В един по-дългосрочен план част от спестяванията ще бъдат пренасочени в животозастрахователни продукти

12.12.2003 | 01:00
по статията работи: econ.bg

 

Специално за ECON.BG

 

- Г-н Костов, каква е равносметката за изминаващата година – за основните тенденции в развитието на българския застрахователен пазар, като цяло и специално за животозастраховането?

Марио Костов:

- Основните тенденции към днешна дата ще станат ясни след няколко месеца, когато дружествата от бранша публикуват данните за изминалата година. Така че, точната и обективна оценка би могла да се получи към средата на март, началото на април. Като цяло, това което се забелязва е един относителен ръст на дела на дългосрочните застраховки, което е положителна тенденция и показва, че част от БВП отива за подобен вид застраховки. Все още, обаче, сме много далеч от нивата, които се очакват и които имат нормалните развити държави. Съотношението между общозастрахователния и животозастрахователния бизнес в развитите държави е в полза на животозастрахователните компании и е около 60% от общия бизнес. В България този процент все още е 10% към 90% общо застраховане.

Като плътност, животозастрахователният бизнес също е на много ниско ниво. Доста е трудно да се направи обективна оценка по простата причина, че част от общия премиен приход генериран от застрахователните компании е още при прилагането на т.нар. схема за избягване облагането на доходите на физически лица и това на практика размива реалните резултати. От целия премиен пазар генериран през изтеклата година трябва да се извади сума Х, която представлява този вид изкуствено застраховане, за да остане сума Y, която е истинският бизнес.

Очевидно е, че българинът се ориентира все повече и повече към спестяване чрез застраховки Живот. Той вече счита, че това е едно доста по-добро средство за спестяване в сравнение с чисто банковите депозити, където освен че няма данъчни преференции, заделяните суми съответстват на самото вложение, докато при нас има един застрахователен елемент, който прави продукта още по-атрактивен.

- Това означава ли, че застрахователната култура на българина се променя?

Марио Костов:

- Бих казал, че тя се променя, при това благодарение на нас. Ние, като бизнес,  създаваме тези предпоставки. Опитваме се да стимулираме търсенето чрез създаването на професионални консултанти. Те емисарстват сред хората и като продават застрахователни продукти, обясняват техните предимства. С това което правят последните 5-6 години, консултантите са  допринесли за повишаване на застрахователната култура на българина.

- Разглеждат ли клиентите застраховка Живот като дългосрочна инвестиция? Вие предлагате и дългосрочна застраховка Живот, има ли интерес към нея?

Марио Костов:

- От определена категория хора, които могат да се позволят този лукс. Защото, според мен, в България дългосрочната застраховка все още е лукс. Мисля че хората започват да разбират необходимостта и полезността на подобен вид услуга. Очевидно, за голямо съжаление, много голям процент от работещото население, на този етап, не може да си позволи такъв вид спестяване и въобще спестяване. По последни данни само 4.4% от българите спестяват, което е един доста нисък коефициент.

- Причината основно липсата на средства ли е или неосъзнаване на ползите?

Марио Костов:

- Бих казал, че са и двете. Ако погледнем процента на спестявания като цяло, той е около 13-14% от БВП. Отнесен към обема на животозастрахователния пазар, разликата между цифрите е много голяма. Това показва, че има спестявания, но те не са при нас. Смятам, че в един по-дългосрочен план, от порядъка на 10 години, част от тези спестявания ще бъдат пренасочени в животозастрахователни продукти.

- "Булстрад ДСК – Живот" предлага и дългосрочна здравна застраховка – има ли интерес към този продукт?

Марио Костов:

- Да, определено има интерес и затова, съвсем наскоро, заедно с колегите от "Булстрад Общо Застраховане", регистрирахме застрахователно-осигурително дружество "Булстрад Здравно Осигуряване". Смятаме да развиваме доброволното здравно осигуряване. То е нещо, което също все още е неразработен пазар, но хората лека полека започват да разбират неговата необходимост и се ориентират в тази посока. Така че, има потенциал и е много важно още от самото начало да се поставят основите, от всяка компания, която е решила да се занимава с този бизнес.

- "Булстрад ДСК – Живот" е едно от все още малкото дружества на нашия пазар, които предлагат он-лайн застраховане. Възползват ли се клиентите ви от тази услуга?

