Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
Госпожо Капон, защо два английски фонда купуват българска телевизия?
Мария Капон:
Двата фонда за първи път инвестират в България, въпреки че от месеци обсъждат българския пазар в областите туризъм и строителство. Първата тяхна инвестиция, колкото и да е странно, е в медиа. Направихме доста сериозно проучване на телевизионния пазар и според нашите показатели телевизия Европа е изключително добра медиа. Тя разполага с новинарска схема, която смятаме, че има голямо бъдеще. Много важни за нас са кадрите в телевизията с техния опит и професионална квалификация.
На каква стойност е инвестицията, направена в телевизията?
Мария Капон:
Самата покупна цена е конфиденциална, но цялостната инвестиция трябва да се гледа по различен начин. Цената е сериозна, защото и продуктът е сериозен. Не очакваме възвръщаемост за година или две, както е в недвижимите имоти например. Гледаме на тази покупка като една много дългосрочна инвестиция, която тепърва предстои да се прави - в материални дълготрайни активи, в развитие на телевизията и различни предавания.
Смятате ли, че българският медиен пазар е печеливш?
Мария Капон:
Сигурна съм, че от медии се печели, но не толкова, колкото от някои други бизнеси.
Каква телевизия заварихте?
Мария Капон:
Една много добра телевизия. Всеки ден сме все по-изненадани от това, което виждаме. Телевизията е много силна, с добър ресурс, мениджмънт и отлични професионалисти. Разчитам много на хората, работещи тук.
Анализирахте ли дейността на други телевизии, преди да закупите "Европа"? Имахте ли колебания между други медии преди сделката?
Мария Капон:
Ние анализирахме целия телевизионен пазар в България, за да преценим какво точно е мястото на телевизия Европа на него. За нас само тя представляваше интерес.
Какви промени предвиждате в програмната схема?
Мария Капон:
Засега остава принципът за новини на всеки час, до обяд на половин час. Влизаме в нова сграда на Цариградско шосе, на над 800 кв. м ще се разполага телевизията в нови студиа. Новите предавания са публицистичното "Студио 90" с Георги Папакочев, едно автомобилно предаване с продуцент Експо Тим, което ще се излъчва всяка събота и неделя от първи декември. Започнахме и съвместната продукция с Дойче Веле - Евромакс - калейдоскоп за култура, мода, арт. Тенденцията е да правим сериозни предавания, защото телевизията е сериозна. Нашата аудитория е предимно от т. нар. decision makers, или хората, които взимат управленски решения. Зрителите ни са образовани, активно работещи, получават доходи над средните и са изключително взискателни. Затова ние трябва да сме готови да им предложим възможно най-добрия продукт.
Каква ще бъде телевизия Европа след 5 години?
Мария Капон:
EuroNews и CNN за България. Това е целта.
Ще оглеждате ли пазара за други инвестиции?
Мария Капон:
Засега такива планирани предварително няма, но ние се занимаваме с оглеждане на целия български пазар. Защото фондовете имат за цел развитие на инвестициите си в нашия регион. Българският пазар вече не е рисков и е изключително интересен за чуждестранните инвеститори. Мисля, че до 2007-2008 г. ще става още по-интересен.