето на правителството, управлявало Република България през последните 4 години доброжелателен партньор, направил най-много за подобряването на условията за чуждестранни инвестиции в страната от началото на промените. Отношенията на организация като нашата с управляващите кръгове са постоянни и динамични, какъвто е и бизнесът: никой не трябва да очаква, че ще настъпи момент, в който да кажем "Това правителство направи всичко, за което можем да мечтаем. Закриваме се." Надяваме се и следващото българско правителство да има про-бизнес ориентация и да затвърди с действията си функциониращата пазарна икономика в страната.
Какви са препоръките на вашите членове към техните български бизнес партньори?
Никой никого не учи на бизнес (безплатно), но общата препоръка към българските бизнес хора е да имат повече оптимизъм за бъдещето на страната, да забравят негативизма си (олицетворяван от фразата "не, това не може да стане!"), да се научат да се усмихват и да връщат телефонни обаждания, които са пропуснали по тяхна вина.
Има ли AmCham инициативи за промоциране на България в чужбина?
Промоцирането на България в чужбина е задача на Агенцията за чуждестранни инвестиции и едва ли някой би могъл да се справи по-добре с нея от нашите партньори от Агенцията. Камарата концентрира дейността си върху защитата на интересите на своите членове в България. Но ние правим и много стъпки в направление популяризиране на България в САЩ: най-настоящи примери: срещата на Министър-председателя г-н Иван Костов с ръководството и членове на Търгоската камара на САЩ (24 април 2001).
Американска търговска камара в България има намерение да открие свой офис в Силициевата долина, Калифорния, чрез който да промоцира възможностите за IT, софтуерен и др. бизнес в България.
Какви са препоръките на вашите членове към българското правителство за подобряване на бизнес климата в страната?
Членовете на Камарата виждат в лицето на правителството, управлявало Република България през последните 4 години доброжелателен партньор, направил най-много за подобряването на условията за чуждестранни инвестиции в страната от началото на промените. Отношенията на организация като нашата с управляващите кръгове са постоянни и динамични, какъвто е и бизнесът: никой не трябва да очаква, че ще настъпи момент, в който да кажем "Това правителство направи всичко, за което можем да мечтаем. Закриваме се." Надяваме се и следващото българско правителство да има про-бизнес ориентация и да затвърди с действията си функциониращата пазарна икономика в страната.
Какви са препоръките на вашите членове към техните български бизнес партньори?
Никой никого не учи на бизнес (безплатно), но общата препоръка към българските бизнес хора е да имат повече оптимизъм за бъдещето на страната, да забравят негативизма си (олицетворяван от фразата "не, това не може да стане!"), да се научат да се усмихват и да връщат телефонни обаждания, които са пропуснали по тяхна вина.