Аделина Костова е доктор по икономика, завършила е специалност Управление и планиране в УНСС и Програмата на Оупън юнивърсити, Великобритания, и Училището по мениджмънт за професионална диплома по мениджмънт.
Преподавател в Училището по мениджмънт от неговото създаване и административен директор за периода 1995-1997 г.
Съвместно интервю на в-к ПАРИ и ECON.BG
- Госпожо Костова, каква е политиката на Нестле-София в областта на човешките ресурси?
Аделина Костова:
- Управлението на човешкия потенциал е неотменен елемент на бизнесстратегията на Нестле. Водещ принцип на корпоративната ни политика е, че хората са най-важният актив на компанията. Според списание Fortune групата Nestle "е най-обичаната и предпочитана глобална компания в хранителната индустрия". Същевременно ние сме и уважаван, и търсен работодател. В Нестле работят над 250 000 служители в над 500 фабрики в над 85 страни в света. В България прилагаме Нестле стандартите в областта на човешките ресурси както при подбора и наемането на персонала, така също и при неговото обучение, оценяване и развитие. Признание за това е и наградата "Работодател на годината", която ни бе връчена от социалния министър Христина Христова в края на 2003 г. Ние сме горди, че Нестле-София АД е на първо място в категорията Прилагане на най-успешна комбинация от програми и мерки за заетост.
- Какво наложи обучението на ваши специалисти в програмите на Училището по мениджмънт и Оупън юнивърсити?
Аделина Костова:
- Днес всяка фирма от хранителната индустрия, а и от всеки друг отрасъл има еднакъв достъп до най-съвременните технологии и оборудване, би могла да се снабди и да използва висококачествени суровини и материали. Основните разлики между конкурентите можем да открием в продуктите, в марките и в хората, които ги създават, произвеждат и предлагат на крайния потребител. В този смисъл използването и развитието на човешкия потенциал се превръща в изключително важно конкурентно предимство на всяка компания и в България. Затова се обърнахме към екипа на Училището по мениджмънт и вече седем години работим заедно.
- А как на практика превъплътявате наученото?
Аделина Костова:
- Бих свързала този въпрос с новата идентичност на шоколадовите продукти Нестле Класик. Новото лого върху техните опаковки е стилизирано съчетание между сърце и усмивка и съдържа очарователно послание към нашите потребители: Нестле прави фантастични неща от шоколад за мен, за теб, за всички нас. За да носят обич и да предизвикват радост у нашите потребители, шоколадовите ни продукти трябва да се произвеждат с голяма любов. Само хора с нова идентичност, сърцати и усмихнати могат да ги създадат. Започнахме проекти за обучение с екипа на Училището по мениджмънт, защото техните програми имат решителна роля за създаване на нова идентичност на българския ръководител.
- Как разработвате плана за обучение на персонала? Какви са темите и за кого е предназначено обучението?
Аделина Костова:
- Годишният план за обучение се разработва след внимателно проучване и анализиране на индивидуалните потребности на работещите в различните отдели и се съобразява с текущите приоритети на компанията. В зависимост от конкретните нужди се предлагат отворени курсове и дистанционно обучение, вътрешнофирмени програми за обучения, посещения в други компании и фабрики на Нестле, участие в отворени семинари в България, а също и семинари в Международния център на Нестле за обучение в Швейцария.
Темите са свързани както с конкретни знания от различните функционални области /финанси, маркетинг, продажби/, така също и с развитие на личната ефективност като умения за общуване и преговаряне, умения за представяне пред аудитория, управление на екип и на проект и т. н.
В обученията се включват хора от цялата компания и нашето ежедневие е на "учеща се организация". С Училището по мениджмънт работихме по програма, в която участваха както ръководители от всички нива, така също и работници от фабриката.
- Възможно ли е споделянето на опит между колеги още по време на тренингите? На какви подходи залагате най-често?
Аделина Костова:
- Стремим се да осигурим на всеки участник професионална грижа и подходяща среда преди и по време на всеки семинар, така че да придобие нови умения и компетенции, а също и да сподели с колеги своите идеи и опит. Желанието ни е да превърнем всяко обучение в незабравимо и мотивиращо преживяване, носещо нови знания, но и променящо нашето поведение. Затова търсим нетрадиционни подходи, провокиращи открита дискусия и творческа изява, екипен дух и доверие. Това са и отличителните черти на програмите на Училището по мениджмънт.
- Имат ли индивидуални планове за развитие мениджърите в Нестле? На колко време се актуализират?
Аделина Костова:
- Да. Те са елемент от нашата система за оценка и развитие на персонала. Преките ръководители и специалистите от отдел Човешки ресурси имат споделената отговорност за развитието на човешкия потенциал в компанията и за създаването на организационна среда и култура, осигуряваща ефективна работа и позволяваща пълноценна изява на хората. В края на всяка година всеки мениджър обсъжда постигнатите резултати от работата си със своя пряк ръководител.
- Годишният план за обучение се разработва след внимателно проучване и анализиране на индивидуалните потребности на работещите в различните отдели и се съобразява с текущите приоритети на компанията. В зависимост от конкретните нужди се предлагат отворени курсове и дистанционно обучение, вътрешнофирмени програми за обучения, посещения в други компании и фабрики на Нестле, участие в отворени семинари в България, а също и семинари в Международния център на Нестле за обучение в Швейцария.
Темите са свързани както с конкретни знания от различните функционални области /финанси, маркетинг, продажби/, така също и с развитие на личната ефективност като умения за общуване и преговаряне, умения за представяне пред аудитория, управление на екип и на проект и т. н.
В обученията се включват хора от цялата компания и нашето ежедневие е на "учеща се организация". С Училището по мениджмънт работихме по програма, в която участваха както ръководители от всички нива, така също и работници от фабриката.
- Възможно ли е споделянето на опит между колеги още по време на тренингите? На какви подходи залагате най-често?
Аделина Костова:
- Стремим се да осигурим на всеки участник професионална грижа и подходяща среда преди и по време на всеки семинар, така че да придобие нови умения и компетенции, а също и да сподели с колеги своите идеи и опит. Желанието ни е да превърнем всяко обучение в незабравимо и мотивиращо преживяване, носещо нови знания, но и променящо нашето поведение. Затова търсим нетрадиционни подходи, провокиращи открита дискусия и творческа изява, екипен дух и доверие. Това са и отличителните черти на програмите на Училището по мениджмънт.
- Имат ли индивидуални планове за развитие мениджърите в Нестле? На колко време се актуализират?
Аделина Костова:
- Да. Те са елемент от нашата система за оценка и развитие на персонала. Преките ръководители и специалистите от отдел Човешки ресурси имат споделената отговорност за развитието на човешкия потенциал в компанията и за създаването на организационна среда и култура, осигуряваща ефективна работа и позволяваща пълноценна изява на хората. В края на всяка година всеки мениджър обсъжда постигнатите резултати от работата си със своя пряк ръководител.