Българското вино е номер едно в Полша

21.07.2005 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG

 

Каква е оценката Ви за полския алкохолен пазар след приемането в Европейския съюз?

Витолд Франчак:

Няма големи промени. Всяка седмица имам по две-три оферти от Испания, Италия, Франция за вина. Но като продажби няма особени промени. Българското вино отбелязва сериозен растеж. Продажбите му скочиха от 19 до 21 млн. бутилки. Това е огромен растеж за този обем. Френското вино също е отбелязало скок - от 9 млн. до 11 млн. бутилки.

Най-големият ръст през последната година бележат продажбите на молдовско вино - 68%. Но техният относителен дял в общия обем е символичен - около милион и половина бутилки годишно. Леко се е променил вкусът на потребителите - от полусухо и полусладко към сухо вино.

Какво влияние оказва рекламата на един вече развит пазар като полския?

Витолд Франчак:

Рекламата на алкохолни продукти в страната е забранена. 45% от вината се продават в хипермаркети, но в страната има 105 хил. малки магазини за алкохол. Това е най-големият брой на такива търговски обекти в Европа. Много е трудно да покриеш този пазар. Например в нашата компания има 35 служители в отдела за продажби. Сметнете по колко магазини се падат на всеки един от тях. Така че според стратегията ни най-евтините ни марки вина като Sophia и Кадарка се продават чрез нашата дистрибуторска мрежа. Отделът ни за продажби покрива хипермаркетите, специализираните магазини и т. н.

Споменахте виното Sophia. В Полша възникнаха някои трудности около тази марка.

Витолд Франчак:

Да, това е голям проблем. Една малка полска компания - Елит Пол, получи лиценза за използване на търговския знак Sophia от фалиралата фирма Димят Полска - собственик на въпросния търговски знак за Полша, придобила го преди 10 г. при много странни обстоятелства. И Елит Пол започна да изпраща писма до супермаркетите в Полша, с които обяснява, че е единственият легален собственик на марката Sophia. Само един супермаркет прие това. Българската лозаро-винарска камара започна съдебна битка срещу тези узурпатори на марката. В този спор поддържаме позицията на Българската лозаро-винарска камара. По мое мнение марките като Sophia, Искра, Плиска са национални и са за всяка компания.

Какви са шансовете общо на българските алкохолни продукти в Полша?

Витолд Франчак:

В Полша българските марки са много популярни. В годините на комунизма имаше само една марка вино, която се внасяше в Полша. Но сега ситуацията е съвсем различна. Да вземем марката Tcherga. По мое мнение това ще е най-продаваното българско вино в Полша. Това е бъдещето за България на нашия пазар - качествените вина като Tcherga и Оряховица.

Имате ли планове за нови инвестиции и придобивки?

Витолд Франчак:

Всекидневно инвестираме: в професионалното развитие на служителите ни, в хипермаркетите, в реклама. Особено тази година инвестирахме доста в маркетинга на марката Tcherga. Харесвам това вино, то е уникално и клиентите също го одобряват.

Каква е разликата в проценти между продажбите на водка и вино в Полша?

Витолд Франчак:

Пазарът на водка е голям - 41%; 42% е пазарът на бира, а виното е около 7%, но постоянно се повишава. През 2003 г. са били внесени 59 млн. бутилки вино, а през 2004 г. - около 62 млн. бутилки. Така че растежът е значителен. И потреблението също се променя - от по-евтини марки към по-добри. Разбира се, тук си казва думата и цената. Хората вече пътуват повече в чужбина и опитват различни марки. Те вече търсят качествено вино. А българското вино е номер едно в Полша. От 61 млн. продадени бутилки 21 млн. са българско вино. Това е голям процент. Разбира се, вкусовете се менят. Затова и развиваме марки като Tcherga и Оряховица. Шато Менада е номер едно в средния клас. Марките ни розе също се развиват добре.

Belvedere е най-големият износител на българско вино за Западна Европа, Америка и Азия. Посочете ми друга компания, която да изнася 12 млн. бутилки на година за една страна. Домейн Менада и Belvedere продават най-много българско вино в Полша. Държим около 48% от пазара на тези вина. Така че българското вино е феномен в Полша. Но трябва да се борим всеки ден, за да удържим лидерските позиции.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
Кооперативна охранителна фирма ООД КОФ ООД е специализирано дружество за комплексна охрана.
Бул Одит ООД Дружество за счетоводни консултации и одит.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Зимна приказка
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Старият вампир извежда малкото вампирче за първото му среднощно пиршество. Набелязват жертва, малкото забива зъби и започва да смуче кръв, по едно време се спира и пита баща си: - Тате, до последна...
На този ден 27.06   678 г. – Свети Агатон (по произход грък) е избран за римски папа на 100-годишна възраст. 1328 г. – Херцогиня на Бавария Елизабета Сицилианска се омъжва за...