Марио Костов:

- На този етап този вид продажба на застраховки има доста скромен дял. В развитите държави този дистрибутивен канал достига 25-30%, което показва, че това е един доста ефективен канал за продажби. От една страна, защото себестойността на продажбата е много ниска и от друга – това е доста удобен вариант за клиента, който ползва Интернет и има банкова карта. Той пести време и куп други неща.

- Каква беше годината за "Булстрад ДСК- Живот" и какво планирате за следващата година?

Марио Костов:

- Специално за нашата компания, мога да кажа, че постигнахме много добри резултати през изтеклата година. Плановете за следващата година са да увеличим много силно пазарния дял в т.нар. спестовни дългосрочни застраховки, подготвяме нови продукти, нови програми. Работим активно в развитието на агентската мрежа със създаването на професионални консултанти. Очакваме един много сериозен ръст през следващата година, разбира се, ако макрорамката в държавата се запази стабилна и няма икономически и политически сътресения, които да окажат влияние върху нашия бизнес. Като цяло, нещата са доста позитивни, аз съм доволен от изтеклата година и се надявам и нашите клиенти да са доволни от нас.

 

- Бих казал, че са и двете. Ако погледнем процента на спестявания като цяло, той е около 13-14% от БВП. Отнесен към обема на животозастрахователния пазар, разликата между цифрите е много голяма. Това показва, че има спестявания, но те не са при нас. Смятам, че в един по-дългосрочен план, от порядъка на 10 години, част от тези спестявания ще бъдат пренасочени в животозастрахователни продукти.

- "Булстрад ДСК – Живот" предлага и дългосрочна здравна застраховка – има ли интерес към този продукт?

Марио Костов:

- Да, определено има интерес и затова, съвсем наскоро, заедно с колегите от "Булстрад Общо Застраховане", регистрирахме застрахователно-осигурително дружество "Булстрад Здравно Осигуряване". Смятаме да развиваме доброволното здравно осигуряване. То е нещо, което също все още е неразработен пазар, но хората лека полека започват да разбират неговата необходимост и се ориентират в тази посока. Така че, има потенциал и е много важно още от самото начало да се поставят основите, от всяка компания, която е решила да се занимава с този бизнес.

- "Булстрад ДСК – Живот" е едно от все още малкото дружества на нашия пазар, които предлагат он-лайн застраховане. Възползват ли се клиентите ви от тази услуга?

Марио Костов:

- На този етап този вид продажба на застраховки има доста скромен дял. В развитите държави този дистрибутивен канал достига 25-30%, което показва, че това е един доста ефективен канал за продажби. От една страна, защото себестойността на продажбата е много ниска и от друга – това е доста удобен вариант за клиента, който ползва Интернет и има банкова карта. Той пести време и куп други неща.

- Каква беше годината за "Булстрад ДСК- Живот" и какво планирате за следващата година?

Марио Костов:

- Специално за нашата компания, мога да кажа, че постигнахме много добри резултати през изтеклата година. Плановете за следващата година са да увеличим много силно пазарния дял в т.нар. спестовни дългосрочни застраховки, подготвяме нови продукти, нови програми. Работим активно в развитието на агентската мрежа със създаването на професионални консултанти. Очакваме един много сериозен ръст през следващата година, разбира се, ако макрорамката в държавата се запази стабилна и няма икономически и политически сътресения, които да окажат влияние върху нашия бизнес. Като цяло, нещата са доста позитивни, аз съм доволен от изтеклата година и се надявам и нашите клиенти да са доволни от нас.

 

Оцени статията:
0/0
Коментирай
Моля, пишете на кирилица! Коментари, написани на латиница, ще бъдат изтривани.
Предложи
корпоративна публикация
РАЙС ЕООД Търговия и сервиз на офис техника.
Holiday Inn Sofia Добре дошли в най-новия 5-звезден хотел в София.
ММС Инк. ЕООД Официален дистрибутор на Daikin-Япония. Лидер в производството на климатична техника.
Резултати | Архив
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Церемония по връчване на годишна международна награда „Карл Велики“
  • Женевски конвенции
  • Най-старата коневъдна ферма в света
  • Най-старата коневъдна ферма в света
Събеседване: - Защо искате да работите при нас? - Аз съм счетоводител, с 20 години стаж, както и голям опит! - Колко преви 2+2? - А колко трябва да прави? - Кога ви е удобно да започнете?
На този ден 02.10   1187 г. – Сирийският султан Саладин превзема Йерусалим след 88-годишно управление от кръстоносците. 1835 г. – С Битката при Гонзалес започва Тексаската...